واگذاری مسئله حجاب به عرف از منظر فقهی راهکار صحیحی نیست‌
استاد دانشگاه مجازی المصطفی گفت: نشان دادن زینت‌ها و زیبایی‌ها برای نامحرمان به‌صراحت نهی شده است، بنابراین راهکار عباس عبدی که واگذاری به عرف است از منظر فقهی راهکاری صحیح به نظر نمی‌رسد.
کد خبر: ۵۶۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵ 03 February 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حسین عندلیب در نقدی بر اظهار نظر عباس عبدی پیرامون مسئله اخیر کشف حجاب توسط چند تن از دختران اظهار داشت: بنده به‌ نقد راهکار پیشنهادی ایشان درباره حجاب می‌پردازم.

وی گفت: از نظر فقهی رجوع به عرف تنها در مفهوم شناسی واژگان در لسان شریعت است، و این با رجوع به کتب لغت که نمادی از عرف است و همچنین عرف موجود کسب می‌شود.، اما اگر شارع خود در واژه‌ای تصرف کرد و به عرف محول نکرد و خود حدود و صغور آن را مشخص کرد دیگر نمی‌توان گفت شارع فهم عرفی را معیار دانسته است، بنابراین عرف تا آنجایی ملاک است که شارع تأسیس و ورودی در تحدید و تبیین موضوع نکرده باشد.

استاد دانشگاه مجازی المصطفی با اشاره به آیه 50 سوره احزاب ابراز کرد: بر اساس این آیه در مسئله حجاب شارع مقدس به‌صراحت تعیین موضوع حجاب را خود به عهده گرفته و واگذاری به عرف وجود ندارد و منظور از «جَلابِیب» جمع جِلْباب، رداء، مِقنعه و روسری بلند که تمام سر و گردن را بپوشاند، بنابراین پوشاندن تمام سر و گردن از منظر شارع مقدس خدای متعال حد لازم حجاب است.

عندلیب ادامه داد: باید توجه داشت در این آیه از صیغه مضارع«یدنین» استفاده‌شده است و بنابر نظر محققان اصولی صیغ جمل خبریه در مقام انشاء ظهور دارد در وجوب بلکه نسبت به صیغه امر دلالت جمله خبریه بر وجوب اظهر است. صیغه مضارع از صیغه امر در مقام انشاء دلالتش بر وجوب روشن‌تر است.

استاد دانشگاه مجازی المصطفی با اشاره به آیه 33 سوره احزاب نیز گفت: بر اساس این آیه نشان دادن زینت‌ها و زیبایی‌ها برای نامحرمان به‌صراحت نهی شده است، بنابراین راهکار جناب عبدی که واگذاری به عرف است از منظر فقهی راهکاری صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی با بیان راهکار صحیح تأکید کرد: راهکار صحیح آن است که بکوشیم باورهای مسلمانان به معارف قرآن قوت گیرد، مسلمان بدانند خداوند حکیم و عادل بر اساس مصالح و مفاسد بندگان احکام را وضع می‌کند، بنابراین اگر اصل حکمت الهی پذیرفته شود، همچنین اندیشه شیعی که معتقد به تبعیت احکام از مصالح و مفاسد است دیگر جای اماواگری باقی نمی‌ماند.

عندلیب با تأکید بر اینکه خطر عرفی‌گرایی در دین منجر به حذف بسیاری از احکام الهی می‌شود، خاطرنشان کرد: با موج‌های گوناگون چه‌بسا بسیاری از احکام به مذاق برخی خوش نیاید و نمی‌توان دین و احکام را به ذائقه مردمان وابسته کرد زیرا در این صورت نظم اجتماعی هم دچار اختلال می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند این‌همه مشکل‌داریم چرا بر روی حجاب این‌قدر تأکید می‌شود؟ یا به تعبیر خودمانی‌تر باید جلوی برخی سوءاستفاده‌ها گرفته شود، در پاسخ باید گفت دین یک پکیج است، باید جلوی تخلفات اقتصادی گرفته شود اما نمی‌توان به خاطر اینکه تخلفاتی صورت می‌پذیرد بگوییم نیازی به حجاب نیست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار