نمایندگان محترم مردم دراستان به یقین می دانند توسعه استان از حضور هفتگی ومستمر در بین شهرستانها و با شرکت در مراسمات تشییع وتدفین وختم در گذشتگان به دست نخواهد آمد ،تضاد در تفکرات و نگاهها به مقوله نمایندگی ،عدول از وظایف نمایندگی با علم به آنها ،پرداختن به شعارهایی که هرگز جنبه عملی به خود نمی گیرند ،وعده های دهن پرکن در تجمعات ومصاحبه ها ،نه تنها دردی از دردهای بیشمار استان را دوا نمی کند ،بلکه باعث تداوم جرکت خط سیر نادرستی می شود که از اولین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان ترسیم وکماکان ادامه داشته وخروجی جز فقر ،بیکاری و توسعه نیافتگی برای مردم استان به ارمغان نخواهد آورد.
کد خبر: ۵۰۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 07 October 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس قانون دارای وظایف تعریف شده ای  هستند . شاید اندک کسی وجود داشته باشد که نداند وظیفه قوه مقننه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ستون وپایه های آن را تشکیل داده اند ،قانونگذاری و نظارت بر سایر قواست .

نماینده مجلس باید با حضور در جلسات کمیسیونها وصحن علنی مجلس در خصوص مدیریت کشور قانون وضع کرده ،بر اساس قانون اساسی بر سایر ارکان مملکت نیز نظارت نموده وبا تعامل با مسئولین ارشد کشوری در راستای رفع کاستیها ومشکلات حوزه انتخابیه حرکت کند. هرگونه انتظاری خارج از این وظایف ،انتظاری فراقانونی ،غیر معقول وفاقد مبناست که این روزها به مشکل اساسی جامعه ما،خصوصا استانهای با بافت خاص قومی وقبیله ای مبدل شده است.

البته دربسیاری از شهرهای کشور واستانهایی که بیشتر از سایر مناطق به این موضوع آگاهی داشته ونماینده مجلس را برای کارهای کلان می خواهند، رشد، توسعه و تحول همه جانبه را برای آنها به ارمغان آورده است .اما در جاهای دیگری نظیر استان ما ایلام که هنوز نگاه به نماینده در سطح یک مدیراجرایی باقی مانده ،وضع به منوال دیگر است .

شاید اگر در مناطق برخوردار وتوسعه یافته کشور،چرایی رشد وتوسعه آن مناطق دریک تحقیق علمی مورد بررسی دقیق قرار گیرد ، موضوعات مهمی نظیر نوع نگاه مردم به نماینده ،وظایف او ،انتظارات موکلین از نماینده، و مهمتراز همه پرداختن نماینده به اموراتی که در حیطه وظایف او قرار دارد، از شاخصه های موثر در توسعه ورشد آن مناطق به حساب آید.

البته دراین بین نباید نوع فرهنگ و ویژگی ها وخصوصیات رفتاری مردم منطقه بر نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان ومتعاقبا رفتار نمانیدگان بر اساس شاخص های ارزیابی مردم را نایده گرفت . وقتی مردم یک منطقه میزان حضور نماینده در حوزه انتخابیه ،شرکت وی در مراسم تشییع وختم ،شادیها، سفارش به مدیران برای انجام حداقل گیرهای اداری ،حضور پررنگ در رسانه ها ،تلاش برای استخدام وتامین شغل بستگان ،نزدیکان وفعالین ستاد انتخاباتی ،تلاش برای پرداخت وام بانکی به نزدیکان ،اعطای امتیاز طرحهای عمرانی وخدماتی به دوستان ودهها کار ریز ودرشت دیگری که اصلا در هیج جای شرح وظابف نماینده تعریف نشده است رابعنوان مبنایی برای ارزیابی عملکرد نمایندگان قرار می دهند ،نماینده ای که با نگاه به انتخابات دور بعد فعالیت می کند ،ناچار به حرکت در مسیر این شاخص ها و تن دادن به شعارهای عوامفریبانه وپوپولیستی خواهد شد.

بدون شک دراستانی نظیر ایلام که عمده انتخاب ها بر اساس فاکتورهای قومیتی و با نگاه به نماینده به عنوان ابزاری برای تحقق منافع شخصی وایلی متمرکزشده است ،نمایندگان استان یا باید با حرکت درمسیر قانون و توجه صرف به وظایف خاص نمایندگی  حرکت کرده که دراین راستا باید هزینه نارضایتی مردم را به جان بخرد ،یا باید با عدول از وظایف خاص خود، صرفا به جلب رضایت کاذب مردم اکتفاء و برای حفظ این رضایتمندی، ناگزیر به حرکت در مسیر شعارگرایی وقرار گرفتن در دام پوپولیسم بشود.

بابررسی مختصری در وضعیت حاکم بر نمایندگان فعلی استان می توان هردو نگاه و اثرات آن را به عینه مشاهده کرد ،یکی از نمایندگان استان با تمرکز بر شعارهای انتخاباتی خود و با بازتعریفی از واقعیت وظایف نماینده مجلس شورای اسلامی در تلاش است با مقاومت در مقابل نگاههای سنتی به وظابف نمایندگی ،مسیری نو در آینده وکلای مردم ترسیم نماید و شاید مهمترین هزینه ای که این روزها بدنبال مقاومت قشر سنتی وحتی بخش عظیمی از نخبگان استان ،دامن این نماینده را گرفته است ،افزایش میزان نارضایتی از عملکردی باشد که هرگز در زمره وظایف وی قرار ندارد.

این درحالیست دیگر نمایندگان با حرکت در مسیر تفکرات ونگاههای سنتی به نماینده ،همان مسیری را می پیمایند که سالهاست استان ایلام را در زمره استانهای محروم و توسعه نیافته قرار داده است . مسیری که جز قول وقرار ،وعده های آبکی و غیر قابل تحقق ،پرداختن به امورات خارج از وظایف نمایندگی و دهها کار ریز ودرشت دیگری که اصلا در ردیف وظایف نمایندگان قرار ندارند،تنها خوارک خوشایند سازی موکلین بوده و ارزش توسعه ای برای استان به همراه ندارند.

نمایندگان محترم مردم دراستان به یقین می دانند توسعه استان از حضور هفتگی ومستمر در بین شهرستانها و با شرکت در مراسمات تشییع وتدفین وختم در گذشتگان به دست نخواهد آمد ،تضاد در تفکرات و نگاهها به مقوله نمایندگی ،عدول از وظایف نمایندگی با علم به آنها ،پرداختن به شعارهایی که هرگز جنبه عملی به خود نمی گیرند ،وعده های دهن پرکن در تجمعات ومصاحبه ها ،نه تنها دردی از دردهای بیشمار استان را دوا نمی کند ،بلکه باعث تداوم حرکت در خط سیر نادرستی می شود که از اولین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان ترسیم وکماکان ادامه داشته وخروجی جز فقر ،بیکاری و توسعه نیافتگی برای مردم استان به ارمغان نخواهد آورد.

در شرایط کنونی ،درست ترین و مقرون به نتیجه ترین راه ،همدلی و اتحاد نمایندگان استان وحرکت در بازتعریف نگاه به وظایف نمایندگی و پاک کردن ذهنیتهای نادرست وغلطی است که سالهاست در اعماق فکری وذهنی مردم ما جا خوش کرده اند .یقینا تا این نگاههای نادرست وغیر علمی به وظایف نمایندگان از اذهان مردم پاک نشود ،نمایندگان ما هم نمی توانند در مسیر واقعی خدمت به استان وبرآورده نمودن مطالبات حقیقی مردم از طریق توجه به وظایف حقیقی خود وتعامل با مدیران ارشد قرار گیرند و خسران تداوم این شیوه فقط وففط دامن مردم استان راخواهد گرفت ولا غیر .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار