کد خبر: ۵۵۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 15 January 2018

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کشتی که با سانچی برخورد کرده متعلق به چین است، گفت: در مرحله اول نماینده ما از کشتی بازرسی‌های اولیه را انجام داده است، اما اجازه دسترسی به پرسنل را ندادند تا کار حقوقی به طور کامل انجام شود.

به گزارش تابناک تبریز از باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفت‌وگو ویژه خبری (یکشنبه، ۲۴ دی ماه) با حضور احمد مقیمی رئیس شرکت ملی نفت‌کش و هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی به موضوع نفتکش سانچی پرداخت.

در ابتدای برنامه مقیمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حق مطلب برای شرکت ملی نفت‌کش ادعا نشده است، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت های جهان است و گواهینامه‌های معتبر مختلفی دارد.

رئیس شرکت ملی نفتکش ادامه داد: سرمایه شرکت ما نیروی انسانی است که متاسفانه در اتفاق اخیر تعدادی از نیروهای خوب را از دست دادیم.

وی با طرح این سوال که چگونه دو کشتی غول پیکر با سامانه‌های پیشرفته یکدیگر را ندیدند، تصریح کرد: برخورد دو کشتی سانچی و کریستال اتفاقی منحصر به فرد در تاریخ دریانوردی است.

مقیمی افزود: شدت برخورد به حدی بود که لایه اول کشتی که از جنس فولاد با ضخامت بالا پاره شد و بعد به منطقه‌ای که آب توازن و استحکامات وجود داشته وارد آمده و سپس به لایه دوم وارد شده که منجر به حادثه شده است.

رئیس شرکت ملی نفت‌کش مهم‌ترین مسئله را محموله کشتی دانست و گفت: محموله سانچی میعانات گازی که بین گاز و بنزین قرار دارد، بوده با قدرت اشتعال پایین اما همین موضوع منجر به انفجار شده است؛ این انفجار چنان قوی بوده که نزدیک‌ترین کشتی به محل حادثه که مرتسمس نام داشته در فاصله ۱۵ مایلی شدت انفجار را حس کرده است.

وی تصریح کرد: در همان لحظه اول موضوع حادثه‌ از طریق مالک کشتی به شرکت اعلام شد.

مقیمی درباره این موضوع که چرا اتفاقی برای کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرده رخ نداده، عنوان کرد: در این باره تا زمانی که جبهه سیاه و کارهای لازم انجام نشود همه صحبت‌ها گمانه‌زنی است؛ آنچه که از فیلم معلوم است این موضوع را مطرح می‌کند که به خاطر حجم کشتی‌ها پس از برخورد اصطکاک ایجاد شده و به خاطر محموله سانچی انفجار رخ داده است و حتی شاهدان عینی هم این موضوع را تایید کردند.

در ادامه برنامه حق‌شناس اظهار کرد: تقریبا ۹۰ درصد واردات، صادرات و بخش زیادی از انتقال‌های نفتی و میعانات نفتی ایران از طریق کشتی است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که چنین حادثه‌ای در نوع خود بی نظیر است، افزود: ما اتفاقات متنوعی چون به گل نشستن و موشک خوردن کشتی را تجربه کردیم.

وی با تاکید این موضوع که در لحظه وقوع اتفاق در وهله اول انفجار رخ داده است، تصریح کرد: در کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن کاندنسیت که موادی بین بنزین و گاز بوده با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه وجود داشته که با این وجود طبیعی است که این حادثه‌ای هولناک باشد.

حق‌شناس افزود: کشتی کریستال بلافاصله بعد از برخورد عقب رفت و تمامی ۲۱ سرنشین از کشتی با قایق پیاده شدند و به ساحل رفتند و بعد کشتی خود را به بندر منتقل کردند؛ این کشتی آسیب دید اما به موتور آن خسارتی وارد نشد و به همین خاطر کریستال حداقل آسیب را دید اما سانچی منفجر شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همان لحظه اول کمیته اضطرار در شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر ایجاد شد و تمامی کشورها بسیج شدند.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه بر اساس تجربه کاپیتان‌های ایرانی اطلاعات ناامید کننده بود اما ما اگر یک در صد هزار هم احتمال نجات کشتی و کارکنان را می‌دادیم باید موضوع را ملی می‌کردیم و حداکثر امکانات ملی و بین‌المللی را به خدمت می‌گرفتیم چرا که خدمه برای ما مهم بودند.

حق‌شناس با بیان این که سعی شد تا پیکر پرسنل به ایران منتقل شود، گفت: یک پیکر که در آب پیدا و دو پیکر هم توسط تیم امداد از کشتی خارج شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره استاندارهای سانچی اظهار کرد: این کشتی بندر عسلویه را در ۲۵ آذر ترک می‌کند و حدود ۱۶ دی این اتفاق برای سانچی رخ می‌دهد.

وی با تاکید به این موضوع که هم سانچی و هم کریستال به مدرن‌ترین سامانه‌های راداری و موتوری مجهز بودند، گفت: سانچی در سال ۲۰۰۸ و کریستال در سال ۲۰۱۱ ساخته شدند و در آخرین استعلام هم سانچی مشکلی نداشت و استاندارهای جهانی را داشتند؛ پس باید این حادثه بررسی شود.

حق‌شناس با طرح این مثال که وقتی در آپارتمان انفجار رخ می‌دهد، اکسیژن از بین می‌رود، ادامه داد: هر مخزن سانچی حدود ۲۰ هزار تن کاندنسیت داشته که در ضربه اول یک یا دو مخزن منفجر شده که شعله‌های آن از ۱ تا ۲ هزار متری مشخص بود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حتی اگر بگوییم انفجار هم رخ نداده نشست گاز محموله نمی‌گذاشت کسی تا شعاع ۱ هزار متری تنفس کند.

وی تصریح کرد: در زمان برخورد هیچ علامتی از سانچی دریافت نشد و وقتی این اتفاق نیفتاده مشخص می‌شود زمان آنقدر کوتاه بوده که هیچ کسی نتوانسته کاری انجام دهد.

حق‌شناس با بیان این که در صورت وجود وقت پل فرماندهی امداد درخواست می‌کرد، عنوان کرد: کشتی سانچی نو بوده، به جدید‌ترین تجهیزات مجهز شده بود و بازرسی هم انجام شده پس نمی‌توان گفت این سانحه به خاطر تجهیزات بوده‌ است؛ باید منتظر ماند تا جعبه سیاه کشتی باز شود.

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه همه اطلاعات مربوط به کشتی سانچی بازخوانی می‌شود، روند حقوقی آن از یک ماه تا بیشتر به طول می‌انجامد، گفت: جعبه سیاه در کشور محل حادثه رمزگشایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشتی که با سانچی برخورد کرده متعلق به چین است و به یکی از بنادر این کشور منتقل شده است، افزود: در مرحله اول نماینده ما از کشتی بازرسی‌های اولیه را انجام داده است، اما اجازه دسترسی به پرسنل را ندادند تا کار حقوقی به طور کامل انجام شود.

حق شناس با اشاره به اینکه کشتی در محل پر تردد حضورداشت، ادامه داد: احتمال گم شدن بوده، ولی اینکه به چه دلیل مشخص نیست، نمی‌توان گفت آن نقطه نقطه کور ارتباطی بوده است پس باید منتظر بازخوانی جعبه‌سیاه باشیم.

سید علی ادیانی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مجلس بدون تردید نسبت به این گونه موضوعات حساسیت و عکس العمل نشان داده و پیگیری‌های خاص خود را انجام خواهد داد، عنوان کرد: دو کمیته حقوقی و یک کمیته نفت به بررسی حادثه کشتی سانچی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه اطلاعات جعبه سیاه در نوع موضع‌گیری کمیسیون انرژی کمک خواهد کرد، اظهار داشت: این مسئله در حوزه وزارت نفت اتفاق افتاده است و کمیسیون انرژی در آغازین لحظات وقوع حادثه به بررسی موضوع پرداخت.

ادیانی با اشاره به ماموریت‌های کمیسیون انرژی ادامه داد: این کمیسیون بررسی‌های خود را در نحوه کمک رسانی، تحلیل و بررسی اطلاعات مقامات چینی و مسئولان ایرانی و سایر مسائل ادامه خواهد داد، لذا به محض این که آخرین اطلاعات از سوی مسئولان در اختیارمان قرار بگیرد به بررسی دقیق حادثه خواهیم پرداخت، اطلاعات جعبه سیاه کمک شایانی به ما خواهد کرد.

محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اگر یک کشتی سنگین بخواهد مسیر خود را تغییر دهند ۴ الی ۵ دقیقه زمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برخورد کشتی‌ها امر عادی و روزانه نیست اما در جهان اتفاق می‌افتد.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش با اشاره به اینکه کشتی از سیستم‌های مختلف اطفاء حریق برخوردار بود گفت: این کشتی از انواع مختلف فوم و پمپ آب برخوردار بود اما باید حادثه قابل کنترل باشد، این محموله محموله‌ای بود که نقطه اشتعال پایینی داشت.

کاپیتان بهرامی با اشاره به اینکه موانع که در کشتی وجود دارد باعث می‌شود به درستی نتواند مانور دهند، گفت: هر حادثه ویژگی‌های خاص خود را دارد، سرعت کشتی‌ها اگر چه کم است، اما توان مانور دادن آن‌ها کند است.

وی با اشاره به سیستم AIS قرار نیست این سیستم به عنوان یک سیستم حیاتی و اولیه برای جلوگیری از تصادف مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار داشت: کشتی تحت پرچم پاناما است، جعبه سیاه باید توسط کشور صاحب پرچم باز شود، چینی‌ها جعبه سیاه را برداشتند به طوری که آن‌ها شرایط کشتی را تشخیص داده بودند و قبل از اینکه کشتی غرق شود، جعبه سیاه را برداشتند.

کاپیتان بهرامی با اشاره به اینکه هر دو کشتی عمر زیر ۱۵ سال داشتند گفت: هر دو کشتی شرایط بسیار خوبی داشتند، به طوری که از ایمنی بالایی برخوردار بودند، اگر جعبه سیاه برداشته نمی‌شد ابهام بزرگ به وجود می‌آمد که چه اتفاقی در کشتی افتاده است.

مقیمی افزود: از خانواده نجیب شرکت ملی نفتکش باید یاد کرد، با توجه به وقفه‌ای که در بحث خبری به وجود آمد برای اینکه آن‌ها فضای جامعه را به سمت خود بکشانند می‌توانستند سراغ رادیو‌های بیگانه بروند، اما این امر صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه عزیزان شرکت ملی نفتکش سربازان اقتصاد مقاومتی در دوره تحریم بودند اظهار داشت: آن‌ها اجازه ندادند جریان نفتی کشور متوقف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار