معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بخواند:
واما باروی کار آمدن دکتر محمد سلطانی فر در منصب معاونت مطبوعاتی ، بی درنگ به یاد دفتر مطالعات و برنامه ریزی افتادم ، روزی که در خیابان پاکستان تهران، در نشست هم اندیشی آسیب شناسی روزنامه های محلی دربرابر روزنامه های سراسری، نگارنده، تبعیض کُشنده و سیاستگذاری معیوب درحوزه مطبوعات محلی را به چالش کشیدم
کد خبر: ۵۶۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 19 February 2018

 

 

تابناک ایلام خدادادابراهیمی *::برداشت و پنداشت نگارنده آن است که مطبوعات و رسانه های محلی سال هاست که مورد غفلت دولت های چپ و راست واقع شده اند. به نظر می رسد این اتفاق ناخجسته ومرموز همواره در رانت خواری ،ویژه خواری ، نفوذ بنگاه های مطبوعاتی ثروتمند و سیاسی و نوعی مافیای مطبوعاتی ریشه دارد. مافیایی که سال هاست با رویکرد کثرت طلبی وانحصارطلبی بر روی یارانه میلیاردی مطبوعات کشور چمبره زده است. این مافیا به راحتی می تواند با دور زدن وزیر ارشاد، نمایندگان مجلس و معاون مطبوعاتی، جز دایره مافیای همسو، غیر همراهان را حذف کند فرقی نمی کند خواه صدها رسانه محلی و خواه هزاران فعال مطبوعاتی را از سر راه خود کنار می زنند تا به سهولت به رانتخواری مدام خود ادامه دهند. گاهی با انحصار آگهی های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و گاهی با دریافت میلیارد دلاری یارانه های نقدی وزمانی هم با جذب رپرتاژها و آگهی های شرکت های غولپیکر دولتی.
مافیای موصوف، عِده و عُده دارد، نوچه اجیر می کند، سیاه لشکر دارد، گردن کلفت است ، ثروت وقدرت دارد، چاپخانه اختصاصی دارد، انبارهای مملو از کاغذ دارد. امپراطوری کاغذی دارد. تهدید می کند، حذف می کند، تا به آلاف و الوف برسد.
با این وصف در خلأ صنوف مطبوعاتی اثرگذار و مستقل ،همواره نگاه ها و امیدهای اهالی رسانه های استانی به چند شخصیت حقوقی اثر گذار معطوف بوده است؛
نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات ، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون مطبوعات مجلس.
متأسفانه تجربه نشان داده است که مراجع یاد شده تا کنون در راستای حمایت جدی و احیای اقتصاد مطبوعات محلی، طرفی نبسته اند و همواره سرگرم دعواهای سیاسی و دریافت مجوز روزنامه های سریالی برای همپالایان و سیاسیون هم طیف خود بوده اند. تفحص دراین راستا، قضایای پشت پرده مافیای اقتدارگرایان معدودی از دکه داران به اصطلاح روزنامه داران، بر همگان عیان خواهد شد.

واما باروی کار آمدن دکتر محمد سلطانی فر در منصب معاونت مطبوعاتی ، بی درنگ به یاد دفتر مطالعات و برنامه ریزی افتادم ، روزی که در خیابان پاکستان تهران، در نشست هم اندیشی آسیب شناسی روزنامه های محلی دربرابر روزنامه های سراسری، نگارنده، تبعیض کُشنده و سیاستگذاری معیوب درحوزه مطبوعات محلی را به چالش کشیدم ، دکتر سلطانی فر مدیرکل وقت این دفتر، مدعی شد که عزمش را جزم نموده تا برای مطبوعات استانی پشتوانه ای مستحکم باشد درست به یاد دارم درهمان جلسه ودرپاسخ به انتقادات نگارنده دراعتراض شدید به وضعیت اسفناک مطبوعات محلی، وی با دستوری عاجل ، در راستای برگزاری دوره های آموزشی رایگان در استان ها، اقدام کرد و قول داد که درهرشرایطی ودر هرسمتی که باشد، مدافع سرسخت مطبوعات محلی خواهد بود.
مع الاسف قرائن حاکی از آن است که آن وعده ها ادعایی بیش نبوده اند چرا که جناب سلطانی فر پس از انتصاب درسمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، گویی به یکباره هزاران مطبوعه استانی را اصلا نمی شناسد و تنها فکر و ذکرش را به معدودی از مطبوعات ثروتمند مرکز نشین متمرکز نموده ست. اولین جلسات را با اصحاب مطبوعات پایتخت و جلسات اختصاصی تر را با چند مدیرمسئول روزنامه های سیاسی وحزبی نزدیک به دولت، جلسات بعدی با اهالی ورزش و.... برگزار کرد.گویی که صدها مطبوعه استانی وزانت معدودی روزنامه سراسری را ندارند.
سلطانی فر خیلی زود فراموش کرد که او فقط در رأس هرم هفت هشت روزنامه ثروتمند سیاسی و حزبی نیست بلکه خود و مسئولان ستادی معاونت مطبوعاتی مسئول مستقیم حدود دوهزار مطبوعه استانی هستند که با مصائب عدیده ای دست وپنجه نرم می کنند.متأسفانه در ترکیب هیأت داوران رتبه بندی روزنامه ها پایگاه های خبری کشور از هیچ مدیرمسئول پایگاه خبری استانی دعوت نکرد. و هنوز هیچ جلسه ای درهیچ موضوعی با مدیران مسئول مطبوعات محلی برگزار نکرده است.سلطانی فر باید شدیدا نسبت به کمک پنج میلیاردی دولت به روزنامه ایران واکنش نشان می داد و آب باریکه معوق یارانه سال گذشته و امسال مطبوعات استان ها را به معاون اول رئیس جمهور یادآور می شد واین امر را در اولویت پیگیری های خود قرار می داد.
سلطانی فر باید بداند که موفقیت او در توجه جدی به مطبوعات ورسانه های محلی ست. زیرا هم ازحیث تکثر و هم از حیث تولید محتواهای بومی ، این گروه ازرسانه های معاصرماهستند که درکانون توجه مردم و صاحبنظران حوزه رسانه هستند. زیرا مطبوعات محلی عیار معتبر مطبوعات جمهوری اسلامی اند
پتانسیل های موثر نشریات محلی ازجمله تولید محتواهای بومی ،پرداختن به فرهنگ وادبیات پایداری و نیز تعمیق انسجام ملی ازجمله کارکردهای متفاوت رسانه های محلی است همین داشته های ارزشمند موجب شده تا از منظر مخاطبان، امپراطوری های کاغذی در برابر مطبوعات محلی کمرنگ جلوه یابند
از سویی دیگر نشریات دو زبانه‌ی استانی نظیر نشریات آذری-فارسی، عربی-فارسی و کُردی-فارسی که به تعمیق فرهنگ بومی و حفظ زبان مادری اهتمام دارند، هویت اصیل رسانه های محلی را انعکاس داده اند و در توسعه فرهنگی، سختکوشی و رسالت مسئولانه ای ایفا نموده اند اما به دلایلی که پیشتر گفته شد ، مورد بی مهری وستم واقع شده اند. لذا همواره مطالبات صنفی و هویت مطبوعات استان ها را در خبرگزاری ها و مطبوعات فریاد زده ایم که آقایان مسئول! وزرا! وکلا! ماهم مردمانیم!!!
مااجازه نمی دهیم بودجه هزاران مطبوعه محلی را درحلقوم مالکان گردن کلفت روزنامه های حزبی بریزید.
هرچند که دیر یا زود نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گلوی آن رانتخواران را سخت خواهد فشرد.
جناب معاون مطبوعاتی بهتراست که از کمندِ پرمخمصه مدیران مطبوعات سیاسی و جلسات محفلی هیأت های ورزشی خود را آزاد ورها کند تا مجال تنفس خدمت در فضای مطبوعات استان ها نصیبش گردد. دراین راستا به نشست اخیر وی با هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس می توان اشاره کرد چرا که این امر از وظایف برادرش سلطانی فر وزیر ورزش بوده و سلطانی فر برادر، نباید در زمان تصدی امورمطبوعات کشور ، بی بهانه و بی بها ، فرصت سوزی کند. تا شاید کورسوی امیدی بیابد و بخشی از صدها صدمه مطبوعات معاصر را التیام بخشد.جان کلام اینکه در شرایط بحران مطبوعات ما مانده ایم و جناب سلطانی فر که متولی ومسئول مستقیم این بخش تأثیرگذارحوزه فرهنگ است و لزوما باید نگاهی فراجناحی و فراگیر خاصه به مطبوعات استانی داشته باشد تا به عنوان یک مدیر باتدبیر و گره گشا تلقی شود و به انتصابش در پست معاونت مطبوعاتی، شائبه " ژن خوب" پیوست نشود. او باید باسیاستگذاری مطلوب درراستای احیای اقتصادمطبوعات محلی و توسعه کیفی آن ها مردم و اصحاب مطبوعات را امیدوار کند تا یک بار برای همیشه به نگاه تبعیض آمیز به این نوع رسانه ها تحت عنوان" شهروند درجه دوم" خاتمه داده شود.

*رییس سابق خانه مطبوعات کشور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار