متاسفانه سهم استان ایلام از مازاد بودجه فقط 29 میلیارد تومان تعیین شده است،این درحالیست استانهایی نظیر بوشهر و آذربایجان غربی با وجود برخورداری از مزیت های نسبی ،هرکدام بیش از 170 میلیارد تومان از این مازاد بودجه برخوردار شده اند.
کد خبر: ۵۶۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ 13 February 2018

تابناک ایلام::یکی از مشکلاتی که همواره گریبانگیر دولتها بوده و دست آنان را در اجرای طرح های عمرانی ،رفاهی و خدماتی بسته است ،کاهش وعدم تحقق  درآمدها،افزایش مخارج وهزینه هاست که نهایتا در کسری بودجه سالیانه متجلی شده است .بنابراین تمام تلاش دست اندرکاران بودجه این بوده که در  بودجه ریزی سالیانه ،مشکلات فوق را به حداقل رسانده تا در ادامه مسیر ،مشکلات مالی بر اجرای طرح های جاری وعمرانی کشور سایه نیافکند.

اگرچه پرداختن به مقوله بودجه ریزی از تخصص ما خارج بوده و دراین مقال نمی گنجد ،اما همان قدر می دانیم که در نظام بودجه ریزی کشور با وجود تعریف ردیف های بودجه ای ،نقش چانه زنی ،لابگیری و قدرت نفوذ در تصمیم بودجه ریزان ،در اختصاص بودجه به استانها نقشی ملموس واثرگذار بوده وهست.

بنابراین معتقدیم به همان اندازه که مسئولین استان ،نمایندگان آن و سایر افراد ذی نفوذ در دستگاههای تصمیم گیر از قدرت چانه زنی ولابیگری برخوردار باشند ،به همان اندازه می توانند در افزایش بودجه استان موثر واقع شوند. درطول سالیان اخیر علیرغم محدودیت منابع ومحرومیت فزاینده استان ایلام ، با وجود لزوم توجه به زیرساختهای آن ،نداشتن قدرت چانه زنی ولابیگری و نفوذ در لایه های مدیریت ارشد کشور، در میزان بودجه استان اثرگذاری مستقیم داشته است.

این روزها مجلس شورای اسلامی و دولت درگیر لایحه بودجه سال 97کشور هستند . برخلاف روال یکی دوسال اخیر،یکی از نمایندگان استان توانست به عضویت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در آید ،تا به این ترتیب  این احساس در مردم استان شکل گیرد که با حضور این نماینده، تغییرات ملموسی را در بودجه سال آتی استان شاهد باشیم.

هرچند با تلاشهای قابل تحسین آقای سلیمانی دشتکی  استاندار ایلام که حقا با لابگیری و استفاده از نفوذ خود ،در ماههای اخیر افزایش چشمگیر بودجه عمرانی استان را شاهد بودیم ،اما حقیقتااین روزها  اتفاق نا امید کننده ای در کمیسیون تلفیق مجلس به وقوع پیوست که با وجود حضور نماینده استان در این کمیسیون ،می توان عمق تبعیض ودوگانگی در اختصاص بودجه را شاهد بود.

بنابه اخبار واصله از منابع مطلع،در پایان بررسی کمیسیون تلفیق از منابع درآمدی و هزینه ومخارج بودجه پیشنهادی دولت ،مبلغ 2هزار میلیارد مازاد بودجه تشخیص داده شده است . به این معنا با تعیین درآمدها و کسر مخارج وهزینه های دولت، این مبلغ بعنوان مازاد بودجه تعیین شده است .برهمین اساس اعضای کمیسیون بر حسب میزان سطح برخورداری ویا  محرومیت استانهای مختلف کشور، این مبلغ را به رقم  بودجه استانها افزوده اند.

متاسفانه سهم استان ایلام از2000میلیارد تومان مازاد بودجه، فقط 29 میلیارد تومان تعیین شده است،این درحالیست استانهایی نظیر بوشهر و آذربایجان غربی با وجود برخورداری از مزیت های نسبی ،هرکدام بیش از 170 میلیارد تومان از این مازاد بودجه برخوردار شده اند.

حال سوال ما از نمایندگان استان خصوصا جناب آقای شادمهر کاظم زاده بعنوان عضو کمیسیون تلفیق این است؛مبنای تقسیم بودجه مازاد دربین استانها چه بوده است ؟اگر توسعه نیافتگی و محرومیت ملاک ومبنای تقسیم این بودجه قرار گرفته است ،چه مولفه ای باعث دیده نشدن محرومیت وتوسعه نیافتگی استان شده است؟نقش شما بعنوان نماینده استان در کمیسیون تلفیق چرا در افزایش سهم استان موثر واقع نشد؟ واقعا این وسط مقصر کیست ؟ شما ،همکارانتان ،اقبال بد مردم یا نمایندگان استان ؟! لطفا پاسخ دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار