کد خبر: ۵۵۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 14 January 2018
این برنامه تا کنون در چهار مرحله خود تغییرات اساسی زیادی داشته است. از نویسنده تا گروه بازیگران و ویرایش قصه‌ها و حتی نوع استند آپ‌های خود مهران مدیری شامل تغییرات زیادی شده است.
 
فرادید|سری جدید برنامه دورهمی به کارگردانی مهران مدیری در حالی آغاز شد که او با ظاهری متفاوت و رسمی روی صحنه آمد و قصه‌های جدیدی از قیمت و همسر جدیدش را شروع کرده است.

به گزارش فرادید؛ آنچه در برنامه مهران مدیری با استند آپ‌های خود او از روز اول جذابیت داشت حرف‌های بی پروای او در باره مسائل اجتماعی بود. مردم همواره به شنیدن ماجرا‌های روزمره که حتی خودشان هم درگیر آن هستند از دهان کمدین‌ها تمایل زیادی دارند.

مهران مدیری این برنامه را از ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه نسیم آغاز کرد. ابتدا مهراب قاسم خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را بر عهده داشت بعداً به دلیل برخی مشکلات از قسمت سیزدهم به بعد مهران مدیری کارگردانی را بر عهده گرفت. این برنامه تا کنون در چهار مرحله خود تغییرات اساسی زیادی داشته است. از نویسنده تا گروه بازیگران و ویرایش قصه‌ها و حتی نوع استند آپ‌های خود مهران مدیری شامل تغییرات زیادی شده است.
 
آنچه برنامه دورهمی را جذاب‌تر کرده است
سری اول:
در دورهمی به جز مهران مدیری به عنوان (طراح، کارگردان و مجری)، بازیگران مطرحی چون: سیامک انصاری، رامین ناصرنصیر، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر، سروش جمشیدی، مه لقا باقری، سحر ولدبیگی به ایفای نقش پرداخته‌اند. به جز بازیگران ثابت، در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور دارد.گروه نویسندگان این کار را از ابتدا تا کنون امیر وفایی، الهه زارع نژاد، محمد صفاجویی، هدی ایزدی، سعید هوشیار، احسان ابراهیمی، زهرا افشار و فاطمه راست‌گفتار تشکیل می‌دهند.

داستان سری اول این بخش مربوط به یک خانواده پولدار است که در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کنند و پیمان و مهرناز هم به آن‌ها ملحق می‌شوند؛ و در این میان خدمتکار فضول و پررویی به اسم نادر (امیرمهدی ژوله) هم استخدام می‌شود؛ و پیمان باید طوری رفتار کند که به او انگ داماد سرخانه نخورد.

سری دوم:
بخش نمایشی چند بازیگر از پروژه جدا شدند و چند بازیگر اضافه شدند. شقایق دهقان و امیرمهدی ژوله دو بازیگری بودند که در سری دوم نمایش حضور نداشتند.
 
داستان این سری در یک خانهٔ بزرگ می‌گذرد و مالک آن آقای مظفری (سیامک انصاری) است که در خارج از ایران زندگی می‌کند، اما چند نفر آن ملک را از یک کلاهبردار اجاره می‌کنند. مظفری وقتی به ایران برمیگردد و این وضع را می‌بیند سعی می‌کند آن‌ها را بیرون کند، اما افراد به دلیل داشتن قرارداد می‌توانند در خانه بمانند و مظفری موفق به پس گرفتن ملک نمی‌شود؛ و باید چند خانواده با یکدیگر کنار بیایند و صلح آمیز زندگی کنند. دست فروشی به نام قیمت (سروش جمشیدی) هم در خانه رفت و آمد دارد.

سری سوم:
پخش سری سوم برنامه دورهمی از نوروز ۱۳۹۶ در شبکه نسیم آغاز شد. در سری سوم بازیگرانی، چون (الیکا عبدالرزاقی)، (محمد نادری)، (امیر جنانی)، (لیلا ایرانی)، (رامین ناصرنصیر)، (مهران رنجبر) از پروژه جدا شده‌اند؛ ولی بازیگرانی، چون (سیامک انصاری)، (سروش جمشیدی) در گروه ماندند و یک بازیگر هم اضافه شد (مه‌لقا باقری) در این سری قیمت (سروش جمشیدی) با آنی، آناستازیا (مه‌لقا باقری) ازدواج کرده‌است.
 
سری چهارم:
پخش سری چهارم برنامه دورهمی از آذر ماه ۱۳۹۶ در شبکه نسیم آغاز شد. در سری چهارم بازیگرانی، چون (سیامک انصاری)، (مه‌لقا باقری) از گروه جدا شده‌اند؛ ولی بازیگری، چون (سروش جمشیدی) در گروه ماند و یک بازیگر هم اضافه شد (سحر ولدبیگی). در این سری قیمت (سروش جمشیدی) با یک زن دیگر (سحر ولدبیگی) ازدواج می‌کند.

مهران مدیری خود بار سنگینی در این برنامه به عهده دارد. او زمان زیادی را روی صحنه استندآپ می‌کند و معمولا برای حرف‌هایی که می‌زند با مشکلاتی روبه رو می‌شود. او در قسمت‌های اول به سفرکردن‌های دائمی مردم به شمال و نوع پوشش و خوراک آن‌ها با اصطلاح نوشابه با جوج خوردن اشاره زیادی می‌کرد که با تذکر مسئولین ادامه نداد.

کم کم شوخی‌های او با اقشار خاص جامعه شروع شد، اما پشت سر هم صدای اعتراض ان‌ها بلند شد. ابتدا پزشکان به او معترض شدند و سپس کارمندان گمرک و کار به جایی رسید که او خیلی مستقیم در تلویزیون اعلام کرد که با هرکس شوخی کند او شکایت خواهد کرد.
 
آنچه برنامه دورهمی را جذاب‌تر کرده است
به این ترتیب او کم کم اشاره‌های مستقیم به افراد را کمتر کرد و بیشتر هول مسائل کلی اجتماع می‌چرخید. مهران مدیری در قسمت‌های قبلی دورهمی به پوشش ظاهری خود اهمیت چندانی نمی‌داد و به نظر میرسید هیچ طراح لباسی برای او در نظر گرفته نشده. او در فصل سرما و گرما با کاپشن‌های متعددی روی صحنه ظاهر می‌شد که کم کم مایه تمسخر مردم شد. راه رفتن‌ها زیاد او روی صحنه هم از دیگر ایراد‌هایی بود که زیاد به او گفته می‌شد.

در قسمت‌های اول مدیری با مهمان شوخی‌های عجیبی می‌کرد تا جایی که به زدن ریش و سبیل آن‌ها اقدام کرد که خیلی زود این ماجرا جمع شد و مصاحبه‌های او شکل دیگری به خود گرفت. او در تمام چهار قسمت دو سوال اصلی را همواره از مهمانان می‌پرسد و علیرغم میل باطنی خیلی از آنها، وادارشان می‌کند سن و ماجرای عاشق شدن خود را جلوی دوربین بگویند. این کار همچنان در برنامه ادامه دارد و گاهی مصاحبه‌های او با افراد سرشناس بیشتر شبیه مجلات زرد می‌شود.

نکته دیگر در برنامه دورهمی حضور تماشاچیان روی صحنه است. آنها که به میل خودشان جلوی مدیری قرار می‌گیرند قطعا منتظر شوخی‌ها و تکه پرانی‌های او هستند و تا امروز موردی از شکایت در این باره شنیده نشده.
 
اما آنچه سری چهارم این برنامه را جالب و عجیب کرده نوع گفتار و سمت و سوی حرف‌های مهران مدیری است. مدیری در این سری که ۱۷ قسمت آن پخش شده است با لباس رسمی در خور این برنامه روی صحنه می‌آید و جوری به تخریب مسئولین و دولت مشغول می‌شود که انگار مجوز رسمی برای حرف زدن دارد.

او از ابتدای برنامه اعلام کرد به دلیل کم توجهی و فراموشی مردم زلزله زده کرمانشاه هرشب از آنها یاد خواهد کرد؛ که این عمل به خودی خود شایسته تقدیر است. اما چرا این بار مهران مدیری تیر خلاص را به سمت دولت رها کرده است؟ او از شوخی با شهردار رشت در خصوص امضای نامه‌ای برای خودش تا ابراز تاسف دولت در کمک به زلزله زدگان بدون پروا حرف می‌زند و ظاهرا این بار هیچ ترسی از شکایت یا ناراحت شدن کسی ندارد.
 
آنچه برنامه دورهمی را جذاب‌تر کرده است
او در این برنامه به وضوح و بدون هیچ حریمی ماجرای آمدن نفت بر سر سفره‌ها در دولت قبل را به سخره گرفت و با طنازی خاص خودش موضوع را به مردم یاداوری کرد. نویسنده قصه‌های نمایشی هم از این ماجرا مبرا نیست و متن‌هایی که به بازیگران می‌دهد به قدری تند و تیز است که جای تعجب بسیاری ایجاد می‌کند.
 
متاسفانه در این چهار قسمت که "قیمت" به عنوان نقش ثابت این نمایش‌ها حضور داشته و واقعا به خوبی از پس بازی برآمده هنوز هیچ کدام از بازیگر‌های زنی که در مقابل او قرار گرفته اند نتوانستند بازی در خور توجهی ارائه دهند. در قسمت‌های اول که "قیمت" در نقش یک دستفروش حضور داشت در دیالوگ‌هایی با سیامک انصاری و مونولوگهایش با مدیری بسیار جلب توجه می‌کرد. اما به مرور نقشش تغییر کرد و مناسب با داستان شغلش عوض می‌شود، اما هنوز هیچ یک از بازیگران زن به پای او نرسیده اند و نتوانستند در مقابل او بدرخشند. البته انتخاب‌های غلط برای این نقش در این امر بی تاثیر نیست.

به نظر می‌رسد مهران مدیری این بار با مسئولان از قبل هماهنگ کرده و اجازه حرف زدن را برای خودش صادر کرده است. او رو به دوربین به راحتی همه چیز‌هایی که مردم را این روز‌ها ناراحت می‌کند به زبان می‌آورد و خیلی بی پرده به مسئولین و مقامات ممکلت می‌تازد و از آن‌ها برای مطالبات مردم جواب می‌خواهد.
 
آنچه برنامه دورهمی را جذاب‌تر کرده است 
این کار به نوبه خود اتفاق بدی نیست و چه بسا در سایر کشور‌ها خیلی سریع هم به گوش مسئولان می‌رسد و اقدامی برای آن صورت می‌گیرد. اما در کشور ما این موضوع همیشه مشکل ساز بوده و بار‌ها دیده شده فرد یا افرادی که از رسانه‌ای مثل تلویزیون رو به مسئولین اعتراضی داشتنه اند به هر دلیلی از کار منع شده اند، اما در این مورد به نظر می‌رسد مهران مدیری فعلا حریم امنیتی خوبی دارد و پشتش بسیار گرم است که تا اینجا ناچار به جوابگویی به هیچ مسئولی نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار