در کنار این ظرفیت های طبیعی منحصر فرد ،سالهاست که یک مزیت نسبی بی نظیر دیگری به نام گردشگری مذهبی فرهنگی اربعین در استان ایلام در کنار سایر ظرفیتهای استان قرار گرفته که علیرغم اثرات فرهنگی وعقیدتی بی نظیر آن ،اما بدلیل نگاه صرف مذهبی و عقیدتی به این فرصت مهم ،آنچنان باید وشاید وباید نتوانسته است در خدمت توسعه و رونق اقتصاد استان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۰۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳ 14 October 2017
تابناک ایلام::سالهاست که درکنار واژه " محرومیت " استان ایلام ،واژه " مزیت های نسبی استان " ویا " ظرفیت ها و پتانسیل ها ی استان " از زبان برخی از مدیرن ونمایندگان استان ایلام مطرح می شود .واژه ای که تاکنون نتوانسته است از پیله شعار خارج و به فعلیت برسد .

با وجود اینکه ظرفیت های بزرگی نظیر نفت وگاز ،مرز مهران ،طبیعت و تاریخ ایلام ،گردشگری دفاع مقدس ،در سالیان اخیر می توانست در زدودن غبار محرومیت از چهره ایلام حسابی به کار آیند ،اما بدلیل نگاههای متفاوت مدیران به این ظرفیت ها ،سوء مدیریت های داخلی و اغفال مدیران بالایی از استان ،فعلا این فرصت وظرفیت ها، فقط در حد یک گنج مدفون در زیر لایه های خاک باقی مانده ومورد استفاده قرار نگرفته اند.

در کنار این ظرفیت های طبیعی منحصر فرد ،سالهاست که یک مزیت نسبی بی نظیر دیگری به نام گردشگری مذهبی فرهنگی اربعین در استان ایلام در کنار سایر ظرفیتهای استان قرار گرفته که علیرغم اثرات فرهنگی وعقیدتی بی نظیر آن ،بدلیل نگاه صرف مذهبی و عقیدتی به این فرصت مهم ،آنچنان باید وشاید نتوانسته است در خدمت توسعه و رونق اقتصاد استان قرار گیرد.

همه ما می دانیم وجود بارگاه مطهر ائمه اظهاردر هر نقطه ای، ضمن ارزش فرهنگی و معنوی ،پیشرفت وترقی مجاورین وحتی مناطق قرار گرفته در مسیر های منتهی به آنها را فراهم آورده است،از فروشگاههای عرضه محصولات غذایی گرفته تا فروشندگان وتهیه کنندگان سوغات ،از مسافرخانه وهتل گرفته تا خانه هایی که خانه مسافر شده اند ،پارکینگ و دهها خدمات دیگر به فرصتهای ارزشمند اقتصادی برای ساکنین این مناطق مبدل شده تا مردمشان در کنار ارزشهای مذهبی از مزایای اقتصادی آن  نیز بهره مند شوند.

در هیچ جای شهرهای مذهبی و توریستی، حتی یک مورد را نمی توان پیدا کرد که بصورت رایگان وجهت رضای خدا زائری را به خانه راه داده یا حتی یک بطری اب آشامیدنی مجانی در اختیار آنان قرار دهند . اما با وجود اینکه امسال نزدیک به پنج سال است که استان ایلام به کریدور اصلی عتبات عالیات وبارانداز زائرین میلیونی اربعین تبدیل شده است ،اما این حجم عظیم از همان ورودی استان ،خورد وخوراک واستراحتشان از جیب مردم استان ما و ایستگاههای متعدد اداری و غیر اداری تامین شده وبا کمترین هزینه مالی به استان ما ورود کرده واز آن خارج می شوند.

این درحالیست این حجم میلیونی زائرو مزیت ایجاد شده نه تنها در خدمت توسعه ورشد اقتصادی استان وبرون رفت بخش عظیمی از بیکاران استان قرار نمی گیرد ،بلکه حجم زیادی هزینه ناشی ازاستهلاک زیرساختها، مبلمان شهری و...را روی دست مسئولین استان ما می گذارند.

اگر از همان ابتدای راه ،برنامه ریزی درست ومنطقی برای بهره مندی معنوی و اقتصادی بصورت توامان از این مزیت مهم صورت می گرفت ،برای تغییر نگاه به مقوله اربعین تلاش می شد ،جهت دهی غیر احساسی به این موضوع مهم صورت می گرفت ،چه بسا این مزیت مهم در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین منافع را نصیب استان ما می کرد.موضوعی که این روزهابه خوبی مورد توجه مدیریت ارشد جدید استان ونماینده استان درمجلس شورای اسلامی قرار گرفته است .

پس از آنکه هفته گذشته استاندار ایلام در جمع اصحاب رسانه ،اربعین وعتبات عالیات را فرصت مهمی برای توسعه استان معرفی نمود و از مردم ومسئولین خواست با برنامه ریزی صحیح واصولی از مسیر تردد زائرین ،فرصت شغلی لازم را ایجاد نمایند . نماینده استان در مجلس شورای اسلامی با توجه به فرصت اربعین در راستای رشد وتوسعه استان ،از روند جاری در مدیریت این فرصت انتقاد نمود.

جلال میرزایی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به فرصت اربعین برای استان ایلام گفت : برداشت بنده این است که از فرصت اربعین برای توسعه استان استفاده نمی شود . نوع نگاه به اربعین باعث شده که این فرصت هیچ گونه تاثیری در توسعه استان نداشته باشد. وقتی تمامی خورد وخوراک وخدمات به زائرین مجانی است ،چگونه باید از فرصت اربعین انتظار توسعه داشت؟

به هرحال آنچه که مسلم است بدلیل استیلای یک نوع نگاه احساسی ومذهبی صرف به فرصت اربعین در ایلام باعث شده است، مزیتها وفرصتهای توسعه ای ناشی از آن به محاق رفته واز این فرصت مهم برای توسعه ورونق استان استفاده نشود.

انتظار این است که مدیران وتصمیم گیران،خصوصا افراد تاثیرگذار استان ، با استفاده از ظرفیت رسانه ها ، در کنار مزیتهای معنوی وسیاسی این حرکت بزرگ ،سایر مزیت های آن در حوزه های اقتصادی واجتماعی را تبیین نموده ودر جهت چندبعدی نمودن نگاهها وجهت گیری ها به این مقوله مهم واثر گذار در توسعه اقتصادی استان تلاش نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار