کد خبر: ۵۴۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 06 January 2018

رئیس‌جمهوری ترکیه، که روز گذشته وارد پاریس شد، به خبرنگار فرانسوی، که از وی درباره اتهامات درباره ارسال سلاح از ترکیه به شورشیان سوری سوال کرد، واکنش تندی نشان داد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «القدس العربی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته با سوال خبرنگار فرانسوی درباره ارسال سلاح به شورشیان سوری توسط دولت آنکارا، مواجه شد که خشمش را برانگیخت.

اردوغان این خبرنگار فرانسوی را به سخن‌گفتن با زبان جنبش «فتو» (فتح الله گولن)، که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی و مهندس کودتای ناکام ترکیه اعلام کرده است، متهم کرد.

براین اساس، پس از دیدار اردوغان با همتای فرانسوی خود «امانوئل ماکرون» در پاریس، یک خبرنگار فرانسوی از رئیس‌جمهوری ترکیه درباره گزارش روزنامه جمهوریت در سال 2015 پرسید و آن را دلیلی بر اقدام ترکیه به ارسال سلاح به سوریه عنوان کرد.

ولی اردوغان این رسوایی را به «فتح‌الله گولن» واعظ ترک‌تبار منتقد دولت آنکارا، نسبت داد و به آن خبرنگار گفت: «این سخنان سازمان تروریستی فتح‌الله گولن است. تو باید بدانی که با زبان سازمان تروریستی فتح‌الله سخن نگویی.»

از سوی دیگر، این خبرنگار فرانسوی گفت: «من به عنوان یک خبرنگار سخن می‌گویم.»

ولی رئیس‌جمهوری ترکیه به او هشدار داد و گفت: «زمانی‌که سوالت را طرح می‌کنی، به این موضوع توجه داشته باش و با زبان دیگری سخن نگو... تو باید بدانی که در مقابل کسی قرار نگرفته‌ای که به راحتی آن (اتهام) را قبول کند.»

موضوع کمک تسلیحاتی ترکیه به شورشیان سوری زمانی علنی شد که روزنامه جمهوریت در مطلبی نوشت سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه در ژانویه 2014 دو اتوبوس را به ورود غیر قانونی ده‌ها نفر از عناصر مسلح به سوریه از طریق گذرگاه مرزی «ریحانلی» اختصاص داده‌اند.

این روزنامه همچنین تصاویری از دو کامیون حامل سلاح به سوریه منتشر کرد که به ظاهر حامل کمک‌های انسانی به سوریه بودند. جمهوریت نوشت: راننده دو دستگاه کامیون که برای مدت کوتاهی بازداشت بودند در جریان بازجویی اعتراف کردند خودروهایشان توسط نیروهای اطلاعاتی ترکیه اجاره گرفته شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه بگو و مگوها با خبرنگار فرانسوی، مدعی شد که عملیات ارسال سلاح به سوریه را «حامیان گولن انجام دادند که اکنون در زندان به‌سر می‌برند.»

اردوغان همچنین در اشاره به کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به شبه‌نظامیان کُرد در سوریه، که خشم آنکارا را برانگیخته است، گفت: «این سوال را از من می‌پرسی ولی چرا از من درخصوص ارسال 4000 کامیون حامل اسلحه به سوریه توسط ایالات متحده، سوال نمی‌کنی؟!»

وی اضافه کرد: «تو یک خبرنگار هستی، آیا این‌گونه نیست؟ شما باید همچنین این مساله را بررسی کنی.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار