در حاشیه شهر سرابله در شهرستان چرداول ،حدفاصل این شهر تا روستاهای زنجیره علیا وسفلی، سالهاست زباله های انبوه دهیاری ها وشهرداری سرابله دربیخ گوش جاده ای که راه کربلا نام گرفته است رها شده ووضعیت زیست محیطی نامطلوب وچهره کریهی به طبیعت زیبای منطقه ارزانی داشته است .
کد خبر: ۴۹۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 17 September 2017

تابناک ایلام::امروزه موضوع حفظ محیط زیست انسانی وجانوری،بعنوان  یکی از مهمترین مباحث و برنامه های دولتهای مختلف مطرح است ،بنحویکه در نظامهای پیشرفته که بیشترین اهمیت را برای حقوق انسانی وحتی حیوانات قائلند ، این موضوع بعنوان یک مولفه مهم وتاثیر گذار درتشخیص کارآمدی ویا ناکارآمدی دولتها شناخته می شود.

در کشور ما علیرغم اینکه سازمان محیط زیست در زیر مجموعه های مستقیم رییس جمهور قرار دارد ،بدلیل برخی ناهماهنگی ها و ناهمگونی برنامه ها با استراتژی احداث و راه انداری صنایع بزرگ وکوچک و نقش عوامل زیست محیطی در اشتغال ودرآمد زایی ومهمتراز همه نادیده انگاری این مقوله اثر گذار در آینده زیستی انسانها وجانوران ،بسیاری از طرحهای زیست محیطی تنها بر روی کاغذ باقی مانده و ابزارهای لازم برای مقابله با عوامل مخرب زیست محیطی نیز از کارآیی وبرش لازم برخوردار نیستند.

در همین استان خودمان ،تنوع اقلیمی از جنگل تا رودخانه و مراتع ودشتهای زیبا ،شرایط زیست محیطی نادری را فراهم آورده است ،اما ناهماهنگی وبی توجهی به طرحهای زیست محیطی ،باعث شده تا کارخانه آلوده کننده ای نظیر سیمان ایلام، درست دربیخ گوش جنگل احداث و علاوه بر آثار تخریبی وزیست محیطی ،برای تامین خوراک اولیه آن ،بخش اعظمی از دامنه کوه را نیز بلعیده است.

برای رودخانه های استان هم وضعیت بهتراز جنگل ومراتع رقم نخورده است،کافیست به حال زار رودخانه پر آب سیمره وتغییر رنگ چهره آن نظری بیافکنید، به طور قطع آثار بیماری مزمن نشات گرفته از رها سازی فاضلابها وپسآب کارخانه ها در رخسار بیمار آن کاملا هویداست.هیچ گوشی هم بدهکار ناله ها وفریادهای این بیمار در حال احتضار نیست!

مهمترین موضوع دیگری که شاید مورد بی مهری شهرداران ،فرمانداران و مدیران محیط زیست شهرستانها قرار گرفته،وضعیت نابسامان دفن زباله ها ور ها سازی آن در حاشیه جاده هاست . درحالیکه ادعای توسعه وپیشرفت ورقابت ما با کشورهای پیشرفته گوش فلک را پر کرده است ، هنوز در موضوع تفکیک زباله که پیشکش ! اما در مقوله ساده دفن بهداشتی زباله با عقب مانده ترین کشورهای منطقه فرسنگها فاصله داریم.

در حاشیه شهر سرابله در شهرستان چرداول ،حدفاصل این شهر تا روستاهای  زنجیره علیا وسفلی، سالهاست زباله های انبوه دهیاری ها وشهرداری سرابله،درست دربیخ گوش جاده ای که راه کربلا نام گرفته است ،رها شده و وضعیت زیست محیطی نامطلوب وچهره کریهی به طبیعت زیبای منطقه ارزانی داشته است .

جالب اینجاست در طول یکسال بیش از 12جلسه مدیریت پسماند در فرمانداری این شهرستان با حضور دستگاههای متولی برگزار می شود ،اما دریغ از یک خروجی اثر گذار !اگر واقعا دستگاههای اجرایی به وظایف خودشان درست عمل می کنند ،پس دپوی این حجم عظیم زباله های عفونی وغیر عفونی خطرساز برای محیط زیست منطقه در بیخ گوش مدیران چکار می کند؟

امروز که از آن مسیر تردد می کردم ،دود سیاه انبوهی را در همان نقطه دپوی زباله مشاهده نموده وبرای کسب اطلاع از چرایی به آن نقطه مراجعه نمودم ،جالب اینکه مامور محیط زیست شهرستان هم درحال عکسبرداری از این وضیعیت نابسامان بود .بله ،دود بلند شده ناشی از سوزاندن انبوه زباله هابود که هوای منطقه را به شدت آلوده و نفس جانداران پیرامون را در قفس کرده بود.

موضوع عدم برخورد اداره محیط زیست رااز مامور محیط زیست جویا شدیم ،ایشان اظهار داشتند که موضوع صورتجلسه شده وبه فرمانداری وشهرداری تذکر داده خواهد شد .محیط زیست شهرستان باید به این سوالات ما که بی شک سوالات افکار عمومی منطقه هم خواهد بود پاسخ دهند . آیا واقعا با یک تذکر ساده می توان وضعیت محیط زیست در حال نابود منطقه را به حالت اول باز گرداند؟ آیا این تذکر کتبی ریه های مشحون شده مردم روستاهای زنجیره را از دود آلوده پاک خواهد کرد؟

آیا شهرداری سرابله می تواند برای رهایی شهروندان خود از اثرات نامطلوب زباله ها ،طبیعت منطقه را آلوده ویا اینکه سلامتی ساکنین چند روستا را به مخاطره اندازد؟ آیا فرمانداری شهرستان و دستگاههای عضو مدیریت پسماند ،تاکنون به خروجی جلسات خود توجهی کرده وتوجیهی برای عدم اجرای مصوبات خود دارند ؟

انتظار این رسانه بعنوان نماینده افکار عمومی این است که دستگاههای متولی ودخیل در تخریب محیط زیست منطقه بصورت شفاف وصریح به این سوالات وعدم اقدام موثر در خصوص دفع ناصحیح وغیر اصولی زباله ها پاسخ داده وجوابگوی رفتار خود با محیط زیست منطقه باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار