درهمین شهرستان مهران خودمان ،خبرهای دردناکی از تبانی برخی برای تملک اراضی ملی و متعاقبا فروش خاک این منطقه به گوش می رسد . عده ای منفعت طلب با استفاده از تبانی ها ورانت های برخی مدیران مرتبط شهرستان واستان، به نام اجرای طرح های منابع طبیعی مجوز بهره برداری می گیرند و با تصاحب اراضی ملی ،خاک آن را به قیمت های بالا به شرکت های نفتی وسایر شرکت های فعال در حوزه زیرساخت های این شهرستان به فروش می رسانند.
کد خبر: ۵۰۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 09 October 2017

تابناک ایلام ::درباره اهمیت خاک و اثرات آن بر اقتصاد هر کشور ومنطقه،مطالب فراوانی گفته و یا نوشته شده است . کافیست قدری درباره کشورهای حوزه خلیج فارس ،خصوصا امارات متحده عربی تحقیق نمایید ، شرایط اقلیمی و توپوگرافی کشورهای جنوب خلیج فارس به گونه ای است که در آنجا خاک تشکیل نمی شود. در کشور ما هم صدها سال طول می کشد که یک سانتیمتر خاک تشکیل شود.

بنابراین همه ما از مسئولین رده بالا گرفته تا مدیران میانی وشهرستان ،باید همسنگ با حفظ آب ،در حفظ خاک نیز تلاش نماییم . اما حقیقتا این گونه نیست ،زیرا از رده های بالا تا پایین کشور ،عزم خود را جزم نموده اند تا همان بلایی را که سر ذخیره های آب زیر زمینی آورده اند، سر خاک هم بیاورند .

در یک سو کشورهای جنوب خلیج فارس ثروتمند قرار دارند ،که جز نفت ،چیزی ندارند،برای اتوبان سازی ،جاده سازی ،پارک وفضای سبز و زیرساختها از خودشان حتی یک مشت خاک هم ندارند، اما برخی منفعت طلبان داخلی که تنها برای جیبشان ارزش قائلند، به جای اینکه این طلای ناب را گِرمی و سیری ،همسنگ با طلا بفروشند ،با گشاده دستی،کشتی کشتیِ خاک حاصلخیز کشور  را ، آنهم با قیمت ناچیزی در اختیارشان قرار می دهند، تازه برای ما شاخ وشانه هم می کشند.

تا همین امروز شاید مرثیه سرایی ما برای کمبود آب و نابودی ذخایر زیرزمینی بوده، اما باید بگوییم ،امروز مرثیه نه فقط برای آب، بلکه برای مادرمان زمین و هر شی‌ای که از اوست، باید سرود. زیرا هردو در معرض نابودی‌اند؛ آب و خاک. آن هم دو برابر درآمد نفتی‌مان! یعنی سالانه دو میلیون تن خاک به ارزش ۵۴ میلیارد دلار نابود می‌شود.حال افرادی هم بیل وکلنگ بر دوش گذاشته وروانه دشت های حاصلخیز شده اند تا با مجوز دولت، بلای جان خاک های حاصلخیز کشورمان بشوند.

این درد مزمن در حال حاضر به عنوان یک اپیدمی در حال گسترش به سایر نقاط کشور است ،عده ای چشم قدر شناسی بر این نعمت ارزشمند بسته اند وبا نگاه به منافع زودگذر دنیوی و شخصی ،به سمت تاراج این منابع ملی گام بر داشته و در دگر سو ،دستگاه های متولی آسوده پا بر روی پا گذاشته و فقط نظاره گرند، تازه مجوز بهره برداری هم صادر می کنند .

درهمین شهرستان مهران خودمان ،خبرهای دردناکی از تبانی برخی برای تملک اراضی ملی و متعاقبا فروش خاک این منطقه به گوش می رسد . عده ای منفعت طلب با استفاده از تبانی ها و رانت های برخی مدیران مرتبط شهرستان واستان، به نام اجرای طرح های منابع طبیعی مجوز بهره برداری می گیرند و با تصاحب اراضی ملی ،خاک آن را به قیمت های بالا به شرکت های نفتی وسایر شرکت های فعال در حوزه زیرساخت های این شهرستان به فروش می رسانند.

خاک وزمین جزء قلمرو منابع ملی و مشاعات محسوب می شوند و منفعت آن هم ،برای عام تعریف شده است . حال چرا باید سازمان های متولی که به نام حفاظت از منابع ملی خدمت کرده وحقوق ومزایا دریافت می کنند ، با دست خودشان زیر اسناد واگذاری این اراضی را امضاء کرده ،تا این چنین مقدمات تاراج این منابع را فراهم آورند ،موضوعی مهم و مطالبه ای عمومیست که باید به آن پاسخ داد ه شود.

دستگاه های مسئول وناظر هم لازم است، قدری به خود تحرک داده وبا رصد این شاهکار برخی دستگاه های اجرایی استان وشهرستان ها، از فروش مشاعات و اراضی ملی جلوگیری به عمل آورده و نگذارند منافع عام در زد و بندهای رایج به جیب افراد خاص واریز شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار