درصورت صحت این ادعا ،چنین به نظر می رسد که بیش از نیمی از زائرین اربعین حسینی در استان مریض ویا مصدوم شده اند ،که دراین راستا سرعت خدمات رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ،باید به عنوان یک الگوی برجسته خدمات رسانی به دنیا معرفی و یا در کتاب ثبت رکوردها (گینس) ثبت شود.
کد خبر: ۵۲۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 11 November 2017

تابناک ایلام ::اشتباه در اعداد وارقام اجتناب ناپذیراست ،ممکن است در بیان برخی آمار وارقام سهوا عددی جابه جا و یا درمحاسبات اشتباهی صورت گرفته ودرنتیجه در خروجی آماری تاثیر گذار باشد. اما اینکه برخی به خاطر بزرگنمایی عملکرد ،یا وارونه نشان دادن وضعیتی ،یا نشان دادن برتری بر گروه ،جناح یا حزبی ،از اساس آماری را دگرگون کرده وبه خورد تصمیم گیران ومردم بدهد،این دیگر اوج فاجعه برای یک کشور خواهد بود. زیرا آمار ساختگی ،یعنی تصمیم گیری بر مبنای آن و نهایتا خروجی غیر واقعی و بی تاثیر برنامه ها.

این نوع برخورد با آمار ها و بالا و پایین بردن نمودار برای خوش خدمتی ویا شاخ وشانه کشیدن برای رقیب سیاسی و مهمتراز همه برتری جویی نسبت به دیگران در  این سالها به بخش جدایی ناپذیر مدیریت کلان ،میانی وحتی پایین کشور مبدل شده است .البته وقتی که مرکز داده های آماری کشور به عنوان یک مرکز تخصصی وعلمی به راحتی آب خوردن ،به موازات سیاسی کاری مدیران ،در آمارها دست برده وآماری وارونه از وضعیت اجتماعی واقتصادی کشور ارائه می دهد ،نباید از سطوح میانی وپایینی صداقت وشجاعت در بیان واقعیات را انتظار داشت.

سالهاست که دستکاری درآمارها در سطح کلان و خلاف واقع نشان دادن وضعیت هایی که به نوعی با زندگی و رفاه مردم ،آن هم در مواقع انتخابات،باب شده است . این درحالی است که مردم به صورت محسوس ،وضعیت تورم ،گرانی ،بیکاری وآسیب های اجتماعی را با جان وجسم خود لمس می کنند ،اما مدیر ارشد کشور به دوربین تلویزیون زل زده و طلبکارانه آمارهای ساختگی را به لنز دوربین می چسباند، به این معنا که با تلاش تیم و یا جناح انها اصلا در کشور مشکلی دراین زمینه ها وجود ندارد، اما ،آنچه که حقیقت است دراین آمارها ونمودارها نهفته است!

دراین بین نباید انتظار داشت ،این نوع نگاه به آمارهای کشور به لایه های میانی و پایینی ساختار اداری کشور به سرعت تسری نیابد ومدیران دستگاه های اجرایی استانها و شهرستانها در راستای حفظ جایگاه خود ،و نشان دادن آن چیزی که نیستند ،آمارهایی را از عملکردخود یا وضعیت جامعه هدف وخدمت رسانی به آنها که البته حضورشان دراین مسند به خاطر وجود آنهاست ،ارایه می دهند که با واقعیات موجود جور در نمی آید ،بلکه دم خروس خلاف واقع بودن آنها آنچنان هویداست که به ابزار طنز پردازی کانال های تلگرامی وشبکه های اجتماعی مبدل می شود.

با تداوم این وضعیت اسفناک در جامعه آماری کشور ،نباید خروجی جز بی اعتمادی مردم به آمارها ،و عدم اعتماد مردم به سخنان مدیران دستگاههای اجرایی متصور شد . ممکن است این آمارها درکوتاه مدت به بقای یک مدیر در مسندی کمک کند،اما دراین بین تکلیف سرنوشت دستگاه های اجرایی و وجدان کاری و اعتماد از دست رفته مردم به دستگاهها چه خواهد شد؟

ذکر این مقدمه وهدف نگارش این مطلب به آمار خدمات درمانی مرتبط می شود که این روزها از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام رسانه ای شد و به اسبابی برای تجزیه وتحلیل آمار دستگاههای اجرایی کشور در شبکه های اجتماعی و رسانه استان وحتی فراتر از آن ،تبدیل شد.علی دلپیشه در گفتگو با ایرنا درتشریح عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود گفته است :" از ششم تا شانزدهم آبان ماه به بیش از 511 هزار زائر اربعین در اورژانس پیش بیمارستانی 115، بیمارستان ها و درمانگاه ها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده است."

درصورت صحت این ادعا ،چنین به نظر می رسد که بیش از نیمی از زائرین اربعین حسینی در استان مریض ویا مصدوم شده اند ،که دراین راستا سرعت خدمات رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ،باید به عنوان یک الگوی برجسته خدمات رسانی به دنیا معرفی ویا در کتاب ثبت رکوردها (گینس) ثبت شود.

تازه اینکه با وجود وضعیت خدمات درمانی وبهداشتی استان پانصد هزار نفری ایلام ،این خدمات ارایه شده در مدت ده روز با کل جمعیت استان ایلام برابری می کند،این درحالیست استان ایلام و بسیاری از نقاط دور افتاده وحتی شهری آن از نظر وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی با مشکل جدی مواجه هستند.

بنابراین آمار ارایه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی در صورت صحت ،می تواند مبنایی برای ارایه خدمات مشابه به هم استانی ها قرار گرفته و من بعد ،این موضوع معیاری برای بهبود وضعیت درمانی بهداشتی استان قرار خواهد گرفت . و مهم تراینکه هیچ گونه عذری در خصوص کمبود امکانات ،تجهیزات بهداشتی ودرمانی وکادر درمانی در راستای ارایه خدمات به مناطق مختلف استان ولو مناطق دور افتاده نظیر زردلان پذیرفتنی نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار