شب گذشته نیز بخش عظیمی از مردم شهرایلام ودیگر نقاط استان ،سردی هوا را به جان خریده وبرای حفظ جان خود و خانواده در مقابل زلزله های غیرقابل پیش بینی ،روانه پارکهای شهر شده و شب را با دلهره و ترس در کنار سردی پاییزی صبح نمودند ،حال با این وضع پیش آمده ،انتظار درس ومشق از دانش آموز و حضور سرحال وبا نشاط در سر کلاس ،انتظاری غیر منطقی وغیر عقلانیست.
کد خبر: ۵۲۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 14 November 2017

تابناک ایلام ::هر پدر ومادری به آینده تحصیلی فرزندش حساسیت دارد،برای موفقیت وبهروزی فرزندش تلاش می کند ،هزینه می کند و در ارتباطی تنگاتنگ با مربیان ،مدیران و مشاوران ،به آینده فرزندش جهت می دهد.این حساسیت را این روزها می توان در کلاسهای تقویتی ،فوق برنامه و خرید کتابهای کمک آموزشی مشاهده کرد.

بنابراین در مواقع اضطرار که پای حفظ جان و سلامت روان دانش آموزان در میان بوده واولیاء دانش آموزان با حساسیت بیشتری توجه به این موضوع را در اولویت قرار می دهند ،لزومی به سخت گیری مدیران آموزش وپرورش در تداوم فعالیت آموزشی مدارس و نادیده گرفتن خواسته های اولیاء دانش آموزان احساس نمی شود.

در طول یکماه اخیر ،استان ایلام دو رویداد بزرگ را پشت سر گذاشت که هر دو رویداد به شکلی با تحصیل فرزندان و فضاهای آموزشی استان مرتبط می شد.رویداد اول مربوط به اربعین بعنوان یک مورد برنامه ریزی شده وازپیش تعیین شده در استان بود .بدلیل تقارن این حرکت عظیم وحضور میلیونی زائرین درمهران،شلوغ شدن شهر و همچنین استفاده از فضاهای آموزش برای اسکان زائرین ،مباحثی در خصوص تعطیلی یا تداوم فعالیت آموزشی مدارس مطرح شد.بالاخره این موضوع با اعلام تعطیلی دو روزه مدارس فیصله یافت.

مورد دوم ،حادثه ناخواسته وقوع زمین لرزه در غرب کشور بود ،این زمین لرزه با شدت کاملا محسوسی دراستان ایلام به وقوع پیوست و ازهمان شب وقوع (یکشنبه) بدلیل تحمیل ترس ودلهره به مردم شهرها وروستاهای مختلف استان ،مردم مجبور شدند که خانه های خود را رها و درمیان پارکها وفضاهای رو باز شب خود را سحر کنند.

با این حال درشب اول ،ستاد مدیریت بحران با درک این موضوع ، به تعطیلی مدارس و دانشگاهها وهمچنین ادارات مبادرت نمود . در حالیکه هنوز مردم غرب کشور پس لرزه های بیشماری را احساس کرده واز سویی تخریب ساختمانها وجان دادن بیش از چهارصد هموطن رابا چشم خود دیده اند ،نباید از کسی انتظار داشت ،به زودی اثرات این حادثه را از ذهن خود پاک کرده ویا به آنها گفت که به اقداماتی نظیر خوابیدن در پارکها ومیادین که برای حفظ جان خود واهل خانه اشان درپیش گرفته اند ،پایان دهد.

بدنبال این اتفاقات تلخ ،شب گذشته نیز بخش عظیمی از مردم شهرایلام ودیگر نقاط استان ،سردی هوا را به جان خریده وبرای حفظ جان خود و خانواده در مقابل زلزله های غیرقابل پیش بینی ،روانه پارکهای شهر شده و شب را با دلهره و ترس در کنار سردی پاییزی صبح نمودند ،حال با این وضع پیش آمده ،آیا انتظار درس ومشق از دانش آموز و حضور سرحال وبا نشاط در سر کلاس ،انتظاری غیر منطقی وغیر عقلانی نیست؟

در حالیکه از سوی مدیریت ستاد بحران استان، اختیار اعلام تعطیلی مدارس به مدیرکل آموزش وپرورش تفویض شده بود ،اما این اداره کل در بیانیه های متعدد بر ادامه فعالیت مدارس اصرار داشت .توجیه آنان هم آرام بودن اوضاع و لزوم پیشگیری از اخلال در روند آموزشی مدارس بود.

همه ما با پیشگیری از اخلال در روند آموزشی موافقیم ،اما اعلام آرام بودن فضا را خیر ! قرار نیست حتما سقفی بر سر کسی فرود بیاید یا خانه ومدرسه ای آوار شود تا خطرساز بودن اوضاع برای ادامه فعالیت مدارس تشخیص داده شود . حجم فشارهای روحی وروانی وارده بر دانش آموزان و استرس ناشی از زلزله دو شب گذشته، چیزی نیست که به همین راحتی بر آن چشم بست .همین وضعیت روحی و روانی ،استرس و شب نخوابی پدران ومادران وفرزندان درپارکها ومیادین برای اعلام تعطیلی امروز مدارس  کافی بود . تعطیلی یک روز هم هیچ مشکلی در روند آموزشی ایجاد نخواهد کرد.

به هرحال، این خانواده ها و دانش اموزان مدارس وبخشی از مدیران ومعلمین بودند که امروز با تشخیص وضعیت روحی وروانی دانش آموزان ، با نادیده گرفتن اعلامیه های اداره کل آموزش وپرورش ،چه با نفرستادن دانش آموزان به مدرسه و چه با اعلام مدیران به اندک دانش اموزان حاضر شده در مدرسه ،به همه بقبولانند که وضعیت برای تحصیل و آموزش مناسب نیست یا با این وضعیت ،تدریس آب در هاون کوبیدن است!
 
مدیران آموزش وپرورش هم بهتر است به جای سماجت و سخت گیری در تعطیلی نمودن مدارس در مقاطع حساس ،کمی به وضعیت مکانهای غیراستاندارد آموزشی ، نبود معلم در بسیاری از مدارس شهرستانها ،مدارس کانکسی و استفاده از دبیران غیر مرتبط در برخی مدارس حساسیت به خرج دهند . زیرا سماجت در تعطیل نکردن مدارس در چنین مواقعی ،هرگز از فاکتورهای مدیریت موفق به حساب نمی آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار