دکتر جواد شرف خانی/مشاور مالی و مالیاتی
کد خبر: ۵۴۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 18 December 2017
تابناک ایلام :: بررسی لایحه سال 1397 نشان می دهد که رقم درآمدهای مالیات با افزایش 12 هزار میلیارد تومانی نسبت به سال جاری محاسبه شده است .افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی با تمرکز بر تعریف و شناسایی پایه های جدید مالیاتی و کاهش راههای فرار مالیاتی می تواند ما را در مسیر توسعه متوازن قرار دهد .در طول چهار سال گذشته سعی شده است که درصد افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به درصد افزایش درآمدهای نفتی بیشتر باشد تا بتواند درصد بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

گویا قاعده معروف پارتو در خصوص مودیان مالیاتی ایرانی هم صادق است به گونه ای که 20 درصد از مودیان که همه آنها دارای کسب و کار کلان هستند سهم 80 درصدی را در پرداخت مالیات به خود اختصاص داده اند و البت حدودا 65 درصد از مودیان مالیاتی یا اصلا از پرداخت مالیات معاف هستند و یا اینکه رقم آنها کمتر از یک میلیون تومان می باشد بنابراین برای تحقق رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه دولت باید ضمن توجه به همه فعالیتهای اقتصادی و تمامی مودیان مالیاتی، به دنبال شناسایی بنگاهها و یا اشخاصی باشد که دارای فعالیت اقتصادی بزرگ محسوب می شوند  و با سد کردن راه گریز آنها بتواند زمینه های برقراری عدالت در عرصه مالیات ستانی را فراهم نماید . رقم درآمدهای مالیاتی در سال 96 بیش از 116 هزار میلیارد تومان و در لایجه 1397 بیش از 128 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است .تحلیل محتوای درآمدهای  مالیاتی مندرج در بودجه سال 1397 بیانگر موارد زیراست :

1-     کاهش مالیات اشخاص حقوقی :

این بخش از لایحه بودجه که شامل مالیات اشخاص حقوقی است نسبت به سال 1396 نه تنها هیچ افزایش نداشته است بلکه  نزدیک به 600 میلیارد تومان کاهش داشته ( منفی دو در صد) که به نظر میرسد نشان دهنده وضعیت نامناسب کسب و کار در سال آینده شاید باشد . این موضوع می تواند زنگ خطری باشد برای بنگاههای اقتصادی هر چند در میان اشخاص حقوقی فقط مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی به میزان جزئی افزایش داشته اما باید به این نکته توجه کرد که مالیات عملکرد شرکتهای دولتی و نیز مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی کاهش یافته  و البته مالیات شرکتها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی نیز به میزان30 میلیارد ریال در لایحه بودجه 97پیش بینی شده است . مجموع درآمد ناشی از مالیات اشخاص حقوقی بیش از 36 هزار میلیارد تومان می باشد .

2-     افزایش مالیات بر درآمد ها:

این بند از لایحه بودجه شامل مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی ، مالیات مشاغل و مالیات مستغلات می باشد و بیش از 2000 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده ( 12 درصد )که به نظر می رسد مودیان حقیقی بر اثر فشارهای مالیاتی در تنگنا قرار گیرند زیرا شاهد افزایش چشمگیر حقوق نیستیم. قرار است از این محل 19.400 میلیاردتومان درآمد کسب گردد.

3-     افزایش مالیات بر ثروت :

 این بند از لایحه بودجه بیشتر شامل مالیات بر ارث ، مالیات نقل و انتقال سر قفلی ، سهام و املاک و نیز حق تمبر و اوراق بهادار می باشد . رقم افزایش آن حدودا 500 میلیارد ( 18 درصد) و رقم مندرج در لایحه 97 حدودا 3،500 میلیرد تومان می باشد .

4-     افزایش چشمگیر مالیات بر واردات :

بیشترین میزان افزایش درآمد مالیاتی هم از نظر ریالی و هم از نظر درصدی مربوط به این بند می باشد ، به گونه ای که 5.600 میلیارد تومان ( 32 در صد) نسبت به بودجه 96 افزایش پیدا کرده است. اقلام عمده این بند شامل حقوق ورودی خودرو و سایر کالاها می باشد که بر اساس این لایحه قرار است دولت بیش از 23 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی کسب نماید اما قطعا افزایش قیمت خودروهای خارجی به میزان بسیار زیادی به دنبال دارد .

5-     افزایش مالیات بر کالاها و خدمات :

 مهمترین اقلام این بند عبارتند از : عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ، مالیات شماره گذاری خودرو ، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف سیگار. کل مبلغی که از این محل قرار است عاید دولت شود 46.700 میلیارد تومان است که 4.500 میلیارد تومان ( 10 در صد) افزایش نسبت به بودجه 96 دارد. موضوع مهمی که در این بند قابل بحث می باشد عوارض خروج مسافر از کشور می باشد که رقم آن به شکل نامتعارفی افزایش یافته و مجلس باید اثرات آنرا را بر صنعت توریسم و گردشگری بررسی نماید ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار