مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از برداشت گل نرگس از مزارع این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 23 January 2018

 به گزارش تابناک ایلام؛مهندس «بابک افراز» اظهار کرد: نظر به شرايط آب و هوايي مناسب و مستعد استان و نتيجه گرفتن از كاشت و احداث مزارع گل نرگس، توسعه و كاشت آن در سالجاری سطح زیر کشت گل نرگس در استان با توسعه در سالجاری به 267 هکتار رسید.

وی افزود: با توجه به توليد متوسط 60 هزار شاخه گل بريده نرگس در هر هكتار در شرايط ديم و درآمدی بالغ بر 210 میلیون ریال در هکتار، اشتغال زايي و كسب درآمد مطلوبي به دنبال خواهد داشت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: پیش‌بینی میزان تولید در سالجاری بیش از 16 میلیون شاخه گل نرگس با ارزشی بالغ بر 56 میلیارد ریال خواهد بود .

افراز با بیان اینکه این گل علاوه بر تولید سالانه گل با تکثیر طبیعی، پیاز هم تولید می‌کند که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصل‌های بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست، تصریح کرد: در سطحی حدود 20 هکتار گل نرگس بصورت آبی کشت می‌شود که میزان تولید بطور متوسط 150 هزار شاخه در هکتار است.

وی در تشریح مزایایی کاشت گل نرگس در مزارع دیم اظهار کرد: جلوگیری از تخریب، تبدیل، تغییر کاربری نامناسب اراضی زراعی و ملی، حفاظت آب و خاک، آبخیزداری اقتصادی، ذخیره نزولات آسمانی، برقراری بیلان مثبت آبی سفره‌های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیل‌های ویرانگر، ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی و تقویت و افزایش ظرفیت اکوسیستم‌های پشتیبان بخشی از مزایای کاشت این گل است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در تشریح دیگر مزایای کاشت گل نرگس یادآور شد: حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع گونه‌ای، افزایش درآمد، اشتغال مولد، کاهش فقر و بیکاری، پدیده مهاجرت، جلب مشارکت مردم در سازندگی و پایداری منابع (کار، سرمایه، حفاظت)، تقویت و گسترش بنیان‌های زنجیره‌های تولید و ارزش و فراهم کردن شرایط اگرواکوتوریستی است.

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار