مروری بر روزنامه‌های سه شنبه ۲۱ آذرماه
ادامه نقد و بررسی‌ها حول محور بودجه ۹۷، رفتار عجیب با زائران ایرانی در فرودگاه بغداد، خیانت علتی آل سعود و آل خلیفه به آرمان فلسطین، حواشی نشست اژه‌ای با دانشجویان و سخنرانی علی مطهری در دانشگاه، فساد اقتصادی و کوچ نخبگان و کاهش بودجه زیارت از مواردی است که محور گزارش‌های خبری و تحلیلی امروز تعدادی از روزنامه‌ها شده است.
کد خبر: ۵۳۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 12 December 2017

ادامه نقد و بررسی‌ها حول محور بودجه ۹۷، رفتار عجیب با زائران ایرانی در فرودگاه بغداد، خیانت علتی آل سعود و آل خلیفه به آرمان فلسطین، حواشی نشست اژه‌ای با دانشجویان و سخنرانی علی مطهری در دانشگاه، فساد اقتصادی و کوچ نخبگان و کاهش بودجه زیارت از مواردی است که محور گزارش‌های خبری و تحلیلی امروز تعدادی از روزنامه‌ها شده است.
به گزارش تابناک، امروز سه شنبه ۲۱ آذر روزنامه‌ها در حالی چاپ و منتشر شدند که بحث‌های بودجه‌ای همچنان یکی از موضوعات دادغ آن‌ها محسوب می‌شود. پس از گذشت دو روز از ارائه لایحه بودجه به مجلس، روزنامه‌ها فرصت بیشتری برای تحلیل جزییات بودجه در بخش‌های مختلف داشته اند و در شماره‌های امروزشان نقد و تحلیل‌های متنوعی را در رابطه با حذف یارانه بگیران، کوچک شدن سفره مردم، گردشگری زوری و کم شدن بودجه برخی بخش‌ها در قالب یادداشت‌ها و گزارش‌های خود چاپ کرده اند.

 

روزنامه آفتاب یزد در ادامه سرمقاله چند روز گذشته خود در مورد کم شدن محبوبیت رئیس جمهور این بار به همین مساله از نگاه بودجه ۹۷ نگریسته و کیهان و چند روزنامه منتقد دولت نیز نقد‌های تیزی را درباره لایحه بودجه ۹۷ ارائه کرده اند.
دیگر موضوعی که در یادداشت‌ها و سرمقاله‌های چند روزنامه مورد توجه قرار گرفته است خیانت آل سعود و آل خلیفه به آرمان فلطسین است. روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله‌ای با عنوان بازی دو سرباخت آمریکا و اعراب و اسرائیل را بازنده بزرگ این اتحاد شوم عنوان کرده و رسالت و خراسان نیز تحلیل‌هایی در رابطه با واکنش برخی کشور‌های عربی به زمزمه انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس را موضوع نوشتار خود قرار داده اند.
سخنان روز گذشته حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در جمع دانشجویان نیز توانست در روزنامه‌های امروز بازتاب گسترده‌ای داشته باشد. اگرچه روز گذشته ماجرای سوت بلبلی او در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین دست به دست چرخید، اما امروز روزنامه ایران جمله‌ای از سخنان دیروز او با عنوان «شکنجه ممنوع است» را تیتر اول خود کرد.
در ادامه تعدادی از یادداشت ها، گزارش‌ها و سرمقاله‌های منتشر شده در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

فشار‌ها بر روحانی افزایش می‌یابد؟
آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود نوشت: ۱- چند روز پیش بود که نوشتیم سخنان رئیس‌جمهور در نشست‌ها و جلسات کلیشه‌ای شده است و دیگر جریان‌ساز و حتی امیدبخش نیست. گویا این مورد به گوش حسن روحانی رسید چرا که وی دیروز در صحن علنی مجلس به مراتب بهتر و صریح‌تر ظاهر شد و در تشریح ابعاد لایحه بودجه سال ۹۷ مناسب عمل کرد. فی‌المثل رئیس‌جمهور اعلام کرد که بخشی از ردیف‌های بودجه‌ای را حذف کرده است؛ ردیف‌هایی که به صورت سنتی در بودجه کشور جا خوش کرده بودند؛ و مشخص هم نبود این پول‌های بی‌نوا و بی‌زبان در این ردیف‌ها چگونه خرج می‌شوند و خروجی‌شان چیست. البته این قدم نخست بوده است؛ چرا که نمایندگان محترم مجلس نیز بایستی با درخواست دولت همراهی نمایند و در قدم آخر نیز این بودجه‌ها به نفعمردم آسیب دیده و زیرساخت‌ها خرج شود نه جای دیگری!

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر :
۲- نکته دیگر در سخنان دیروز حسن روحانی برمی‌گشت به تقابل دولت با موسسات غیرمجاز. رئیس‌جمهور اظهارات مهمی را در این باره مطرح نمود و به صورت ضمنی اشاره کرد که چه افرادی با چه واسطه‌هایی نزد وی آمده‌اند تا بتوانند فلان موسسه مالی غیرمجاز را همچنان سراپا نگه دارند و نگذارند قانون در مورد آنان اعمال گردد. ناگفته پیداست بلایی که این موسسات نازل کردند عظمای بود و بسیاری از مردم را به خاک سیاه نشاندند. اکنون که دولت عزم جزم خود را در این باره اعلام کرده است بجاست همه نهاد‌ها و شخصیت‌ها از آن حمایت کنند.
۳- اگرچه در لایحه بودجه نکات منفی‌ای قابل مشاهده است، اما همین دو موضوعی که گفته شد می‌تواند بستری را فراهم سازد برای حملات پنهان و آشکار به دولت روحانی. هر چند رئیس‌جمهور مدتی است با تغییر تاکتیک از هجمه‌ها کاسته است، اما دو قلم مذکور که مربوط به ردیف بودجه‌ها و موسسات غیرمجاز بوده ذی‌نفعان را وارد فاز تقابل جدی با دولت می‌کند. فلذا اگر طی روز‌های آتی اخبار ضددولتی فزونی یافت تعجب نفرمایید!

گفتند با چه جرئتی می‌پرسید؟
شرق در گزارشی روایتی روایت نوبخت از پاسخ مؤسسات خاص درباره اعلام مخارجشان به دولت را با عنوان «گفتند با چه جرئتی می‌پرسید؟:» چاپ کرد و نوشت: برخی از این نهاد‌ها و مؤسسات هستند که اصلا ما نمی‌دانیم چه می‌کنند و نمی‌شود به آن‌ها نزدیک شد. نه‌تن‌ها نمی‌توانستیم از آن‌ها سؤالی بپرسیم، بلکه آن‌ها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما بپرسید با بودجه چه می‌کنیم؟ این جملاتی بود که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سخنگوی دولت، در توصیف برخی از مؤسسات و نهاد‌های جدول مشهور ١٧ بودجه گفت و اضافه کرد: از سال آینده این مؤسسات متناسب با عملکردشان از وزارت ارشاد بودجه خواهند گرفت. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شده بود تا توضیحاتی درباره بودجه سال آتی کشور بدهد، به تشریح ویژگی‌های خاص بودجه سال آینده و شیوه بودجه‌ریزی آن پرداخت و گریزعناوین اخبار روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر : ی نیز به شایعه‌های پیرامون افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آینده یارانه‌های نقدی زد.


نوبخت در ابتدای سخنان خود به بحث درآمد‌های مالیاتی و لایه‌های مختلفی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، اشاره کرد و گفت: درآمد‌های حاصل از مالیات‌ها و حقوق گمرکی در بودجه سال آینده ١٩٣ هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان است که این رقم ١١ درصد بیشتر از سال ٩٦ پیش‌بینی شده است که در این بین، ١٠٥ هزار میلیارد تومان آن درآمد حاصل از مالیات است. سؤال اینجاست که آیا می‌توان این درآمد را افزایش داد؟ پاسخ ما این است که بله، این امکان وجود دارد. توجه کنید، این افزایش درآمد قابل حصول نه از طریق فشار بر کسانی که امروز مالیات می‌دهند، بلکه با دریافت مالیات از کسانی که شناسایی‌شده هستند، اما قانون آن‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده است، صورت می‌گیرد. پیش‌بینی ما این است که مالیات قابل وصول از این دسته، می‌تواند چیزی حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان باشد. همچنین ما معتقدیم لایه پنهان و غیرشفاف دیگری نیز در اقتصاد ایران وجود دارد که فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند، اما مالیات نمی‌دهند یا مقداری بسیار کمتر از میزانی که باید مالیات بدهند، پرداخت می‌کنند. پس باید بازنگری‌هایی درباره معافیت‌های مالیاتی انجام دهیم و هم‌زمان توجه خود را به شناسایی لایه پنهانی که مالیات نمی‌پردازد، معطوف کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنان خود، به یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های بودجه سالانه کشور اشاره کرد و گفت: جدول ١٧ یکی از جدول‌های پرمناقشه بودجه کشور بود. ٥٩ نهاد فرهنگی از بین صد‌ها نهاد فرهنگی کشور این اقبال و شانس را داشتند که سالانه چیزی حدود ٢٧٠ میلیارد تومان از بودجه کشور را استفاده کنند. برخی از آن‌ها هم کار‌های فرهنگی فاخری انجام داده اند که نباید نادیده گرفته شود، اما برخی از این نهاد‌ها و مؤسسات هستند که اصلا ما نمی‌دانیم چه می‌کنند و نمی‌شود به آن‌ها نزدیک شد. نه‌تن‌ها نمی‌توانستیم از آن‌ها سؤالی بپرسیم، بلکه آن‌ها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرئت داده‌اید از ما می‌پرسید با بودجه چه می‌کنیم؟ ما معتقدیم کمک دولت به نهاد‌های فرهنگی نباید کم یا قطع شود، اما چرا باید فقط به این‌ها کمک کنیم؟ اصلا این‌ها چه کاری انجام می‌دهند که باید به آن‌ها کمک کنیم؟ برخی از وظایف فرهنگی بر عهده دولت است که این نهاد‌ها مدعی هستند می‌توانند در انجام آن به دولت کمک کنند. ما این بودجه را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را در اختیار دستگاه‌های اصلی قرار می‌دهیم. بودجه را به وزارت فرهنگ و ارشاد می‌دهیم و این نهاد‌ها باید بیایند به وزارت فرهنگ و ارشاد بگویند چه برنامه‌ای دارند و این کار چه بودجه‌ای نیاز دارد. ما فکر می‌کنیم با این کار، در راستای تحقق عدالت، شفافیت و بهبود نظارت حرکت کرده‌ایم.


فساد امضا‌های طلایی و یک و نیم میلیون نفر در حال مهاجرت
روزنامه شهروند امروز فساد نظام اداری در ارتباط با فساد اقتصادی و مهاحرت تخبگان را موضوع گزارش امروز خود قرار داد و نوشت: مسأله امضای طلایی در نظام اداری ایران و فساد در اقتصاد مسأله دیروز و امروز نیست؛ تاسف‌بارتر این‌که هنوز هم امید اندکی به حذف آن وجود دارد. اگرچه آقای رئیس‌جمهوری می‌گوید که دولت برای فساد به کندن ریشه‌ها، ازجمله امضای طلایی مشغول است، اما کیست که نداند هر اقدامی از سوی دولت خود به وجود‌آورنده یک امضای طلایی است. کار به جایی رسیده که رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اوضاع فساد در ایران روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود؛ اما غلامرضا شافعی دیگر فعال بخش خصوصی معتقد است فساد به یک بحران خطرناک در کشور تبدیل شده است و به تشریح ابعاد دیگری از آن می‌پردازد. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که فساد اداری می‌تواند رشد سرانه تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا ۷‌درصد کاهش دهد و نتایج یک مطالعه در مورد اثر فساد بر روی تجارت دوجانبه کشور‌ها نیز در منطقه خاورمیانه بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که کاهش یک‌درصدی فساد می‌تواند باعث افزایش ۳.۵۳‌درصدی صادرات کشور‌ها شود و در مورد واردات این رقم، ۲.۲۷‌درصد است.

عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر : فساد امضاهای طلایی ؛وضعیت زرد؛مسئول- خبرنگاران توییت‌باز؛پیرایش غم آرایش زندگی؛پیکار با بی‌سوادی؛نهضت «پيشگيري»؛«نه» بزرگ اروپا به نتانیاهو ؛يك مصوبه و چند نكته؛زمین‌لرزه ۶ ریشتری بار دیگر «ازگله» را لرزاند؛آگهی؛
«در حال حاضر ۱.۵ میلیون نفر در حال تدارک برای مهاجرت از کشور هستند که عمده این افراد نخبگان و قشر تحصیلکرده کشور هستند.» مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران که معتقد است اوضاع فساد روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود، می‌گوید: زیربنای همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی فساد است؛ بنابراین اگر مبارزه با فساد در دستور کار جدی قرار گیرد، برای تمام چالش‌ها می‌توان نسخه پیچید. رئیس پارلمان بخش خصوصی در حالی مبارزه با فساد را راهکار حل مشکلات کشور می‌داند که به گفته او، از سال ۹۰ قانون مبارزه با فساد در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ ولی روزبه‌روز وضع فساد در کشور نه‌تن‌ها بهبود نیافته، بلکه بدتر هم شده است، پس باید در یک جمله گفت که نباید چرخ را از نو اختراع کرد، بلکه باید دید که دنیا چه کرده و تجربه آن را ملاک عمل قرار دهیم تا بتوانیم با فساد مبارزه کنیم. خوانساری که در سومین همایش مبارزه با فساد سخن می‌گفت، با بیان این‌که هر چقدر دولت بزرگتر شده و دستگاه‌های نظارتی عریض و طویل‌تر شوند، نه‌تن‌ها فساد ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه بیشتر هم خواهد شد، افزود: بخش خصوصی باید در تصمیمات دولت دخالت داده شده و رسانه‌ها نیز کل حاکمیت را نقد کنند؛ در این حالت است که فساد کاهش می‌یابد و در جهت فسادزدایی در کشور حرکت خواهد شد. او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳.۵‌میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارند که اکثر آن‌ها قشر تحصیلکرده هستند؛ اما پیچیدگی قشر کنونی بیکار کشور ازجمله مسائلی است که اوضاع بیکاری را در جامعه امروز نسبت به جامعه قبلی دشوارتر می‌کند؛ ضمن این‌که رشد منفی سرمایه‌گذاری نیز مزید بر علت شده است و اگر چه ممکن است در برخی فصول درصدی مثبت بوده باشد، اما کماکان رشد سرمایه‌گذاری وجود دارد. این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که پیش‌بینی شده تا در سال ۵۰‌میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای دسترسی به رشد ۸‌درصدی داشته باشیم، افزود: نظام بانکی کشور یکی از چالش‌های مهمی است که امروز اقتصاد کشور را درگیر کرده و متاسفانه این نظام، قادر به تأمین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی نیست.
موضوع امضا‌های طلایی و فساد یک بحث بسیار قدیمی در اقتصاد ایران است؛ مشکلی که اقتصاد ما از گذشته تا هنوز با آن دست به گریبان بوده است. اگر چه شواهد و شاخص‌های بین‌المللی وجود فساد اقتصادی در ایران را تأیید می‌کند، اما متاسفانه فضایی در جامعه شکل گرفته که فساد موجود را بزرگنمایی می‌کند و تصوری ایجاد کرده که هیچ رابطه و فعالیت اقتصادی در ایران شکل نمی‌گیرد و هیچ امضایی پای هیچ مجوز اقتصادی درج نمی‌شود مگر آن‌که فسادی در کار باشد. در این میان برخی از کارشناسان نفتی اقتصاد نفتی ایران را عامل اصلی شکل‌گیری فساد و امضا‌های طلایی می‌دانند. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران که بار‌ها و بار‌ها لزوم کاهش بروکراسی‌های اداری را مورد تأکید قرار داده، می‌گوید: حذف هر امضا دیواری از فساد را فرو می‌ریزد؛ چرا که اکنون تورم مقررات داریم.


بازی دوسر باخت اعراب و آمریکا
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازی دوسر باخت» آمریکا و اعراب نوشت: نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ضمن اظهار خشنودی از واکنش ضعیف و انفعالی اعراب در قبال تصمیم آمریکا در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل ادعا کرد «تقابل و دشمنی با ایران» به فصل مشترک سیاست آمریکا، اسرائیل و اعراب تبدیل شده و زمینه همکاری و نزدیکی اعراب، اسرائیل و آمریکا را فراهم آورده است.
تقریباً به طور همزمان یک هیئت بحرینی با پیام پادشاه این شیخ نشین با سفر به تل آویو، با مقامات صهیونیستی دیدار کرد و رئیس هیئت اعزامی بحرین با برخی مقامات اسرائیلی به رقص و پایکوبی پرداختند و نزدیکتر شدن روابط و آشکارسازی مناسبات بحرین – اسرائیل را جشن گرفتند.
این چرخش‌های معنی‌دار و در عین حال حقیرانه، اعراب را به درجه‌ای از افلاس و بی‌اعتباری کشانده که آمریکا و صهیونیست‌ها علیرغم بهره کشی مداوم از آن‌ها مرتباً درصدد تحقیر و بی‌آبرو ساختن آن‌ها هستند و مرتباً دست به اقداماتی می‌زنند که بقایای آبرو و اعتبار ارتجاع عرب را نیز به باد داده‌اند.
این برای رژیم‌های مرعوب عربی، خیانت بزرگی محسوب می‌شود که فلسطین عزیز و بیت المقدس قبله اول مسلمانان را به بهای ناچیزی به دشمنان اسلام فروخته‌اند تا حاکمیت ننگین و شرم آور خود را برای زمان بیشتری با استمداد از دشمنان اسلام تضمین کنند.


سلمان و فرزندش و سایر دربار‌های مرتجع عرب چگونه می‌خواهند و اگر خواستند، می‌توانند این ننگ و سرافکندگی بزرگ را در پیشگاه ملت‌ها توجیه کنند که هدیه‌ای به اشغالگران داده‌اند که هیچ کشوری حتی حامیان وقیح اسرائیل و به وجود آورندگان این غده چرکین و سرطانی در قلب دنیای اسلام هم برای ۷۰ سال جرئت انجام چنین کاری را نداشته اند؟
موضوع مهم‌تر پیامد‌های این اقدام کینه توزانه آمریکای ترامپ است که نخستین علائم آن به صورت اعلام خصومت علیه ایران و محور مقاومت و ابزار دوستی و همکاری با اشغالگران صهیونیست ظاهر شده است. نباید تصور شود که نماینده آمریکا در سازمان ملل صرفاً موضع رسمی دولت متبوع خود را منعکس می‌کند. طبعاً از این منظر، اظهارات نیکی هیلی بازگو‌کننده دیدگاه رسمی واشنگتن است که هدف اصلی نزدیکی اعراب و اسرائیل را دامن زدن به دشمنی و تقابل با ایران می‌داند و سیاست خاورمیانه‌ای خود را نیز دقیقاً بر همین نکته متمرکز کرده است.
اهداف و برنامه‌های آمریکا و اشغالگران صهیونیست هرچه باشد، در این نکته تردیدی نیست صهیونیست‌ها، آمریکا و ارتجاع عرب عملاً وارد یک «بازی دو سرباخت» شده‌اند و از هیچ تلاشی و اقدام خود همانند گذشته نه تنها کمترین بهره‌ای نخواهند برد بلکه به عکس بیشترین خسران جدی، ماندگار و عملی را برای خود رقم زده‌اند.
مقامات واشنگتن تصور می‌کنند که جوسازی‌های سیاسی – تبلیغاتی آن‌ها با هدف «ایران هراسی» در منطقه به بار نشسته و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت از این پس با اعلام رسمی دشمنی با ایران، سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را به پیش ببرند. البته این آرزوی ترامپ و دستیارانش بوده و هست، ولی آن‌ها نیز همانند اسلاف خود، این آرزو را به گور خواهند برد. تلاش ناکام ریاض برای زدوبند سیاسی با «علی عبدالله صالح» با هدف ایجاد تفرقه در صفوف نیرو‌های مقاومت یمن هم به سرعت با نتایج معکوسی مواجه شد و رسوائی تازه‌ای را برای سلمان و فرزندش به همراه داشت.
محور شرارت غربی – عبری – عربی تصور نکند که با توسل به بده – بستان‌های تحقیر‌کننده اعراب مرتجع می‌تواند مسئله فلسطین را بدون احقاق حقوق پایمال شده ملت فلسطین و صرفاً در چارچوب مطامع صهیونیستها، حل شده تلقی کند و اصل صورت مسئله را هم برای همیشه محو نماید. در واقع وقتی اصل موجودیت صهیونیست‌ها غیرمشروع و غیرقابل پذیرش است، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم نامشروع، قطعاً پذیرفتنی نیست. بعلاوه فلسطین و بیت المقدس تعلقی به سلمان و فرزندش ندارد که در صورت جلب رضایت آن‌ها تغییری در اصل مسئله ایجاد شود.
مهم‌ترین مسئله این است که به اعتراف دوست و دشمن، علیرغم تلاش همه جانبه دشمنان اسلام و ذلت پذیری ارتجاع عرب در جهت دوستی با اشغالگران صهیونیست و دشمنی با ایران و محور مقاومت، این ایران و محور مقاومت در منطقه است که روز به روز با موفقیت بیشتر و محبوبیت افزونتر، مقبولیتش نزد ملت‌ها ارتقاء می‌یابد. نفوذ کلام ایران موضوعی است که سال‌هاست محور شرارت غربی – عربی – عربی ترویج می‌کنند و با اعتراف به آن در واقع پذیرفته‌اند که تمامی سیاست‌های شرورانه آن‌ها تاکنون محکوم به شکست بوده است، تجربه تلخی که آن‌ها از این پس نیز ناچارند آنرا شاهد باشند و همچنان با ناکامی طرف‌های خود، مواجه شوند.


سد بودجه دربرابر رفع نابرابری‌ها
ابتکار در گزارشی با تحلیل وضعیت نظام سلامت در بودجه ۹۷ نوشت: براساس متن کامل بودجه سال آینده دولت که یکشنبه از سوی رئیس‏جمهوری به مجلس تقدیم شد، بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۷، ۱۴ هزار میلیارد خواهد بود.
بر کسی پوشیده نیست که بخش بهداشت، سلامت و درمان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، تاثیر قابل‏توجهی در وجود یا فقدان فقر در جامعه دارد و سلامت و بهداشت فردی، همگانی و محیطی، یکی از مولفه‌های مهم در بررسی ترقی و پیشرفت یک کشور در دوره‌های گوناگون تاریخی به‌ویژه جهان معاصر به شمار می‌آید با این توضیح که سلامت به معنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و تنها نبود بیماری و معلولیت و ناتوانی نیست چراکه وضعیت سلامت بستگی به عوامل اثرگذار بر آن شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی محیط فیزیکی، عوامل ژنتیکی و میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی دارد. حالا با نگاهی به وضعیت تخصیص اعتبارات به بخش‏های مختلف این وزارتخانه، اهمیت موضوع سلامت و بهداشت را بهتر می‏توان نشان داد.

عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر :
این تخصیص اعتبارات در حوزه بهداشت در حالی است که در سال ۹۶ رقم کل بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۹ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان بود که نشان از رشد حدود ۳۰ درصدی دارد که نتیجه نگاه ویژه دولت به مقوله سلامت است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دراین‏باره می‏گوید: «رئیس‌جمهوری از من خواست تا هر آنچه را که برای اجرای طرح تحول نظام سلامت نیاز است فراهم کنم و کاستی‌هایی که برای داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی پیش آمده را برطرف کنیم و در بودجه سال آینده بحث سلامت مردم را به طور ویژه در لایحه بگنجانیم. بر این اساس من به همه دست‌اندرکاران حوزه سلامت و وزارت بهداشت اعلام می‌کنم که دولت از هیچ مساعدتی در زمینه حوزه سلامت مضایقه نخواهد کرد و در کنار شما خواهد بود.» وی با بیان اینکه سیاست حمایت از سلامت مردم در دولت دوازدهم نیز تکرار می‌شود، ادامه داد: «در کنار کار بزرگی که در بودجه سال ۹۷ انجام داده‌ایم ۲ کار برجسته را نیز پیش خواهیم برد که یکی موضوع سلامت جامعه و دیگری کاهش فقر مطلق است.»
از سوی دیگر، طبق ارقام منتشر شده در کلیات این بودجه، یکهزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده و ۲ هزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی در نظر گرفته شده که یکی از بند‌های اعتبارات مالی برای طرح تحول نظام سلامت است. همچنین پنج هزار میلیارد تومان بودجه برای سازمان اورژانس کشوری در نظر گرفته شده که ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد از آن مربوط به اورژانس تهران می‌شود. با این حال اگرچه بودجه وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی رشد حداقلی داشته‏اند، اما این میزان رشد به طور قطع پاسخگوی بحران مالی موجود در اقتصاد سلامت کشور نیست. به‏طوری که سازمان تامین اجتماعی با کسری بودجه ۱۹ هزار میلیاردی و سازمان بیمه سلامت با کسری بودجه هشت هزار میلیاردی از جمله مهم‌ترین خطرات طرح تحول نظام سلامت هستند. موضوعی که رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره آن به فارس می‏گوید: «طرح تحول سلامت در کشور‌های پیشرفته مانند انگلستان ۱۷ سال طول کشید و رفع نواقص و مشکلات این طرح زمان‏بر است، دولت باید به منابع این طرح توجه کند وهمکاری لازم را داشته باشد تا مشکلات طرح مرتفع شود و اجرای آن ادامه یابد.» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با یادآوری اینکه روند و وضعیت طرح تحول سلامت باید اصلاح شود، توضیح می‌دهد: «تامین منابع پایدار و مطمئن امری بسیار مهم است که برای رفع مشکلات این طرح باید در دستورکار قرار گیرد.»
این در حالی است که آبان‏ماه محمد‌علی پور‌مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تغییرات و بازنگری در طرح تحول سلامت در بودجه سال ۹۷ خبر داد. به گفته او، «در طرح تحول نظام سلامت ضعف‌هایی وجود دارد و قرار است در بودجه سال ۹۷ کل کشور بازنگری و تغییراتی در این طرح ایجاد شود چراکه نحوه پرداخت به پزشکان یکی از ضعف‌های موجود در این طرح است که باید نظام‌مند و عادلانه شود.» نماینده مردم کبودر‌آهنگ در مجلس با بیان اینکه براساس طرح تحول سلامت، خدمات درمانی چندان عادلانه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: «اشخاص نیازمند که مشکلات جدی دارند به‏ویژه روستاییان، کمتر موفق می‌شوند خدمات خوب درمانی دریافت کنند، بالعکس کسانی که تمکن مالی دارند به‌خوبی از خدمات این طرح استفاده می‌کنند که این خلاف عدالت است.»
در اینجا تاکید بر این نکته ضروری است که کلید اصلی حل مشکلات و چالش‏های بخش سلامت و ساماندهی نظام درمان، تامین منابع بیمه سلامت است و در کشور ما به خاطر بالا بودن هزینه‏های درمانی که مردم پرداخت می‏کنند، ۵/۳ تا چهار درصد مردم و خانواده‏ها وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می‏شود به علت مخارج سلامتی متحمل هزینه‌های کمرشکن می‏شوند تا جایی که مجبور به فروش لوازم منزل می‏شوند، اما این در حالی است که شاهد کاهش سه درصدی تخصیص اعتبارات در بودجه سال ۹۷ در حوزه بیمه سلامت هستیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
با راه انداختن هیاهوی مقابله با فساد، مشکلی حل نمیشود. اگر رئیسی قصد خدمت به مردم و رفع فساد را دارد، بهتر است استعفا دهد و مابقی عمر را در عبادت و استغفار بگذراند شاید خداوند از گناهان بیشمارش بگذرد.
زیرساختهای فکری جامعه بشکلی تخریب شده که افراد صالح و لایق کم و اگر هم باشد قادر به اصلاح امور نیست و کشور در زنجیره فساد دست وپا میزند و هرگز باز نخواهد شد. هرکس برای انقلاب دست و پایی تکان داده و خاک جبهه را به لباسش مالیده، اکنون با روحیه ایثارگری وداع کرده و با صدای بلند بشدت طلبکار است بطوریکه اسیب صدامیان وطنی از صدامیان عراقی بمراتب بیشتر است و در هر حال جنگ باعث شد اگر کشور در اشغال عراقیها نیفتاد، در اشغال جبهه رفته های مدعی نجات اسلام و کشور افتاده و در هر صورت مردم وطنی ندارند که مدعی حفظ ثروتهای ان باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار