رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان ایلام به فواید استفاده از مالچ در تثبیت کانون‌های بحرانی بیابان‌ها اشاره و اضافه کرد: مالچ با به هم چسباندن ذرات شن و ماسه عرصه‌های بیابانی مانع از فرسایش بادی شده و علاوه بر این با حفظ رطوبت خاک، شرایط را برای استقرار نهال در این عرصه‌ها فراهم می‌کند .
کد خبر: ۵۵۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 13 January 2018

 به گزارش تابناک ایلام؛مهرداد کهزادیان با بیان اینکه در استان ایلام ۴۲۴ هزار هکتار عرصه بیابانی است که در شهرستان دهلران، مهران، آبدانان و ایلام قرار دارند، اظهار کرد: اقدامات گذشته این دستگاه اجرایی برای مقابله با بیابان زایی در سال‌های گذشته صرفاً اقدامات بیولوژیک همچون نهال کاری صورت گرفته است .

وی با اشاره به اینکه ۸۴ هزار هکتار از کانون‌های بحران فرسایش بادی در عین خوش، ابوغویر و حسن قندی شناسایی شده است، افزود: در سال جاری برای اولین بار برای تثبیت این کانون‌ها و مقابله با وقوع ریزگردها و گردوغبار در استان، مالچ پاشی ۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه بحرانی ابوغویر در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این ۷۰ درصد این منطقه که حدوداً ۵۶۰ هکتار است، نهال‌کاری خواهد شد .

رئیس اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان ایلام به فواید استفاده از مالچ در تثبیت کانون‌های بحرانی بیابان‌ها اشاره و اضافه کرد: مالچ با به هم چسباندن ذرات شن و ماسه عرصه‌های بیابانی مانع از فرسایش بادی شده و علاوه بر این با حفظ رطوبت خاک، شرایط را برای استقرار نهال در این عرصه‌ها فراهم می‌کند .

کهزادیان به توقف فرسایش بادی با اجرای طرح مالچ‌پاشی و کاشت گونه‌های گیاهی بومی منطقه در کانون‌های بحرانی اشاره کرد و ادامه داد: در این منطقه، شرایط برای اجرای طرح بیابان زدایی با وجود روستاها، راه‌های روستایی و اراضی زراعی همچون منطقه دشت عباس فراهم است .

وی با اشاره به انتقال آب کرخه به ۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه و همچنین وجود چاه نفتی چشمه خوش، یادآور شد: این پتانسیل‌های بالقوه، اهمیت کار در این منطقه خاص را بیش از پیش می‌کند که نیاز به سرمایه‌گذاری در منطقه احساس می‌شود .

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار