درحالیکه این زمین لرزه ها در هیچ نقطه دیگری از استان احساس نشده ومرکز لرزه نگاری کشور نیز بجز پس لرزه های سرپل ذهاب وقصرشیرین ،مورد جدیدی را دراستان ایلام به ثبت نرسانیده است ، باتوجه به وضعیت زمین منطقه ،امکان هرگونه شکستگی لایه های زیرین ،ایجاد گسل ها در درون زمین ونهایتا رانش زمین دور ازانتظار نیست ،بنابراین لازم است این موضوع سریعتر در بوته آزمایش وبررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 20 November 2017

تابناک ایلام::همواره در طول تاریخ بسیاری از اتفاقات طبیعی نظیر زمین لرزه ،منشاء شایعات راست ودروغی بوده اند . حداقل در طول سالهای اخیر وحتی قبلتر از آن ،پس از وقوع زمین لرزه های مهیبی همچون زمین لرزه یکشنبه هفته گذشته ،حرف وحدیث های زیادی راشنیده ویا خوانده اید.

برخی از انتشار نورهای آبی وسفید سخن به میان آورده وبرخی نیز از غرش رعد وبرق در آسمان بدون ابر ،حرفها گفته اند ،برخی نیز تصاویر گسلهای مکزیک را به ازگله منتسب و عده ای نیز از شنیده شدن صداهای مهیب وووو،حرفها به میان آورده اند.

به راست ودروغ این حرفها هم کاری نداریم ،به هرحال بسیاری از چرایی ها درباره حوادث طبیعی مثل زلزله همچنان ناشناخته مانده اند و با وجود پیشرفت علم در تمام ابعاد زیستی انسانی وحیوانی وطبیعی ،اما هنوز در باره پیش بینی زلزله و برخی از ابعاد مکتوم مانده آن سخن گفتن زود است .برهمین اساس با قوت نمی توان سخنان گفته شده درباره زلزله را تایید یا رد نمود.

اما زلزله اخیری که در غرب کشور به وقوع پیوست را می تواند با ضرس قاطع، قویترین زلزله غرب ،لااقل در یک قرن حاضر نامید . زلزله ای مهیب که بسیاری ازاستانهای نوارغربی از کرمانشاه وکردستان گرفته تا ایلام ولرستان وهمدان با شدت تمام آن را احساس نمودند.

زلزله ای که بسیاری از هموطنانمان در استان کرمانشاه را کشته وهزاران نفر از آنان را نیز روانه بیمارستانها نمود. اما درمیان هیاهوی زلزله به وقوع پیوسته در استان کرمانشاه ،دو اتفاق مهم طبیعی در استان ایلام به وقوع پیوست که تحت شعاع مصیبت بزرگ استان کرمانشاه قرارگرفت، امااین اتفاق، بحث وبررسی بیشتری را توسط مسئولین وصاحب نظران علمی  می طلبد.

موضوع اول رانش زمین در بخش چوار بود ،حفره ای عمیق و گسترده که بخشی از ساکنین این بخش رادرمعرض خطر قرار داده وعلیرغم تشکیل جلسات ستاد بحران در استان ایلام ،اما مطالعه این موضوع و پیش بینی تمهیدات لازم برای پیشگیری از خطرات احتمالی این رانش باید در دستور کار قرار گیرد.

موضوع دیگری که در میان طغیان احساسات پاک نوع دوستی مردمی گم شد ،تعداد زمین لرزهای به وقوع پیوسته در شهرسرابله  وتخریب تعدادی از منازل مسکونی این شهربود. هرچند مردم این شهر هنوز که هنوز است از ترس زمین لرزه های پی درپی شب را درمیان چادر ودر دامنه کوه ودرون پارکها می گذرانند ،اما نجابت ،حس نوع دوستی و شریک خواندن خود در غم هم وطنان کرمانشاهی امان ،اجازه هرگونه درخواست یا پیگیری را به آنان نداد . این درحالیست تعدادی از خانه های مسکونی این شهر ترکهای عمیق برداشته ،برخی خانه خود را از ترس تخریب رها کرده و برخی نیز در چادر های شخصی سکنی گزیده اند.

درکنار این مسایل ومشکلات مطرح شده ،موضوعی که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد ،تعداد زلزه هایی است که دراین شهر به وقوع پیوسته است . درحالیکه بسیاری از نقاط استان پس از زلزله مهیب شامگاه یکشنبه هفته گذشته ،بطور طبیعی چندین پس لرزه خفیف را احساس نمودند ،اما مردم این شهر می گویند ،بصورت مستمر زمین لرزه های نسبتا بزرگی را احساس می کنند که این موضوع افزایش ترس واضطراب آنان را در پی داشته است .

درحالیکه این زمین لرزه ها در هیچ نقطه دیگری از استان احساس نشده ومرکز لرزه نگاری کشور نیز بجز پس لرزه های سرپل ذهاب وقصرشیرین ،مورد جدیدی را دراستان ایلام به ثبت نرسانیده است ، باتوجه به وضعیت زمین منطقه ،امکان هرگونه شکستگی لایه های زیرین ،ایجاد گسل ها در درون زمین ونهایتا رانش زمین دور ازانتظار نیست ،بنابراین لازم است این موضوع سریعتر در بوته آزمایش وبررسی های علمی قرار گیرد.


برچسب ها: زلزله ، استان ایلام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ساکن سرابله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
متاسفانه بعدزلزله کرمانشاه ماحتی یک شب روآسوده نخوابیدیم هرشب بخصوص حوالی یک شب وهرروزحدودنه صبح صداها مهیبی اززیرزمین میادکه خوابیده روهم بیدارمیکنه من وهمسرم هرروزسرگیجه داریم خدامیدونه چه بلایی قراره به سرمون بیادمسولین هم مثل اینکه خوابشون سنگینه !!!!وبیدارنمیشن فکری کنن یاپاسخی بدن
حامد ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
آقا جریان این زلزله های انفجاری کوتاه مدت چیه که مثل پیش لرزه یا پس لرزن ؟؟؟؟؟؟سرابله رو گسله ؟؟؟از اون شبی که زلزله ی سر پل اومد سرابله روز چند پس لرزه میاد شب هم چند پس لرزه .آقا یه کارشناس بگه چیکار کنیم؟؟؟فرار کنیم یا نه؟؟؟
Sara
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
والا بخدا ما دیگه بیچاره شدیم
از بس با ترس و لرز می خوابیم
چرا هیشکی به داد ما نمیرسه
والا این انفحارها اصلا شباهتی به پس لرزه نداره
فقط خدا میدونه داره چی به سر ما میاد
و سرنوشتمون هم واسه کسی مهم نیست
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
هرشب و هرروز درگیریم با این پس لرزه ها معلوم نیس پس لرزه کجاس هرجا زلزله میاد سرابله هم پس لرزه هاش شرو میشه خیلی وحشتناکن .سردرد و سر گیجه داریم بچه ها از استرس شبا نمیخوابن ..سرابله رو‌گسله چرا مسوولین راهی نشون مردم نمیدن چکار کنیم
هومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
متاسفانه شهرسرابله رو یه گسل بسیار خطرناکی قرارگرفتن که باید چاره اندیشی بشه ، که از اون به ببر زیرخاک یادمیشه که هرلحظه امکان فاجعه ای هست وحتی برای شهرهای مجاور مثل ایلام وایوان هم خطرناک خواهدبود.
علی رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
تو را خدا بگید چیکار کنیم من که از شب تا صبح خوابم نمیبره خیلی میترسم لطفا راهی را برای ما نشون بدید تورو خداااااااااااااااا ای خدای بزرگ خودت رحم کن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار