مدیرکل اقتصاد و دارایی استان ایلام؛
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان ایلام گفت: نفت گاز یکی از پتاسیل های عظیم استان در جذب سرماگذار است که با وجود آن از صفر بودن میزان سرمایه گذاری خارجی در این استان رنج می بریم .
کد خبر: ۵۶۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲ 03 February 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی سایه میری در نشست با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر اظهار کرد:مدیران دستگاه های اجرایی استان در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی به شایستگی عمل نکرده اند و این موضوع باید به صورت جدی توسط دستگاه های مربوطه استان پیگیری شود تا راه حلی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم و از ظرفیت های موجود استان در این امر استفاده شود.

وی افزود : سستی در کار با موانع ذاتی، زیربنایی، اجرایی، فرهنگی و زیرساختی تجمیع شده و توفیق نداشتن استان در جذب سرمایه گذاری خارجی به عمل آورده اند این درحالیست که ایلام نسبت به دیگر استان های کشور گزینه های کمتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد و همه باید تلاش خود را مضاعف کنند در غیر اینصورت در این عرصه بدون نتیجه خواهیم ماند .

سایه میری گفت :برای جذب سرمایه گذارن خارجی باید برخی از دستگاه ها با وظایف خود در زمینه سرمایه گذاری خارجی آشنا شوند که تکالیف تمامی دستگاه ها به تفکیک احصا و گزارش جامع آن منتشر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام یادآور شد : با وجود ورود 50 هیات سرمایه گذاری خارجی به استان ورایزنی های انجام شده ولی نتیجه ای در این زمینه در جذب سرمایه گذار خارجی بعمل نیامده است .

و ی ادامه داد:محصول ناخالص داخلی با احتساب سهمه ی 3درصد نفت در سال 91با 5500میلیارد تومان و در سال 92با 8100میلیارد تومان و سال 93با 8700میلیارد تومان که در سال های اخیربه 90 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی یاداور شد : تولید ناخالص داخلی در این استان بدون احتساب بخش نفت از 30 هزار میلیارد ریال در سال 91 به 50 هزار میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته است.

وی افزود :سرانه محصول ناخالص داخلی استان به قیمت جاری 152میلیاردریال و با نفت و بدون نفت 92میلیارد ریال می باشد

سایه میری به میزان هزینه و درآمد سالانه خانواری های شهر و روستای در استان اشاره کرد و گفت:متوسط هزینه های یک خانوار شهری در سال 92در ایلام حدود 261میلیون ریال و برای خانواده روستایی 130میلیون ریال است و درآمد خانوار شهری 273میلیون ریال و درآمد متوسط سالانه خانوار روستایی 163میلیون ریال است.


وی ادامه داد:نرخ مشارکت اقتصادی 36/01درصد در تابستان بوده که این رقم درسال 96 به 02 /39در صد افزایش پیدا کرده که دارای رشد3 درصدی است  .


وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری درسال 96 استان افزود :نرخ بیکاری استان ایلام در سال 95 با  11/02درصد  و در تابستان 96نیز به 11/04  درصد افزایش یافته  است  .

وی به متغییر های دیگری در سهم اشتغال در تابستان سال 96 اشاره کرد و افزود: سهم اشتغال در بخش صنعت حدود 30درصد ، بخش کشاورزی حدود 20درصد و  در بخش خدمات استان  حدود 40درصد است .


وی با اشاره به نرخ تورم در 5ماهه نخست سال 96 بیان داشت :نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه 96 حدود 4درصد می باشد اما به طورکلی نرخ تورم استان در سال 96 زیر 10درصد است .


سایه میری به افزایش نرخ فلاکت در استان اشاره کرد و گفت :نرخ فلاکت در سال 95 کشور 21/06درصد و استان ایلام 19/07درصد وتا بهار سال 96 در استان حدود 20درصد بوده که به علت افزایش نرخ بیکاری ،رشد پیدا کرده است .(نرخ فلاکت ازجمع نرخ تورم و بیکاری به دست می آید )


وی یادآور شد :نسبت منابع استان به مصارف 83درصد که ضریب خودکفایی استان است و عکس این نسبت مصارف به منابع که 133درصد است یعنی بیش از منابع موجود ، استان در حال مصرف  کردن است .


وی به ارزش واردات گمرک در9ماهه نخست استان اشاره کرد و بیان داشت :واردات استان 623میلیون دلار با میزان حجمی 455هزار تن است .


وی ادامه داد :ارزش صادرات گمرگ استان در9ماهه نخست سال جاری 367میلیون دلار به میزان یک میلیون تن است .

 

وی افزود : صادرات انواع محصولات از استان نیز از 398 میلیون دلار در سال 91 به 591 میلیون دلار در سال 95 افزایش یافته است.

سایه میری بیان داشت : سال 91 بیش از 163 هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که این تعداد در سال 95 به بیش از 442 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: منابع بانک های استان در سال 96 بیش از 47 هزار میلیارد است در حالیکه مصارف آنها بیش از 48 هزار و 530 میلیارد ریال است و حجم مصارف بانکهای استان از منابع آنها بسیار بیشتر است.


وی به فروش تمبر در استان اشاره کرد افزود :در مجموع سال 96 فروش حدود 80میلیون تمبر متفرقه ،63میلیون تمبر دادگستری و 6میلیون برای ارواق ثبت به فروش رسیده است . /م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
آقای مدیر کل که خودش برای جذب سرمایه گذار خارجی به هلند مسافرت کرد ...
چی شد پس?
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار