همه ساله حضور انبوه زائران در ایلام برای سفر به عراق به منظور شرکت در آئین های اربعین نیازمند اتخاذ اقدام های مختلفی از سوی مسئولان است که یکی از مهمترین برنامه ها و تمهیدات تامین سلامت، بهداشت و درمان زائران در طول سفر است.
کد خبر: ۵۲۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 12 November 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ با توجه به اینکه حجم زائران بسیار زیاد است و همین تراکم انبوه این مسافران ضرورت ایجاد مراکز درمانی اعم از بیمارستان صحرایی، اورژانس سیار، ایستگاه های امداد و نجات اجتناب ناپذیر است.

در راستای تامین سلامت زائران دستگاه های مختلفی با هم همکاری و مشارکت دارند که از جمله فعالترین نهادها در این زمینه سپاه حضرت امیرالمومنین (ع) استان است که همه ساله در ایام اربعین اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی و مراکز درمانی می کند.

جانمایی این مراکز درمانی در پایانه مرزی مهران به گونه ای است که جمعیت زیادی از زائران در قبل از خروج یا در بدو ورود به مرز مهران در صورت احساس نیاز به مداوای سرپایی و مختصر به آنجا مراجعه می کنند.

سپاه در سومین سال مراجعه زائران از اقصا نقاط کشور و حتی اتباع خارجی به مرز مهران امسال نیز اقدام به برپایی یک پلی کلینیک تخصصی صحرایی و اورژانس سیار در پایانه مرزی مهران کرده است.

در طول شبانه روز زائران زیادی که در خود احساس ناخوشی و کسالت می کنند با مراجعه به این مراکز درمانی ویزیت و معاینه رایگان می شوند و در صورت نیاز مورد عمل جراحی سرپایی قرار می گیرند.
 
وجود مراکز درمانی برای تامین سلامت زائران در پایانه مرزی امری اجتناب ناپذیر است

فرمانده سپاه حضرت امیرالمونین (ع) استان ایلام در خصوص مراکز درمانی سپاه مستقر در مرز مهران اظهار کرد: با توجه به اینکه زائران در طول سفر از استان های مقصد تا زمان بازگشت به کشور از مناطق مختلی با شرایط جوی و محیطی و زیستی متفاوتی عبور می کنند.

سردار سیدصادق حسینی اظهار کرد: در این مدت برخی از این زائران دچار مشکلات و بیماری های جسمی، گوارشی، عفونت، سرما یا گرمازدگی، یا سوانح و حوادث می شوند که نیاز به مداوا و درمان دارند.

وی افزود: پلی کلینیک تخصصی و اورژانس صحرایی دارای امکانات لازم و قابل حمل چون اورژانس، بستری، آزمایشگاه، بستری، و... با کادر درمانی پزشکی متخصص و فوق تخصص است که نیاز اولیه بیماران به درمان سرپایی را مرتفع می سازد.

وی گفت: سپاه استان ایلام در اربعین امسال یک پلی کلینیک تخصصی صحرایی، اورژانس سیار و سپاه غرب کشور یک بیمارستان صحرایی در مرز ایجاد کرده و یک پست امداد رفع آلودگی و جنگ نوین و بیوتروریست نیز راه اندازی شده تا امنیت سلامت زائران تامین شود.

حسینی یادآور شد: باتوجه به حضور گسترده زائران در مرز مهران در هنگام رفت و برگشت امکانات و تجهیزات یک دستگاه امدادی چون دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی پاسخگوی نیازهای درمانی زائران نیست.

وی توضیح داد: بنابراین دیگر دستگاه هایی چون سپاه همگام با دانشگاه علوم پزشکی امکانات و ظرفیت خود را برای تامین سلامت زائران به کار می گیرند و در مدت استقرار پلی کلینیک تخصصی و اورژانس صحرایی سپاه استان ایلام تعداد بسیار زیادی از زائران به این مراکز درمانی مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده اند.
 
** فعالیت 50 نفر کادر درمانی متخصص و فوق تخصص در بیمارستان صحرایی سپاه
رئیس بسیج جامعه پزشکی ایلام نیز گفت: پلی کلینیک تخصصی صحرایی بسیج جامعه پزشکی سپاه استان ایلام از 11 آبان ماه دایر شده و تا روز 22 همین ماه به طور مداوم و 24 ساعته به زائران خدمات درمانی ارائه می دهند.
 
سرهنگ ساسان زمانی افزود: 50 نفر کادر درمانی فوق تخصص، متخصص، پیراپزشک و کادر درمانی و بهداشتی در این بیمارستان به صورت نوبتی فعالیت دارند.
 
زمانی یادآور شد: 10 نفر از این کادر پزشکی از سوی بسیج جامعه پزشکی استان های خراسان شمالی و مازندران به این مرکز درمانی اعرام شده اند و بقیه کادر از بسیج جامعه پزشکی خود استان ایلام هستند.
 
وی گفت: در این پلی کلینیک تخصصی بخش هایی چون پزشک عمومی، کودکان، قلب و عروق، زنان و زایمان، دندانپزشکی، آزمایشگاه، تزریقات زنان و مردان و سرم تراپی ایجاد شده است.
 
وی محل استقرار پلی کلینیک تخصصی صحرایی بسیج جامعه پزشکی سپاه را نقطه صفر مرزی و در آخرین گیت خروجی از مرز اعلام کرد تا زائران قبل از خروج یا در بدو ورود به کشور در صورت نیاز به این بیمارستان مراجعه کنند.
 
در مجموع بیمارستان بهداری سپاه غرب کشور واقع در میدان اربعین، پلی کلینیک تخصصی بسیج جامع پزشکی در نقطه صفر مرزی و اورژانس با 102 نفر کادر پزشکی و درمانی در خدمت زائران هستند و همچنین20 دستگاه آمبولانس توسط سپاه مستقر شده است.
 
به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از 2 میلیون نفر برای شرکت در کنگره اربعین از این مرز عبور کردند که پیش بینی می شود امسال بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از این مرز عبور کنند.
 
بر اساس تقسیم بندی استان های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد زائران 13 استان از مرز مهران روانه عراق شوند. /م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار