گویا برخی سازمان ها وادارات حاضر نیستند به همین راحتی بر سودها ومنافع کلان بانکداری چشم ببندد ،دقیقا کاری که آرمان و فرشتگان وکاسپین و دهها موسسه بدون مجوزی که قبلا بنام تعاونی اعتبار بر سر مردم آوردند ،این روزها تازه از سوی سازمان تعاون روستایی در حال پیاده سازیست.
کد خبر: ۴۹۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 16 September 2017

تابناک ایلام ::این روزها وقوع هر اتفاقی یا بروز هر مشکلی در جامعه که برای مردم درد سر ساز می شود ، ،خواه یک تصادف منجر به صدمه مالی یا جانی و خواه قفل شدن یک موسسه مالی واعتباری بدون مجوز که پولهای مردم را بلوکه کرده باشد ،بدون شک محصول یک بی توجهی ،سهل انگاری و یا نادیده انگاری قانون است . بنابراین آسان ترین وکم هزینه ترین راه برای پیشگیری از بروز  مشکلات که در نهایت به درد ورنج مردم و از سویی ایجاد زحمت برای کارگزاران دولتی می انجامد ،پیشگیری از وقوع ،برخورد اولیه بدون اغماض وهمچنین اجرای مر قانون است .

ماههاست که همه ما به دردسرها ومشکلات ناشی از بی قانونی وعدم نظارت در راه اندازی موسسات مالی واعتباری واقفیم .همه می دانیم که ماههاست تعداد زیادی از سپرده گذاران استان بدلیل اعتماد به موسسات مالی ،مقادیر زیادی از حاصل زحمات چند ساله خود را نزد این موسسات سپرده گذاری کرده ودر نهایت با بلوکه شدن مالشان مواجهه شدند . حال ثمر ماهها دوندگی ،اعلام شکایت  وپیگیری و تحصن هایشان ،فقط به یک وعده توخالی از سوی بانک مرکزی انجامیده وبس.

حقیقتا اگر چنانچه از همان روز اولی که تابلو این موسسات بر سردرب آنها علم شد و شعب پرتعداد این موسسات در بهترین نقاط شهرها، قارچ گونه سر از زمین بیرون آورد ، دستگاههای نظارتی و خاصه بانک مرکزی ، فقط وفقط به خودشان زحمت مطالبه مجوز راه اندازی را می دانند ،این گونه نمی شد و این همه زحمت و زیان مالی یقه مردم بینوا را نمی گرفت .

حال هم دیر نشده و چنانچه مسئولین دستگاههای نظارتی و بانک مرکزی بر سر وعده وعیدهایشان باقی مانده وسفت وسخت در برابر تاسیس چنین موسسات مالی واعتباری قرا بگیرند ،یقینا چنین مشکلی تکرار نخواهد شد. این روزها صحبت از بسته شدن پرونده موسسات اعتباری غیرمجاز تا پایان سال ۹۶، از زبان بسیاری از مقامات بانک مرکزی و از جمله رئیس‌کل به گوش می‌رسد، موضوعی که اگر واقعا جدی گرفته شود شاید موضوع مصائب ومشکلاتی که موسسات وتعاونی های اعتبار به مردم تحمیل کرده اند برای همیشه از بازار مالی وپولی کشور رخت بر بندد.

اما واقعا این طور نیست ،گویا برخی سازمان ها وادارات حاضر نیستند به همین راحتی بر سودها ومنافع کلان بانکداری چشم ببندد ،دقیقا کاری که آرمان و فرشتگان وکاسپین و دهها موسسه بدون مجوزی که قبلا بنام تعاونی اعتبار بر سر مردم آوردند ،این روزها تازه از سوی سازمان تعاون روستایی در حال پیاده سازیست.

اسفند ماه سال گذشته بود که این رسانه با انتشار مطلبی به موضوع فعالیت تعاونی اعتبار مهر امید دراستان ایلام پرداخت وسپرده گذاران را به عواقب سپرده گذارای در چنین موسسات فاقد مجوزی آگاه نمود . اما سازمان تعاون روستایی در واکنش به این خبر ،تلویحا فعالیت 7شعبه از این تعاونی ها را دراستان تایید و ابراز داشت ؛که فعالیت این موسسات براساس اساساسنامه تعاونی صورت می گیرد ،اما نگفت که آیا از بانک مرکزی مجوز فعالیت مالی دارند یا خیر !

البته این را هم نگفتند که صرف لحاظ نمودن بند فعالیت مالی توسط موسسان دراساسنامه، مجوز فعالیت مالی محسوب نمی شود زیرا براساس قانون هرگونه فعالیت مالی واعتباری منوط به داشتن اجازه از بانک مرکزی است .

همان موقع سازمان تعاون روستایی در جوابیه اش متذکر شده بود که " شرکت فوق الاشاره دارای 7 شعبه واحد اعتباری در سطح استان بوده که فقط مجاز به ارائه خدمات اعتباری به اعضاء خود بوده و بر اساس اساسنامه فعالیت واحدهای اعتباری آن قانونی می باشد"

اما با گذشت هفت ماه از انتشار و ارسال این جوابیه ،برای پی بردن به صحت وسقم ادعای این رسانه وپی بردن به درستی جوابیه تعاون روستایی ،کافیست به یکی از شعبات مهر امید در شهرستانهای استان سری زده و روند فعالیت این شعبه را جویا شوید . این شعبات محدودیتی برای سپرده گذاری و یا اعطای تسهیلات به مردم ندارند و این موضوع بر ادعای سازمان تعاون روستایی مبنی ارایه خدمات صرف به اعضای خود خط بطلان می کشد.

جالبتر اینکه این شعبات میزان سه درصد بیشتر از قانون به سپرده های مردم سود پرداخت می کنند و حتی تسهیلات بالای سی میلیون تومان هم به مردم پرداخت می کنند.با توجه به روند آغاز فعالیت این موسسه مالی که به نام تعاونی استارت خورده است ،به خودی خود اذهان به سمت تعاونی های اعتباری سوق داده می شود که پس از فربه شدن ،موسسه مالی اعتباری  شده ودر نهایت با به جیب زدن مال مردم ،از صحنه محو شدند .

به گفته یکی از مدیران وسیاستگذاران پولی کشور "در مقطعی تعاونی‌های اعتباری با کسب مجوز از وزارت تعاون، شروع به کار کردند؛ اگرچه قرار بود این تعاونی ها، تعاونی‌های اعتباری صنفی باشند و به صورت بسیار محدود کار کنند؛ اما به مرور زمان از خلاءهایی که در زمینه قانون و مقررات وجود داشت، استفاده کردند و در مقطعی، به سرعت رشد کرده و تعداد شعب خود را افزایش دادند؛ پس از آن برای جذب منابع بسیج شده و بسط یافتند"

به هر حال انتظار می رود ،مسئولین نظارتی استان به این موضوع بسیار مهم اهتمام وزیده وبه سرعت مجوزهای فعالیت چنین موسساتی را مطالبه کرده وبا ادامه فعالیت این دست دکانها ممانعت به عمل آورند . اگر قرار باشد هر کسی بدون مجوز یک دفتر اجاره کرده و پولهای مردم را در گاوصندوق ها جمع آوری کند ، دیگر سنگ روی سنگ بند نمانده و اقدامات خلاف قانون در جامعه رواج خواهد یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار