معاون آبخیزداری منابع طبیعی ایلام از اختصاص 40 هکتار از اراضی شیب دار ایلام به کشت گل محمدی خبر داد و گفت: این طرح در شهرستان های ایلام و ایوان اجرا می شود.
کد خبر: ۵۶۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 22 February 2018

 به گزارش تابناک ایلام ؛ عبدالسلام پیری اظهار کرد: بر اساس برنامه عملیاتی آبخیزداری در راستای حفاظت از اراضی و حفظ منابع آبی 20 هکتار از اراضی ایلام، 20 هکتار اراضی ایوان و هشت هکتار از اراضی شیب دار بخش میشخاص به کشت گل محمدی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد کارشناسان منابع طبیعی کشت گل محمدی با توجه به شرایط منطقه و وجود اراضی شیب دار به دلیل اینکه به حداقل آب نیاز دارد، در دستور کار است که امیدواریم با استقبال بهره برداران مواجه شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی ایلام افزود: هر هکتار برای کشت این گل به 58 میلیون ریال هزینه نیاز دارد که در سال سوم اقتصادی شده و درآمد هر هکتار آن 300 میلیون ریال خواهد بود.

پیری گفت: با توجه به اینکه بیشتر زمین های کشاورزی به دلیل شخم زمین برای کشت دچار فرسایش شده اند، نیازمند اجرای طرح هایی برای حفظ خاک و منابع آب هستیم تا از این فرسایش ها پیشگیری شود.

وی افزود: اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی در قالب ماده سه به بهره بردار واگذار می شود که همزمان با آن برای اسانس گیری و گلاب گیری طرح صنایع تبدیلی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی ایلام توسعه کشت گل نرگس را از دیگر طرح های در دست اقدام منابع طبیعی استان اعلام کرد و گفت: این طرح در اراضی ملی انجام می شود که برای تهیه پیاز آن در هر هکتار 2 تا پنج تن نیاز است که با 100 میلیون ریال اعتبار تامین می شود که در صورت کشت قبل از باران بهار همان سال اول اقتصادی خواهد بود.

پیری گفت: بطور معمول از هر هکتار 300 هزار شاخه گل نرگس تولید و روانه بازار می شود که به ازای 350 میلیون ریال هزینه حدود 600 میلیون ریال برای کشاورز درآمدزایی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این قبیل طرح ها علاوه بر حفظ اراضی و جلوگیری از فرسایش خاک اراضی شیب دار ، اشتغال مناسب و درآمد مطلوبی برای کشاورزان حاصل شود.

حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که از این مقدار ۸۰ هزار هکتار آن آبی و ۲۶۰ هزار هکتار دیم است.وی افزود: سالانه ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در استان ایلام تولید و عرضه می‌شود./م
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار