مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: به علت اهمیت نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی و مراکز تولید، توزیع و نگهداری و عرضه آنها، در نیمه نخست امسال با بیش از 36 هزار مورد بازدید از این مراکز 485 مورد فرآورده خام دامی غیر بهداشتی، پلمپ 94 واحد متخلف و ضبط 18 هزار کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف صورت گرفت.
کد خبر: ۵۰۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 11 October 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر وهاب پیرانی در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: در طول سال جاری با همراهی دادستانی و مراجع قضایی با کشتارهای غیر مجاز در اماکنی چون مهدی آباد و شباب برخوردهای جدی شده ولی جمع آوری و ساماندهی این کشتارگاه ها منوط به همه دستگاه ها و مسئولان ارشد استان است.
 
وی افزود: مساله جلوگیری از کشتار دام غیر مجاز با توجه با آلودگی های محیطی و وجود بیماری های مشترک انسان و دام باید از اهمیت و اولویت خاصی برای همه دستگاه ها و مسئولان استان ایلام باشد.
 
پیرانی با بیان اینکه شعار اصلی دامپزشکی دام، غذا و انسان سالم است، یادآور شد: هدف و سیاست دامپزشکی تامین بهداشت دام، پیشگیری، کنترل و مبارزه با انواع بیماری های دامی و بویژه بیماری های مشترک بین انسان و دام، تامین بهداشت فرآورده های خام دامی، حفظ و حراست از سرمایه دامی و امینت غذایی است.
 
وی تاکید کرد: طی 6 ماهه نخست امسال هفت میلیون نوبت سر مایه کوبی دام علیه بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام صورت گرفته و بیش از سه میلیون و 600 هزار راس نوبت مایه کوبی بر علیه بیماری های مشترک انسان و دام انجام شده است.
 
وی یادآور شد: دامپزشکی استان ایلام در راستای تحقق دولت الکترونیک سامانه یکپارچه قرنطینه و سامانه اطلاعات ( GIS) دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل راه اندازی کرده که با کمک این سامانه ها فعالیت هایی چون نظارت بهداشتی بر دام ها، مبارزه و نیز کانون یابی بیماری ها نسبت به گذشته سرعت و کیفیت بهتری یافته است.
 
پیرانی در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های دامی نیز اظهار کرد: در سه سال گذشته با توجه به اقدام های پیشگیرانه و مایه کوبی احشام سبک و سنگین بیماری هایی چون تب برفکی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو که در بیشتر استان های کشور شیوع داشت در استان ایلام مشاهده و گزارش نشد و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز کاهش محسوس داشته است.
 
وی یادآور شد: مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین به استعداد یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی نیمه دوم سال و نیز ساماندهی مراکز کشتار غیر مجاز دام از اولویت ها و برنامه های دامپزشکی استان ایلام است.
 
مدیرکل دامپزشکی ایلام تاکید کرد: به علت اهمیت نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی و مراکز تولید، توزیع و نگهداری و عرضه آنها، در نیمه نخست امسال با بیش از 36 هزار مورد بازدید از این مراکز 485 مورد فرآورده خام دامی غیر بهداشتی، پلمپ 94 واحد متخلف و ضبط 18 هزار کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف صورت گرفت.
 
به گفته پیرانی نظارت قبل، حین و پس از کشتار بر بیش از 23 هزار راس دام سبک و سنگین در نیمه نخست امسال انجام پذیرفت که در نتیجه این نظارت ها سه تن لاشه و همچنین 18 هزار قطعه طیور آلوده و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم سازی شد. /م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار