شاهد مدعای ما نیز جمعیت بیش از 160 نفر از کارگران پالایشگاه گاز ایلام است . این جمعیت تحصیلکرده وعمدتا متخصص در حوزه صنعت نفت ،بیش از 6سال از عمر خود بصورت نیروهای شرکتی در شرکتهای پیمانکاری سپری کرده اند .شرکت گاز راستای اجرای ماده ۳۲ قانون استخدامی کشوری و ماده ۱۴۴ قانون برنامه توسعه ششم توسعه بمنظور بهبود وضعیت شغلی و درآمدی این بخش از مستخدمین مباردت به انعقا دقرار داد مستقیم کاربا آنان نموده است .
کد خبر: ۵۴۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹ 06 January 2018

تابناک ایلام::یکی از معضلات کنونی جامعه ما بیکاری و نبود شغل برای جمع کثیری از جوانان ومیانسالان است . قشری که بسیاری از آنها با هزاران امید وآرزو و صرف هزینه ها و سپری نمودن بخشی از عمر خود در مراکز آموزشی واخذ مدارک دانشگاهی وعالی، اکنون راهی جامعه شده و بی برنامگی های مستولی شده بر مدیریت کشور باعث شده که نتوانند به شغل مرتبط با تخصص اشان دست یابند.

هرسال هم که می گذرد جمعی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف اما فاقد بازار کار به آنها افزوده می شود ،این در حالیست روند روبه رشد وتوسعه مراکز علمی وآموزش عالی کشور به سرعت بر تعداد این بیکاران می افزاید . دستگاههای متولی امور اجتماعی واشتغال هم مثل کبک سرشان را زیر برف کرده ودنباله رو برنامه های روزمره وتاریخ منقضی شده اند که بود ونبود آنان هیچ تاثیری بر روند جاری کشور ندارد.

بررسی مختصر اتفاقات و اعتراضات اخیر کشور هم نشان می دهد که بخش اعظمی از ترکیب معترضین را جوانان بیکار وجویای کاری  تشکیل داده که به خیابانها آمده بودند تا ازاین طریق مطالبه خود را  به گوش مسئولین طراز اول کشور برسانند . شاکله این اعتراضات  ومطالبات نیز به طور قطع ریشه در همین  سوء مدیریت ها وروزمرگی های حاکم بر اداره کشور دارد که هیچ برنامه عقلانی وعلمی  برای رفع این دغدغه که کمترین اثرات آن بصورت مشکلات اقتصادی و معیشتی بروز کرده در برنامه های دراز مدت ومیان مدت آنان مشهود نیست.

در کنار این خیل عظیم تحصیلکرده بیکار ،جمعیت تحصیلکرده ای نیز وجود دارد که با وجود  سطح علمی وتخصصی بالا سالهاست در شرکتهای تابعه صنعت نفت کشور بصورت شرکتی ویا قرار داد مستقیم بکار گرفته شده اند، اما رسیدگی به وضعیت معیشتی ورفاه آنان به نسبت  حجم بالای کاری که از آنها کشیده می شود همخوانی نداشته ودرعین حال  بدلیل نبود امنیت شغلی ناشی از انعقاد قرار دادهای یک سویه به نفع شرکت یا کارگاه متولی اشتغال آنان ،حق هرگونه اعتراض را نیز ازآنان سلب نموده است.

شاهد مدعای ما نیز جمعیت بیش از 160 نفر از کارگران پالایشگاه گاز ایلام است . این جمعیت تحصیلکرده وعمدتا متخصص در حوزه صنعت نفت ،بیش از 6سال از عمر خود بصورت نیروهای شرکتی در شرکتهای پیمانکاری سپری کرده اند .شرکت گاز در راستای اجرای ماده ۳۲ قانون استخدامی کشوری و ماده ۱۴۴ قانون برنامه توسعه ششم ،بمنظور بهبود وضعیت شغلی و درآمدی این بخش از مستخدمین مبادرت به انعقادقرار داد مستقیم کاربا آنان نموده است .

اما قرار داد منعقده بدون در نظر گرفتن شرایط ایده آل قرار داد کار که بایستی حقوق کارگر وکارفرما به خوبی درآن گنجانیده ورعایت شود ،بصورت یکسویه وتنها به نفع کارفرما تنظیم ومنعقد شده و بیکاری حکم برفضای جامعه واستفاده از اهرم تعدیل نیرویی باعث شده که این کارگران در مقابل اجحاف های صورت گرفته در حقشان وتضییع حقوقشان از سقف حقوق ومزایا گرفته یا سنوات وعیدی سکوت کرده وحتی نتوانند این بی قانونی را به اطلاع دستگاههای متولی برسانند.

شرکت گاز با یادآوری این مقوله به آنان  که قانون تعدیل نیروهای قرار دادی ،دستشان را برای تعدیل 10 درصد در سال باز گذاشته است ،بنوعی این کارگران را در مقابل تضییع حوقشان  به سکوت وادار کرده است . کارگران قراردادی شرکت گاز می گویند که شرکت گازدر پایان هرسال و با اتمام قرار داد و انعقاد قرار داد جدید ،حق سنوات انان را نادیده می گیرد.این درحالیست بمنظور استفاده از منافع قرار داد و  استثمار آنان  در طول سال به عنوان کارگر خطاب می شوند  ،اما در پایان سال ودر موسم پرداخت پاداش و عیدی که باید از مزایای کارگری استفاده کنند ،برای فرار از عیدی وپاداش کارگری ،به یکباره وآن هم در یک شبانه روز به آنان لقب کارمند داده و این جمع را از حقوق مسلمشان محروم می کنند.

انتظار این گروه از دستگاههای مرتبط نظیر کار و رفاه اجتماعی استان،نمایندگان مجلس و استاندار ایلام این است که با وجود اینکه پالایشگاه گاز از نیروی مازاد برخودار نیست واین جمع در پستهای سازمانی بکارگرفته شده اند ،تمهیداتی اندیشیده شود که در قرار دادهای منعقده ،حقوق آنان نیز لحاظ شود . مگر می شود فردی در 364 روز بعنوان کارگر فعالیت نموده و در یک روز از سال کارمند تلقی شود ؟ راستی مابه التفات عیدی سالیانه ناشی از این تغییر وضعیت یک شبه کارگری به کارمندی به جیب چه کسانی می رود ؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
این مدیر عامل و دارو دستش فقد بفکر خودشونن عزیزم،چه دل خوشی داری
نابغه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خدایی بردگی تا چه حد.
بعضیا میگن ما امتحان سراسری دادیم!
1-خیلیا اصلا امتحان ندادن(معمولا این افراد سربازی هم نرفتن)
2- این چه آزمونی بوده که کلی نخبه ایلامی بیکار بودن و افراد حیف نون استخدام کردن که هنوز خودشون فکر میکنن خواب دیدن.
3-سال 80 که آزمون گرفتن،نیمه غربی کشور رو بومی ایلام محسوب کردن!!!
4- بخش اعظم پالایشگاه با دیپلم فنی حرفه ای و کارودانش و .... استخدام شدن البته اساتید الان دانشجوی دکتری هستندو استاد دانشگاه و ....
5- یه بخش دیگه از شرکت های دیگه اومدن که نظارت بر کیک رو فقط یاد گرفتن
6- تا زمانی که این جو حاکم است ،اوضاع همینه که هس و کلی گاز هر روز میسوزه(آونقد که هزینه سالیانش راحت میشه حدود 20 هزار نفر از ایلام رو استخدام کرد،با در نظر گرفتن 20 میلیون برای ایجاد یک شغل)
7- خداییش تا کی....مسئولان تا کی....امام جمعه محترم تا کی.....نمایندگان کمیسیون انرژی ایلام تا کی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یه زمانی دغدغه مدیریت غیر بومی بود و هزارن انتقاد.حالا که از بدنه کارشناسی خود پالایشگاه مدیریت رو در دست گرفتن باز بهانه های بچه گانه
اگر فرصت داده بشه زمان همه چیز رو درست میکنه
دانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
این 160 نفر هم با پارتی استخدام شدن خودشان میدانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
خدا حق من بیکارو از این افرادی که بدون آزمون و با پارتی رفتن سر کار بگیره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار