در واقع اصلا نمی توان آنها را سرزمین تصور کرد. اما زلاندیا تمام فاکتورهای یک قاره را با خود دارد. مثلا، ارتفاع بالاتر از محیط اطراف، متمایز از لحاظ زمین شناسی، منطقه ای تعریف شده و پوسته ای بسیار ضخیم تر از کف اقیانوس.
کد خبر: ۵۲۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 11 November 2017
 قاره ای گمشده تحت اقیانوس آرام
 
با وجود تعجب بسیار باید بگوییم که قاره ای گمشده زیر اقیانوس آرام وجود دارد و بلندترین نقطه اش تنها نقطه ای است که سر برآورده است. شما این نقطه را به نام «زلاندنو» می شناسید، ولی شمار بسیاری از این زلاندها به صورت مخفی وجود دارند.

اگر از سیدنی به سمت غرب بروید، زلاندیا را پیدا خواهید کرد. البته ما نمی توانیم حداقل همه ی آن را ببینیم. اما ته اقیانوس تکه ای زمین به مساحت ۴.۹ میلیون مربع خواهیم یافت که حدود ۷۵ میلیون سال پیش از استرالیا جدا شده است.

نمی توان سرزمین های زیر آب را قاره در نظر گرفت. در واقع اصلا نمی توان آنها را سرزمین تصور کرد. اما زلاندیا تمام فاکتورهای یک قاره را با خود دارد. مثلا، ارتفاع بالاتر از محیط اطراف، متمایز از لحاظ زمین شناسی، منطقه ای تعریف شده و پوسته ای بسیار ضخیم تر از کف اقیانوس.
 
قاره ای گمشده تحت اقیانوس آرام 
بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۷ تکه ای کوچکتر از گاندوانا کشف و مائوریتیا نامگذاری شد. در واقع چندین تکه ی کوچک دیگر نیز کشف شده اند؛ اما هیچ یک به اندازه ی زلاندیا لایق دریافت نام قاره نبوده اند. به این تکه سرزمین ها و جزایر رو و زیر آب که احتمالا نامشان را نیز نشنیده اید، ریزقاره با تکه‌قاره می گویند.

در عملیاتی اکتشافی، استرالیا، یک کشتی بزرگ را برای بررسی این قاره مأمور کرده که مأموریت آن جمع آوری محتویاتی از پوسته ی این قاره ی اقیانوسی است. دانشمندان بر این باورند که زلاندیا، بخشی از گاندوانا بوده است. گاندوانا سوپرقاره ای است که شامل استرالیا و آفریقا و آمریکای جنوبی نیز می شده و حدود ۷۵ میلیون سال پیش شکسته و تقسیم شده است. با استفاده از نمونه های اکتشافی دانشمندان می توانند به این نظریات قوت بخشند و یا اینکه آنها را کاملا رد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار