به هرتقدیر مدیران این تعاونی باید ضمن ملحوظ دانستن قوانین موضوعه که در حال حاضر متمسکی برای فعالیت آنان شده است ،در ارایه خدمات مالی واعتباری باید خود را ملزم به رعایت قوانین نظارتی بانک مرکزی درخصوص سود سپرده های بانکی و سود تسهیلات پرداختی بنمایند.
کد خبر: ۴۹۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 20 September 2017
تابناک ایلام ::فعالیت موسسات مالی واعتباری غیر مجاز در سطح کشور و بی توجهی وعدم تمکین موسسان این واحدهای مالی واعتباری به قوانین ودستورالعمل های نظارتی بانک مرکزی به مسایل ومشکلات فراوانی مالی و پولی در کشور دامن زده و مصائب و زیانهایی را به اقتصاد کشور وهمچنین سپرده گذاران پرشمار تحمیل کرده است.

ازاین رو این رسانه ،همانند دیگر رسانه های کشور در سلسله بررسی های خود ،هر از چندگاهی موضوع فعالیت این موسسات وتعاونی های اعتباری را در دستور کار خود قرار داده وبا هدف تنویر افکار عمومی وپرهیز از بروز اتفاقات ناخوشایندی که این موسسات به کشور ومردم تحمیل نموده اند ،به فعالیت این موسسات ،آن هم در راستای شفاف سازی بیشتر پرداخته است.

درهمین راستا روزهای گذشته تابناک ایلام ،در مطلبی تحت عنوان " تعاونی مهر امید مجوز فعالیت مالی خود را ارایه دهد " به بررسی فعالیت این موسسه پرداخته واز موسسان ومسولین این نهاد مالی جدید التاسیس در استان خواست با ارایه مدارک ومستندات قانونی ،نسبت به شفاف سازی فعالیت خود مبادرت نماید.

پس از انتشار این مطلب ،مدیرعامل تعاونی مهر امید به اتفاق نماینده حقوقی سازمان تعاون روستایی استان ایلام بعنوان موسس این نهاد اعتباری با حضور در دفتر تابناک ایلام وارایه مدارکی فعالیت این تعاونی را براساس قوانین تشکیل تعاونی های روستایی توجیه نمودند.

همانطور که ما هم در مطلب منتشره به نحوه فعالیت این تعاونی اشاره نمودیم،براساس قانون هر نهاد و سازمانی می تواند در راستای حمایت از اعضا وکارکنان خود به تشکیل تعاونی ویا صندوق های مالی مبادرت نماید .

چنانچه فعالیت این صندوق ها در ارایه خدمات مالی و اعتباری آنهم درراستای افزایش سود سهام اعضای خود ورفع مشکلات ونارساییهای مالی اعضای خود وتامین احتیاجات صنف تحت حمایتشان یعنی کشاورزان ودامداران صورت پذیرد با قوانین موجود در تضاد نخواهد بود .در غیراینصورت چنانچه این تعاونی ها موضوع خدمات دهی به اعضای خود را پوششی برای مال اندوزی و فعالیت غیرقانونی اعتباری خود قرار دهند، قطعا باید از تداوم فعالیت آنان ممانعت به عمل آید.

با این حال تنها ویژگی واحد اعتباری این است که سود حاصله برای تمامی اعضای آن در نظر گرفته شود،با رعایت این اصل ،تداوم فعالیت این گونه موسسات مالی که از قضا مورد تاکید مدیر عامل تعاونی مهر امید استان نیز قرار داشت، نمی تواند در ادامه فعالیت این تعاونی اخلال قانونی ایجاد نماید.

مدیرعامل این موسسه با گوشزد نمودن بند 11ماده 5اساسنامه تاسیس شرکت تعاونی ،فعالیت این تعاونی را با استناد به ماده 75قانون شرکتهای تعاونی (مصوب1350 )تحت عنوان تعاونی کشاورزی یا روستایی را قانونی می داند.براساس این قانون،از جمله مقاصد آن رفع حوائج اعتباری اعضاست ،می توانند با اجازه از وزارت تعاون وامورروستاها به نمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران حساب سپرده برای اعضا وغیر اعضا باز نمایند.

درحالیکه ازسویی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انجام هرگونه فعالیت بانکی واعتباری را به داشتن مجوز از این بانک منوط کرده و از سویی دیگر ،قانون تشکیل تعاونی های روستایی بعنوان مجموعه قوانین مرجع ،فعالیت این تعاونی ها را در قالب ارایه خدمات مالی واعتباری به اعضای خود مجاز دانسته ،موضوعی است که تفسیر آن ازعهده این رسانه خارج است.

به هرتقدیر مدیران این تعاونی باید ضمن ملحوظ دانستن قوانین موضوعه که در حال حاضر متمسکی برای فعالیت آنان شده است ،در ارایه خدمات مالی واعتباری باید خود را ملزم به رعایت قوانین نظارتی بانک مرکزی درخصوص نحوه محاسبه وپرداخت سود سپرده های بانکی و سود تسهیلات پرداختی بنمایند.

اگر چه با رویکرد فعلی فعالیت این تعاونی ها در ارایه خدمات بانکی واعتباری به اعضای خود ،ظاهرا نمی توان غیرقانونی بودن فعالیت آنان را اثبات نمود،اما حقیقتا تا زمانی می توان به تداوم فعالیت این تعاونی اعتماد داشت که فعالیت آنان در چارچوب قانون وصرفا درراستای ارایه خدمات به اعضای تعاونی  صورت گرفته و در فعالیت آنان ،عدم عدول وسرپیچی از قوانین مالی وپولی کشور محرز نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار