براین اساس بود که روز گذشته معاون سیاسی استاندار ایام در نشست برنامه ریزی کوچه پاییزه وتقارن آن با اربعین گفت :عشایر کوچرو تا قبل از 27 آبان ماه به خاطر مساله اربعین و تردد زائران حق کوچ به مناطق گرمسیری را ندارند.
کد خبر: ۵۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 17 October 2017

تابناک ایلام ::برای فردی که حتی از دور با کم وکیف زندگی عشایری آشنایی داشته باشد"کوچ" واژه ای آشناست .کوچ اساس زندگی عشایر غیرساکن را بمنظور تعلیف دامها و همچنین مسایل ناشی از تغییرات آب وهوایی تشکیل می دهد. به این معنا که قبل از شروع فصل سرما ،برای در امان ماندن دامها از تغییرات جوی ، پیشگیری ازتلفات  و همچنین تعلیف دامها ،از مناطق سردسیری به مناطق گرمسیری که عمدتا مناطق از پیش تعیین شده ای هستند ،کوچ می کنند.

دراستان ایلام نیز 12درصد از عشایر استان را عشایر تشکیل می دهند ،واین جمعیت بخش عظیمی از نیازمندیهای غذایی ولبنی استان را تامین کرده وشیوه زندگی اشان نیز بر پایه ییلاق و قشلاق ومیان بند استوار است .این درحالیست استان ایلام هرساله میزبان جمعیت بالایی از عشایر غیربومی استانهای لرستان ،کرمانشاه وهمدان نیز می باشد.

فصل پاییز اولین ماه خود را سپری کرده ورفته رفته با ورود به آبان ،باید آغاز روند کوچ عشایر از مناطق سردسیری استان واستانهای همجوار را به مناطق گرمسیری آن نظاره گر باشیم . اتفاقی که اگر به شیوه سنتی ،یعنی انتقال پیاده احشام به درون استان عملیاتی شود، با توجه به تقارن با اربعین و افزایش تردد خودرویی درجاده های استان ،قطعا گره های ترافیکی را ایجاد کرده و مصائب وسختی هایی را هم به خود ،هم به زائرین وهم به ماموران کنترل ترافیک تحمیل خواهند کرد.

براین اساس بود که روز گذشته معاون سیاسی استاندار ایام در نشست برنامه ریزی کوچه پاییزه وتقارن آن با اربعین گفت :عشایر کوچرو تا قبل از 27 آبان ماه به خاطر مساله اربعین و تردد زائران حق کوچ به مناطق گرمسیری را ندارند.

درنگاه اول به این گفته کلانتری ،فعلی امری به ذهن متبادر می شود که هرگز با شرایط حاکم برزندگی عشایری سنخیت نداشته و اصولا زندگی عشایر کوچرو وبرنامه کوچ آنها تابع شرایطی اقلیمی وجوی مناطق محل اتراق آنها بوده ونمی شود با بخشنامه ها وسخنان آمرانه، شرایط زندگی عشایر را تغییر ویا مانع از تغییر شرایط آب وهوایی ،سرمای زودهنگام ویا بارشهای پاییزی شد.

هرچند برنامه وتقویم کوچ عشایر براساس یک ارزیابی کارشناسانه منطبق با شرایط آب وهوایی از سوی دستگاههای مسئول تدوین واعلام می شود ،وکوچ عشایر هم باید منطبق بر برنامه اعلام شده صورت پذیرد ،اما آیا واقعا باتوجه به شرایط زندگی عشایر وعدم دسترسی آنان به برنامه های ابلاغی ،تبعیت عشایر کوچرو از قوانین عرفی مابین خود و مهمتراز همه وضعیت عشایر غیر بومی که قطعا سرمای زود روس آنها را وادار به کوچ خواهد کرد ،این قوانین اصداری آمرانه مانعی برای عدم اتخاذ تصمیم به کوچ ایجاد خواهد کرد ؟ اگر عشایر کوچرو قبل از زمان تعیین شده وبراثر وضعیت آب وهوایی حاکم بر مناطق استقرار فعلیشان تصمیم به کوچ گرفتند ،چه برنامه ای برای عدم اخلال در ایاب وذهاب غیر معمول جاده های استان اندیشیده شده است؟

برهمین اساس ،خبرنگار ما به سراغ مدیرکل امور عشایر استان رفت تا از کم وکیف وضعیت کوچ و دستورالعمل صادره در خصوص ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر بومی وغیر بومی با توجه به تقارن این موضوع با اربعین حسینی ،اطلاعاتی کسب نماید .

علی سلیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برنامه ریزی صورت گرفته در راستای تعویق کوچ عشایر به استان گفت : براساس تقویم کوچ که هرساله توسط منابع طبیعی تعیین میشود،تاریخ دقیق آغاز کوچ عشایر از مناطق سردسیر درون وبرون به نقاط گرمسیری استان 15آذر ماه اعلام شده است .به این معنا که عشایر کوچرو بایستی براساس زمان تعیین شده روند کوچ خود را از آن مناطق آغاز کنند.

سلیمی ادامه داد: اما علیرغم زمان تعیین شده باید گفت که کوچ عشایر تابع شرایط آب وهوایی مناطق محل استقرار فعلی آنان ومقصد کوچ است . به هرحال ممکن است در یک منطقه بدلیل شرایط آب وهوایی ، زمستان وسرما زودتر از موعد فرا رسیده وشرایط سختی را به عشایر واحشام آنها تحمیل نماید.درچنین شرایطی برای پیشگیری از تلفات وسقط جنین احشام ،باید قبل از تقویم مبادرت به کوچ نمایند.

مدیرکل امور عشایری استان افزود:دراستان ما تاریخ کوچ 30آبان تعیین شده و با توجه به امکان کوچ زودهنگام عشایر و تقارن آن با اربعین حسینی ،برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی اندیشیده شده است .

وی بیان داشت : برهمین اساس برای جلوگیری از ایجاد گره های ترافیکی ناشی از ورود دامهای عشایر کوچرو در بین جاده های درون وبرون استانی ،مقررشد تا قبل از 27آبان عشایر مبادرت به کوچ ننمایند . به این معنا که برنامه کوچ خود را به بعد از این تاریخ موکول نمایند تا ورود آنها در جاده های استان،مشکلات ترافیکی ایجاد نکرده واز تلفات احتمالی برخورد خودرو ها با احشام پیشگیری به عمل آید.

سلیمی تصریح کرد: به همه عشایر داخل استان این برنامه ریزی ابلاغ شده و وعشایر می توانند کوچ میان بند خود را انجام داده و کوچ اصلی اشان را به بعد از تاریخ اعلام شده موکول نمایند. البته موضوع مهم امروز ما ورود عشایر غیر بومی از استانهای همجوار به داخل استان است که بمنظور پیشگیری از بروز مشکلات گفته شده ،از کوچ سنتی (پیاده ) ممانعت به عمل خواهد آمد وضروریست عشایر این مناطق ، انتقال دامها واسباب واثاثیه خود رابا کامیون اناجام دهند .تابا این اقدام آنها ،از تحمیل مشکلات ترافیکی و ازدحام بر روی راههای مواصلاتی جلوگیری به عمل آید.

وی درپایان خاطر نشان کرد: برنامه ریزی کوچ عشایر از دو سال پیش وبه همت امورعشایر استان آغاز شده است . این تصمیمات با حضور دستگاههای مسئول، نظیر نیروی انتظامی و پلیس راهور اتخاذوصورتجلسه شده است . انشاالله با همکاری وتعامل با همدیگر ورعایت این مساله توسط عشایر عزیز برنامه کوچ امسال هم عملیاتی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار