جلال میرزایی خبرداد:
ورود منابع سرشار گازی میدان گازی بابا گیر در شهرستان ایوان ومیادین گازی عظیم بانکول در حدفاصل شهرستانهای ایوان وچرداول به چرخه استخراج وفرآوری، می تواند رونق مناطق شمالی استان نظیر ایوان ،ایلام ،سیروان وچرداول را در پی داشته باشد.
کد خبر: ۵۲۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 07 November 2017
تابناک ایلام::استان ایلام از حیث برخورداری از ذخایر زمینی نفت وگاز ،یکی از برخوردارترین استانهای کشور است . براساس پایش های صورت گرفته ،ظرفیت عظیم منابع نفت وگاز استان که از شمال تا جنوب آن گسترانیده شده به اندازه ایست که این استان را در رنج دوم مناطق برخوردار از نفت وگاز قرار داده است . اما درعین حال بدلیل شرایطی از قبیل جنگ تحمیلی ،تحریم تکنولوژی ، بنا به قول معروف ،علیرغم اینکه مردم این استان " بر روی گنج نشسته اند "،اما همواره واژه محرومیت را بدنبال نام خود یدک می کشند.

در طول سالهای اخیر تلاشهای زیادی در راستای استخراج وبهره مندی از این ظرفیت عظیم خدادادی در مناطق نفتی آذر وچنگوله و میادین گازی تنگ بیجار صورت گرفته است ،اما حقیقتا سرعت کارها برای نیل به اهداف توسعه ای بر محور نفت وگاز ناکافی بوده و نفت وگاز استخراج شده بدلیل نبود پالایشگاهها وامکانات وتجهیزات پایین دستی به دیگر پالایشگاهها ی کشور سرازیر ومنافع ناشی از آن در مسیر رشد وتوسعه دیگر مناطق کشور قرار می گیرد.

با این وجود چنانچه برنامه ریزیها ،منطقی تر و علمی تر و بر پایه آمایش سرزمینی صورت پذیرد ،فعالیت شرکتهای نفت وگاز از مطالعه واستخراج گرفته تا استحصال وبهره برداری می تواند بر اقتصاد استان ،خصوصا بضورت مستقیم وغیر مستقیم بر کاهش جمعیت بیکاران استان کوچک ایلام اثر گذار باشد، بنحویکه استان 500هزار نفری ایلام را از هر حیث از  نیازمندی به بودجه وبرنامه ریزی های کلان کشوری بی نیاز سازد.

پراکنش منابع زیر زمینی نفت وگاز استان در مناطق مختلف آن از دهلران ومهران گرفته تا ایلام وایوان وچرداول ،نوید بخش آینده ای درخشان وامیدوارکننده برای ساکنین این مناطق است ،مشروط براینکه سایر مولفه های رایج نظیر سوء مدیریتها و بی خیالی مدیران  ونمایندگان استان  در مجلس شورای اسلامی ،این نعمت بزرگ را برای مردمان این دیار از حیث انتفاع خارج نکند.

بدون شک آغاز بهره برداری و از منابع زیرزمینی نفت وگاز در مناطق جنوبی استان و پیگیری احداث صنایع پایین دستی نظیر پالایشگاه وپتروشیمی دراین مناطق، نه تنها غالب جمعیت تحصیلکرده وساده این مناطق را روانه بازار کار خواهد کرد ،بلکه برای دیگر مناطق استان نیز مثمر ثمر واقع خواهد شد .

این درحالیست ورود منابع سرشار گازی میدان گازی بابا گیر در شهرستان ایوان ومیادین گازی عظیم بانکول در حدفاصل شهرستانهای ایوان وچرداول به چرخه استخراج وفرآوری، می تواند رونق مناطق شمالی استان نظیر ایوان ،ایلام ،سیروان وچرداول را در پی داشته باشد.

موضوع مهمی که این روزها با پیگیری دلسوزانه وکارشناسانه نماینده استان درمجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی مجلس در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته ودر شرف برگزاری مناقصه جهت واگذاری به شرکتهای مرتبط به استخراج نفت وگاز قرار دارد.

دکتر جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان با توجه به اهمیت مناطق گازی بابگیر و بانکول به خبرنگار ما گفت : با پیگیری های صورت گرفته کارمطالعاتی میادین گازی باباگیر در شهرستان ایوان وبانکول در حد فاصل شهرستانهای چرداول وسیروان وایوان در وزارت نفت به پایان رسیده و بمنظور آغاز عملیات استخراج گاز این میادین، بزودی به مناقصه خواهد رفت .

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته،ظرفیت درجای میادین گازی باباگیر وبانکول از میادین گازی تنگ بیجار بسیار افزونتراست وتسریع در آغاز استخراج گاز این میادین در دستور کارجدی وزارت نفت قرار دارد.

جلال میرزایی ادامه داد :بطور قطع آغاز عملیات استخراج این میادین ، رونق اقتصادی و رشد وتوسعه این مناطق وکل استان ایلام را به دنبال خواهد داشت .

وی افزود : با آغاز استخراج وبهره برداری ازاین میادین ،موضوع احداث صنایع پایین دستی و توسعه صنایع فرآوری در دستور کار قرار خواهد گرفت . این موضوع به افزایش فرصتهای شغلی وکاهش نرخ بیکاری در شهرستانهای یاد شده منجر خواهد شد.

میرزایی در ادامه به موضوع دفتر نفت وگاز غرب کشور اشاره کرد وگفت :از ماهها پیش موضوع انتقال دفتر نفت وگاز غرب کشور به استان ایلام در صدر پیگیری های ما قرار داشته و اخیر این مساله مراحل پایانی خود را می گذراند

میرزایی بیان داشت : نتیجه پیگیری ها به این ختم شد که وزارت نفت بنا دارد دفتر نفت وگاز مستقل استان ایلام را در مرکز استان دایر نماید .با تاسیس این دفتر فعالیتهای مرتبط با نفت وگاز از دفتر فعلی کرمانشاه منفک خواهد شد .استقرار این دفتر ضمن افزایش فرصتهای شغلی ،سرعت بخشی وپیگیری بیشتر استخراج ،بهره برداری و توسعه صنایع مرتبط با نفت وگاز استان را بدنبال دارد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مسعود صیدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
امیدوارم هرچه زوتر این مهم اتفاق افتاد و جوانان تحصلیکرده استانم راهی دیار غربت برای لقمه نانی نشوند و شاهد مرگ این جوانان در غربت همچون جوانان بیجنوندم نباشیم.ان شا الله
مهندس نفت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
امیدواریم این موضوع حقیقت داشته باشه و مردم مظلوم استان ما بعد از این همه سال به حق مسلم خودشون برسن. این کمترین حق استان ایلامه که با داشتن این همه میادین گازی ( در شمال استان ) و نفتی ( در جنوب استان ) از امتیازات نفت خیز بودن بهره مند بشه.
اگر قرار باشه درصدی از پول نفت و گاز استحصالی از این استان جنگ زده به خودش داده نشه و موقعیتهای شغلی حاصل از صنایع نفت و گازش به صورت غاصبانه ای در اختیار استان مجاور ( کرمانشاه ) قرار بگیره اونوقت نفت خیز بودن این استان چه سودی به حال مردم شریفش داره؟؟
نفت و گاز که ملیه و چیزی که در عمل دیدیم بیشتر خرج شهرهای برخوردار میشه تا شهرهایی مثل ایلام و مهران و دهلران!! حالا خداوکیل ستم نیست اگه دفتر مدیریت نفت و گازی که زیر پامونه رو هم از ما دریغ کنن؟؟؟؟ 17 ساله که استان کرمانشاه بدون هیچ منطقی و از موضع تکبر امتیاز مدیریت نفت و گاز ما رو گرفته و تمام خیر و برکت این صنعت ما عملا نصیب کرمانشاهیا شده دیگه بسمون نیست؟؟؟ نباید یکی جلوی این ظلمو بگیره؟؟ اگه اونا جای ما بودن قبول میکردن که ما نفت و گازشونو مدیریت کنیم؟؟
و اما دهلران شهر نفت خیز جنوب استان سهم ویژه ای دارد و باید امتیاز پالایشگاه نفت برای این شهرستان جنگ زده گرفته شود. همینطور باید درصدی از پول حاصل از فروش نفت و گاز صرف آبادانی این شهرستان شود که متاسفانه از حداقلهای ممکن هم بی بهره است
در آخر از آحاد مردم استان ایلام میخوام که دست به دست هم بدن و مشکل عظمای صنعت نفتمون ( مدیریتی که حق ماست و کرمانشاه به زور ازمون گرفته ) رو حل کنن. همه ما مدیونیم که نذاریم جلوی چشممون حق استانمونو بخورن.
شهروند مهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
تا زمانی که مدیریت نفت و گاز استانمون تو استان خودمون نباشه هر کاری که در حوزه نفت و گاز انجام بگیره در واقع خدمت به رشد و توسعه و اشتغالزایی استان کرمانشاست!!!!!!
اگر چاههای گاز بانکول و باباقیر و کمانکوه و کبیرکوه و آبدانان و چاههای نفت کولگ و چنگوله و دهلران توسعه داده بشن و مدیریت این منابع همچنان در کرمانشاه باشه هیچ سودی به حال ایلام و دهلران نداره! فقط ثروت زیر پامون به فروش میرسه و حتی اشتغالشم نصیب کرمانشاه میشه. تا زمانی که تصمیم گیرندگان در حوزه اشتغال و واگذاری پیمان و ... نه در استان خودمون بلکه در کرمانشاه باشند اگر تمام استان هم به سایتهای نفت و گاز تبدیل شود ما فقط نظاره گر و غصه خور خواهیم بود!
تا زمانی که بودجه نفت و گاز ما به بانک تجارت کرمانشاه واریز میشه نه از گردش مالی بانکهای ایلام خبری است و نه از قدرت وام دهی به این مردم.
مگر تنگ بیجار و دهلران و دانان و چشمه خوش و آبان و آذر و دالپری هم اینک توسعه داده نشدن؟؟ خب توسعه شون چه نفعی به حال ایلام داشته؟؟ اون نیروهای رسمی که با خون و دل خوردن خودشون آزمون دادن و قبول شدن نیرو پیمانکاری و خدماتی و حراستیم که از کرمانشاه آورده میشه! حالا این نفت و گاز دیگه به چه درد این مردم استان ایلام میخوره؟؟
آقا اگه میخواین کار اصولی و بنیادین انجام بدین ریشه تمام بدبختی ها دفتر مدیریت نفت و گازه که به زور دادنش به کرمانشاه! اینو از کرمانشاه بگیرین همه مشکلات و موانع دیگه خودبخود برطرف میشه
فقر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
این استان بی صاحب و بی دلسوز هرچی سر مردمش بیاد کمه.....فقر و بدبختی و درد های بی در مان مردم استان با خواهش و تذکر از مسیولینی که برای مردم ایلام ذره ای ارزش قایل نیستن حل نمیشه باید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار