او در خصوص اظهارات وکیل مهدی تاج مبنی بر اینکه جهت رعایت انصاف و عدالت شکایت خودش را به فدراسیون نبرده و به قوه قضاییه خواهد برد، تصریح کرد: ضمن احترام به همکارم، اساسا ادعایی که متضمن وقوع جرم باشد، البته بر فرض محال که اظهار خلاف واقع یا بزهی در کار باشد، از صلاحیت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال خارج است. این مطلب در مفهوم موافق و مخالف ماده ۲۰ آیین نامه کمیته اخلاق و مواد۳۰ و ۳۱ آیین نامه کمیته انضباطی قابل استخراج است.

وکیل علی کریمی ادامه داد: از جمله ویژگی های یک اداره خوب، شفاف سازی، سازوکار نظارتی بیشتر، خدمات رسانی و حاکمیت قانون است و باید با ایجاد فضای بهتر و صمیمی با حضور خبرگان ورزش و پیشکسوت فوتبال بستری برای شنیدن نقدهای مشفقانه و شفاف سازی وجود داشته باشد.

ملکی در این خصوص که علاوه بر مهدی تاج سایر افرادی که کریمی به آنها اشاره کرده و احتمال شکایتشان وجود دارد تصریح کرد: جامعه ورزشی مخصوصا فوتبالی ما نیاز مبرم به گفت‏ و شنود دارد. در این میان تعاملاتی آرامش‌‏بخش خواهد بود که با متانت و بردباری به وجود می‌آید تا سایر اقشار جامعه و اهالی فوتبال را به تحمل نظر دیگران کمک کند. شاید گفته شود جناب کریمی با لحنی تند نقدهایی کرده لکن آیا نقدهای ملایم‌تر پیشین او و سایر پیشکسوتان خبره در این زمینه مثمر ثمر واقع شد؟ آیا رسانه یا مطبوعات به معنای عام کلمه، گریزی به موضوع حاضر زدند؟ البته اینجانب و موکلم آماده دفاع حقوقی هستیم اما بعید میدانم طرح دعاوی و شکایت از یکدیگر اصل موضوع را منتفی و حل کند.

وحید ملکی در ادامه درباره شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان اظهار کرد: اولا این مطلب صرفا در جهت روشن شدن ابعاد موضوع مورد نظر بوده و جنبه واکنشی ندارد اما به طور مشخص ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان، مدتی پیش طی عریضه‌ای با این مضمون که موکل بنده (علی کریمی) با درج مطالبی در صفحه شخصی اینستاگرامشان به برخی ارزش‌ها توهین کرده و اینکه مشارالیه مخاطب زیادی داشته است و همچنین احتمال تالی فاسدهای اخلاقی برای اهالی و هواداران او می‌رود و موارد دیگر، به همین دلایل این ستاد خطاب به کمیته محترم اخلاق فدراسیون فوتبال گزارشی ارائه می‌دهد. کمیته اخلاق موضوع طرح شده را از صلاحیت خود خارج دانسته و مراتب را جهت تعیین تکلیف به مرجع ذی‌صلاح قضایی ارجاع میدهد. بدین ترتیب مرجع مذکور نیز هم موضوع را به یکی از شعبه های مخصوص این امر جهت رسیدگی ماهیتی به نحو قضایی ارجاع می‌دهد و از علی کریمی جهت ادای توضیح دعوت به عمل می‌آید.

وکیل علی کریمی در ادامه گفت: نگرانی حقوقی از شکایت ستاد محترم امر به معروف و نهی از منکر نداریم، چرا که علی کریمی مصداق و نمونه واقعی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه خودش است و اساسا توهین و مطلب خلاف عرف و ارزشی نشر داده نشده است. البته حداقل انتظار از ستاد موصوف این بود که چنانچه ابهام یا برداشتی از پست های موکل من داشتند با تاسی از آموزه های دینی، فقهی و اصل مترقی ۸ قانون اساسی و آیه شریفه "و المومنون و المومنات بعضم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" مراتب امر به معروف و نهی از منکر و مراحل آن را مدنظر و موضوع را با پرسش تلفنی و یا مکتوب پیگیری میکردند.

ملکی در ادامه به تشریح مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و توضیح داد: البته ستاد موصوف که عهده دار وظیفه خطیر امر به معروف و نهی از منکر (به عنوان یکی از فروعات دین مبین اسلام) است و صد البته مروج و متولی و آگاه به مراحل و درجات این امر خطیر هستند و بنا به اظهار ریاست ستاد موردنظر صرفا ارائه گزارش به کمیته اخلاق نموده و این همان تذکر و مراحل اولیه امر به معرف و نهی از منکر است، ابراز کردند، ضمن احترام و تکریم به نظر آنها به نظر می‌رسد باید پس از طی نمودن مرحله اول (اظهار تنفر قلبی) و مرحله دوم (تذکر از راه گفتار زبان و عندالزوم ارسال عریضه و نامه به شخص مدنظر ) در گام آخر به عنوان اقدام عملی مبادرت به طرح مساله در کمیته اخلاق می‌کردند چرا که متاسفانه عدم رفع ابهام مستقیم از علی کریمی منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است. چه بسا با لحاظ دو مرحله اشاره شده به عنوان مقدمات وجوبی امر به معروف و نهی از منکر و علم و آگاهی از مقصود علی کریمی و رفع ابهام از پست های او اساسا به طرح عریضه به کمیته اخلاق و پرونده قضایی نمی رسید.

او ادامه داد: صرفنظر از آنکه علت طرح شکایت از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مستقر در اصفهان از نظر موکل من مبهم است. علی کریمی بارها و بارها از تریبون فضای مجازی و به راه‌های مختلف پیام های ارزشی نشر داده است. از جمله تبریک روز جانباز، عیادت از معلولان، همدردی با مردم کرمانشاه، همدردی با سانحه سانچی، همگامی با پویش جازموریان و ده ها پیام ارزشی دیگر. لذا شایسته بود به جای طرح دعوی و شکایت، از پتانسیل و سرمایه اجتماعی هواداران علی کریمی به نحو مطلوب تری بهره میبردند و استفاده اجتماعی میکردند.

وکیل علی کریمی خاطر نشان کرد: چرا این اقدام صرف نظر از نتیجه اثباتی یا نفی برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان، موجبات تکدر علی کریمی و نتیجه عکس قضیه داشته است.

وکیل علی کریمی در پاسخ به این سوال که آیا شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به دلیل انتشار پیام و تصویری از مقبره کوروش بوده، گفت: چنانچه هدف نهاد موردنظر از عریضه شان، پیامی است در ذیل مقبره کوروش منتشر شد نیز اساسا توهین و یا جرمی رخ نداده است بلکه برعکس ارزش ساده زیستی که سیره ائمه اطهار است ترویج داده شده است. از طرفی نفس تصویر مقبره کوروش که طبق نظر برخی از علمای اسلام کوروش همان ذوالقرنین مورد اشاره در قران کریم است، نیز توهینی به مقدسات قلمداد نمیشود. البته امری که توسط مقام قضایی بررسی خواهد شد.

ملکی در ادامه در خصوص نقدهای موکلش در حوزه فوتبال و فساد در این ورزش گفت: در این زمینه دخالتی ندارم و علی کریمی چنانچه نقدی دارد به علت کسوت و سابقه طولانی و افتخارات ملی است که در عرصه ورزش دارد.

او افزود: رسانه ها هم باید بستری منعطف با شرایط برابر و منصفانه جهت شنیده شدن نقدها و عریضه های اهل فوتبال (خاصه خبرگان این زمینه) در نهاد فدراسیون - که طبق ماده یک اساسانامه، فدراسیون نهادی غیردولتی محسوب می شود - بسترسازی شود. البته به این معنا نیست که از صدر تا ذیل این نهاد دارای مشکل است زیرا شخص بنده شاهد زحمات همکاران در کمیته اخلاق، کمیته تعیین وضعیت و کمیته تدوین مقررات هستم و جا دارد از این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.