وقوع این سرقت به نوع خود تاکنون دراستان ایلام ،کم نظیر و بی سابقه است . چه اتفاقی افتاده است که براحتی آن هم در وسط ظهر کسی اسلحه به دست گرفته ومال مردم را به تاراج می برد ؟ آیا بررسی این حادثه لزوم بازنگری طرحهای مقابله با آسیبهای اجتماعی روبه رشد را در استان برجسته نمی کند؟
کد خبر: ۴۹۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 16 September 2017

تابناک ایلام ::چه بخواهیم وچه نخواهیم امروزه یک آسیب اجتماعی پر خطر بنام دزدی همنشین مردم در جای جای این کره خاکی شده و براحتی هم قصد ندارد از کنار خانواده ،منازل ،اصناف و....جم بخورد .هرروز هم که می گذرد به تنوعش اضافه شده و با رنگ ولعاب جدیدتری عرضه می شود.

حقیقتا وقوع این پدیده دلیل خاص خود را دارد ، می تواند محصول فقر باشد ،ریشه در اعتیاد و نابسامانی های خانوادگی وجامعه داشته باشد ویا اینکه از بی عدالتی و نقش ناصحیح حکومتها در رواج تبعیض وفقر در سطح جامعه به عاریه گرفته شده باشد.به هرحال باید هرروز در انتظار آن بود ،کافیست خودرو را درجای خلوت خیابان جا گذاشته ویا خانه ات را بدون حفاظ برای مدتی جا بگذاری ،آن چیز که نباید بشود خواهد شد!

روز پنجشنبه ساعت 13:25بعد ازظهر دو جوان با طمانینه و آرامش تمام ،موتورسیکلت خود را مقابل یک طلافروشی در شهر ارکواز ملکشاهی پارک کرده ،پیاده شده و به سمت طلافروشی به راه می افتند .یکی از آنها اسلحه کلاشی در دست و دیگری هم یک کیسه خالی را به همراه خود دارد.

در آنی با یک میله فلزی قفل طلا فروشی را شکسته ،کرکره را بالا زده وبا اسلحه ای که دردست دارد ،شیشه های ویترین طلافروشی را خرد نموده و طلاها را در کیسه ریخته وبا آرامی هرچه تمامتر از صحنه دور می شوند .

این وسط کسی هم نمی تواند کاری بکند ،نیروی انتظامی هم در محل حضور نداشته وبلافاصله پس از اطلاع در محل حاضر ومبادرت به انجام کارهای تحقیقات پلیسی می کند.

وقوع این سرقت به نوع خود تاکنون دراستان ایلام ،کم نظیر و بی سابقه است . چه اتفاقی افتاده است که براحتی آن هم در وسط ظهر کسی اسلحه به دست گرفته ومال مردم را به تاراج می برد ؟ آیا بررسی این حادثه لزوم بازنگری طرحهای مقابله با آسیبهای اجتماعی روبه رشد را در استان برجسته نمی کند؟

نکته جالب تراینکه بلافاصله ومثل همیشه ،انگشت مقصر به سمت صاحب خانه وصاحب مال نشانه گرفته شده است . پلیس که البته نمی توان دراین حادثه تقصیر یا کوتاهی را متوجه آن نمود ،در گفتگو با رسانه های می گوید: بررسی‌های پلیس مشخص کرد طلافروشی مورد سرقت فاقد تجهیزات ایمنی بوده و سارقان که احتمال می‌رود دو نفر بوده اند با استفاده از دیلم قفل نه چندان محکم طلا فروشی را شکسته و مقداری طلا را به سرقت برده اند.وعلی رغم تذکرات متعدد از سوی پلیس و اداره اماکن به واحدهای صنفی متاسفانه این طلا فروشی طلاهای خود رابدون حفاظ مناسب و در داخل ویترین به طوری که از بیرون قابل رویت بوده اند گذاشته و مغازه را ترک کرده است.

این حرف برادران عزیز پلیس تاحدودی منطقی است که بله رعایت نکات ایمنی وحرز ،لازمه پیشگیری از سرقت است ،اما واقعا اکر کسی نتوانست منزل وکسب وکار خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کند بایدمورد دستبرد قرار گیرد؟ پس نقش این همه دستگاه امنیتی و انتظامی وقضایی جوراجور در تامین امنیت مال مردم کجای این واقعه قرار دارد؟

جالبتراینکه فیلمی از این اتفاق توسط دوربین مداربسته این طلافروشی در فضای مجازی وکانالهای تلگرامی منتشر شد که دقیقا نحوه انجام سرقت وقیافه سارقان اما سروروی پوشیده شده نشان داده شده بود ،اما واکنش قاضی محترم پرونده برای حذف این فیلم از کانالها و حتی تهدید به بازداشت مدیر یکی از کانالها بخاطر انتشار این فیلم، موضوع جالبیست که باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.
 
ماهم نمی گوییم که برای هر مغازه ای یک مامور پلیس وبرای هر محله ای یک پاسگاه یا کلانتری مستقر شود ،اصولا بدلیل محدودیتهای موجود ،چنین چیزی ممکن نیست ،اما به یاد دارم درورانی که پلیس برای استقرار نظم وامنیت دو سرباز گشتی را در خیابانها مستقر می کرد و از این طریق با ایجاد جو روانی از بروز برخی مسایل و مشکلات اجتماعی نظیر سرقت پیشگیری می نمود .این مورد هم کم هزینه است وهم آسانترین وقابل دسترس ترین راه برای کاهش جرمهای خشنی از این دست .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار