مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: در راستای توسعه فضای سبز و همچنین کاهش گرد و غبار، مبارزه با بیابان زایی و نهادینه کردن فرهنگ صیانت از منابع طبیعی مدت 2 سال است که همزمان با ایام اربعین طرح هر زائر یک نهال در استان اجرا می شود.
کد خبر: ۵۰۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 12 October 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛ رضا احمدی اظهار کرد: سال گذشته حدود 12 کیلومتر در منطقه مرزی عراق و 30 کیلومتر در 2 طرف جاده در مرز مهران کار چاله کنی توسط این اداره کل انجام و نهال زیادی توسط زائران غرس شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: امسال این طرح نیز همزمان با اربعین حسینی اجرا می شود که امیدواریم با همکاری همه موکب ها و عموم مردم به ویژه زائران در سالهای آتی شاهد فضای سبز و شادابی در مسیر سفر زوار اربعین به عتبات عالیات باشیم.
 
احمدی تاکید کرد: نهال های تامین شده از نوع سازگار با محیط و متناسب با آب و هوای منطقه هستند که امیدواریم با نگهداری چند ساله بتوانند موجب سرسبزی مسیر عتبات عالیات شوند.
 
به گزارش تابناک ایلام، از 2 میلیون هکتار وسعت استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده که از این مقدار 641 هزار هکتار آن جنگل است که بیشترین بخش جنگلی استان را واریته های مختلف درختان بلوط تشکیل می دهد.
 
در یک دهه اخیر به علت بروز پدیده ریزگردها استان ایلام همواره در معرض توده گرد و غبار عربی است که از جانب صحراهای عراق و سوریه وارد استان ایلام می شود و این موضوع مردم و پوشش گیاهی استان را آزار می دهد.
 
از مهمترین رسالت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام کاشت نهال های مقاوم و بومی و سازگار با آب و هوای منطقه برای کاهش عبور ریزگردها و تطلیف هوا است.
 
یکی از مهمترین و وسیع ترین کانون های تولید ریزگرد که استان ایلام را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده در استان واسط در شرق عراق و همسایگی استان ایلام قرار دارد.
 
این کانون تولید ریزگرد امسال با همکاری استانداری های ایلام و واسط در سطح یک هزار و 600 هکتار در حال کاشت نهال است که در مرحله نخست آن 82 کیلومتر از حاشیه جاده مهران تا شهر کوت مرکز استان واسط در حال کاشت نهال است.
 
همچنین 140 هزار هکتار کانون بحرانی تولید گرد و غبار در داخل خود استان شناسایی شده که 70 هزار هکتار از آن در منطقه عین خوش شهرستان دهلران قرار دارد که با تخصیص اعتبار باید به زیر کاشت نهال برود.
 
مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری مرکز استان ایلام یکی از مسیرهای پرتردد زوار اربعین حسینی به دلیل برخورداری از کوتاهی مسافت و امنیت تا عتبات عالیات است که همه ساله بیش از 2 میلیون نفر از آن در ایام اربعین تردد می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار