رئیس پلیس راه استان ایلام از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای باری که مبادرت به حمل بار بیش از ظرفیت مجاز ( اضافه تناژ ) در محور های مواصلاتی استان می نمایند خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تعداد ۲۸ دستگاه خودرو به دلیل تخلف حمل بار بیش از ظرفیت، توسط مامورین پلیس راه متوقف و جهت سیر مراحل قانونی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی شدند.
کد خبر: ۵۳۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 05 December 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ سرهنگ رضا همتی زاده  با اعلا این خبر اظهار داشت:حمل بار اضافه باعث آسیب به راهها و ابنیه راه همچون پلها می گردد حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه باعث می شود راهها که با هزینه بسیار بالایی ساخته می شوند خیلی سریع دچار خرابی می کند.
 
وی ادامه داد: حمل بار اضافه سبب افزایش احتمال بروز حوادث جاده ای می شود زیرا کنترل وسیله نقلیه را با مشکل مواجه می سازد و می تواند ایمنی تردد را برای سایر رانندگان دیگر در جاده را به خطر بیندازد.
 
وی عنوان داشت: بارگیری های مازاد بر ظرفیت وسایل نقلیه یک تخلف ترافیکی است و همواره ترافیک جاده ای را تحت تاثیر قرار می دهد و به لحاظ عدم تشریح خطرات و معضلات ناشی از آن این تخلف به یک پدیده روز مره حمل و نقل تبدیل شده و خطرات ناشی از آن به فراموشی سپرده شده است .
 
وی یاد آور شد : خودروهای باری که مازاد بر ظرفیت وسیله نقلیه به صورت مداوم باعث شده قطعات قسمت های مختلف وسیله نقلیه و اتصالات آن زودتر از موعد استاندارد قطعه ،مستهلک و عمر مفیدشان به پایان برسد که در نتیجه باعث بروز نقص فنی در قطعه شده و عامل وقوع تصادفات می شود و نکته قابل تامل این است که این بارگیری ها با آگاهی راننده صورت می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه چون این تخلف، تاثیر مخربی بر تمامی قسمت ها خودرو دارد بنابر این در تصادفات در خصوص وسایل نقلیه باری دیگر نباید عیب و نقص فنی وسیله را از مسئولیت مبری دانست در چنین مواردی اگر چه وسیله نقلیه در بروز حادثه موثر است اما راننده از نظر قضائی حتما قابل پیگیری خواهد بود چرا که راننده معمولا از بارگیری مازاد اطلاع کامل دارد و ارتکاب آن با علم و آگاهی است.
 
وی تصریح کرد :هفت شاخص اصلی و تاثیر گذار مستقیم اضافه تناژ بر بروز تصادفات(نقص فنی ، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه  ،عدم شتاب در سبقت ،کاهش قدرت موتور، کاهش عملکرد سیستم تعلیق ، کاهش عملکرد سیستم فرمان، کاهش میزان تعادل وسیله نقلیه ) می باشند.
 
سرهنگ همتی زاده یاداور شد: تاثیرات غیر مستقیم اضافه تناژ بر بروز تصادفات ، تاثیر غیر بر کاهش قدرت و سرعت وسیله نقلیه ، ایجاد زمینه ارتکاب به سبقت برای سایر خودرو ها ، ایجاد نقص فنی در سایر خودروها به علت تخریب سطح راه و انحراف وسایل نقلیه به علت خرابی جاده ها به دست آمده است .
 
این مقام انتظامی در پایان به رانندگان گفت : رانندگان خاطی که بیش از میزان مجاز بار حمل می نمایند در صورت مشاهده مامورین ضمن اعمال قانون از ادامه حرکت خودرو جلوگیری به عمل آمده و جهت سیر مراحل قانونی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی خواهد شد ./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار