تازه اینکه این روزها فساد اداری که پیدایش آن ریشه در رانتهای سیاسی دارد ،نه تنها نحیف نشده ،بلکه فربه تر از قبل ،پله های ترقی را طی کرده وبه شیوه ای جدیدتر نمود یافته است . در همین استان ایلام که بعلت کوچکی و چندپارگی قومی وقبیله ای وانتصاب و انتخاب مدیر ونماینده بر پایه ایل و قبیله به بهشت رانت و رابطه تبدیل شده است ،استخدام فامیلی که هیچ ،مدیریت های خانوادگی هم باب شده است.
کد خبر: ۵۷۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 06 March 2018

تابناک ایلام ::این روزها موضوع فساد در سیستم اداری کشور وبه تبع آن در استانها به یک دغده اصلی برای مردم تبدیل شده است ،زیرا در ماجرای فسادسازمان یافته با تمام ابعادش، از استخدام های فامیلی گرفته تا پست های رانتی ،از حقوق ومزایای فله ای تا سوء استفاده های مالی ،فقط وفقط یک بازنده دارد ،آن هم مردمند ،مردمی که دراین آشفته بازار ، کلاه گشاد ناشی از این معضل برای سرآنهاست وبس.

تا چند وقت پیش ،بیشتر مردم وخانواده هایی که کمترین آنها ،یک یا دو فارغ التحصیل بیکار را در کنج خانه هایشان داشته ودارند ،از اینکه عدالت در استخدامها رعایت نمی شود ،از اینکه خویشاوندگزینی برشایسته گزینی و ضابطه ترجیح داده می شود و اهل فن و تخصص در مشاغل بکارگیری نمی شوند؛از اینکه بدون پارتی نمی شود از خجالت جگرگوشه هایشان در آیند ، دائما گلایه داشته ودارند.حال به جایی نرسیدن این شکوه ها و فریاد ها در نهایت به سکوتی معنادار ختم شده ،سکوتی که صدای آن از رساترین فریاد معنادار تر است.

مردم از این موضوع گله و شکوهِ دارند که مسئولین دولتی دائما ؛نداریم ،نیست ،مجوز نیست ،سقف تکمیل است و.و .. را بوق وکرنا می کنند ،اما این فازهای منفی برای همه مردم نیست ،چرا که در پنهانی و خفا ،هم هست ،هم دارند ،هم مجوز هست و هم سقف معنا ندار د،چون در این مملکت بسیاری از امور بر مدار بی قانونی و رابطه می چرخد ،چون قانون برای اجرا ونظارت حرف اول را  نمی زند ،چون ضعف ها زیادند ،وزیر از نماینده می ترسد ،مدیر با ناظر معامله می کند ،و استخدام ها هم بر همین مدار سهم بستگان فلان نماینده و وزیر وکیل و...می چرخد.در یک کلام پارچه ای که قرار است شیشه را پاک کند ،کثیف می شود !

تازه اینکه این روزها فساد اداری که پیدایش آن ریشه در رانتهای سیاسی دارد ،نه تنها نحیف نشده ،بلکه فربه تر از قبل ،پله های ترقی را طی کرده وبه شکل وشمایل جدیدتری نمود یافته است . در همین استان ایلام که بعلت کوچکی و چندپارگی قومی وقبیله ای وانتصاب و انتخاب مدیر ونماینده بر پایه ایل و قبیله، به بهشت رانت و رابطه تبدیل شده ،استخدام فامیلی که هیچ ،مدیریت های خانوادگی هم باب شده است.

در حالیکه دراستان ظرفیتهای ارزشمند،متعهد ومتخصص بسیاری در حوزه های مدیریت اجرایی یافت می شود ،اما از یک خانواده سه مدیرکل انتخاب و در راس دستگاهها گماشته می شود.آیا چنین شیوه مدیریت اجرایی ونظارتی استان جای سوال ،ابهام وشکوه نیست ؟!
جالبتر اینکه چمبره زدن یک تیم فامیلی دیگری شما بخوانید مثلث باجناق ها ! در راس سه دستگاه مدیریتی استان در حال تکمیل شدن است.دو ضلع مثلث مدیریت باجناقی از قبل طراحی شده و به همت اهرمهای فراهم کننده رانتهای مدیریتی دراستان ،پس از سیر مراحل اداری ،عنقریب که ضلع سوم نیز به این طرح افزوده شود تا کلکسیون عجایب  مدیریت گزینی استان نیز کاملتر شود.

گرچه این پدیده در نظامهای اداری آلوده به رانت وفساد کمی طبیعی جلوه می کند ،اما نمایندگان محترم و همه دستهای دخیل در این ماجرا بهتر است قدری با اندیشه وتامل به این دست مسایل ورود کنند . استاندار محترم ایلام که از شناخت کمتری به وضعیت نیروها ،پیوندهای نهان وپنهان استان برخوردارند با بسیط تر نمودن دایره مشاورانش،مراقبت نمایند ناخواسته در دام این بازیها قرار نگیرند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
با تشکر از نویسنده عزیز و توانمند .آری در ادارات مناطق آموزش وپرورش خراب شده به هر اتاقی رفتم پیوند فامیلی دیدم اما شاید باز رس یا مافوقی که حکم انتصاب این اشخاص را امضا می کند بی خبر از پیوندپنهانی وفامیلشان باشد ولی کسی بخاطر انگ سیاسی ناچیزتاعمردارد زیر ذرهبین گزینش است .ولی خفته راخفته کی کندبیدار.مدیرکلها هم اینجوری انتخاب شدند وکردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار