تغییرات جدی است؛
لازم است هم موافقین وهم منتقدین مروارید جز به توسعه وتحول همه جانبه استان واحقاق حقوق مسلم مردم استان ایلام به موضوع دیگری نیاندیشند ،خواه این تحول توسط مروارید انجام پذیرد خواهد غیراز او.
کد خبر: ۴۹۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 15 September 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::ازآن روزی که انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به پایان رسید وتکلیف مدیریت اجرایی و سیاسی کشور مشخص شد ،همانند بسیاری از جاهای کشور ،عمده ترین مباحث شبکه های اجتماعی ومجازی ورسانه ای وبخشی از فضای حقیقی استان ،حول محور ایجاد تغییرات در استانداری و به تبع آن مدیران دستگاهها و فرمانداریها و..شکل گرفته است.

البته نظر به چربش مسایل قومی وقبیله ای بر سایر مولفه ها وهمچنین وجود فاکتور دیگری نظیر کوچک بودن استان ایلام ، این موضوع دراستان ما ،نسبت به دیگر استانها قدری پررنگ تر جلوه وباحساسیت بیشتری دنبال می شود.همانطور که بارها به این موضوع اشاره نموده ایم  ،ای مساله در استان ایلام ،در دو ویا سه محور در حال پیگیری است .

محور اول از سوی هواداران استاندار کنونی ایلام ،از طریق انتشار بیانیه ها ،مطالب ، تشکیل کمپیهای حمایتی و شکلگیری گفتمان ماندن مروارید در ایلام در حال پیگیری است . در بین شکل دهنگان این محور، چهره های مختلف سیاسی از چپ وراست گرفته تا بزرگان وریش سفیدانی قرار دارند که محبوبیت ،نفوذ،نجابت ، اصالت ومدیریت مطلوب محمدرضا مروارید را بهترین دلایل برای ماندن وی قلمداد کرده ومتعصبانه ،عدم جابجایی و ماندن مروارید در ایلام را ازدولت مطالبه می کنند.

محور دوم متشکل از برخی کنشگران سیاسی استان است ،علیرغم اینکه در لوای شعار سیاسی،شعار تغییر دراستان را فریاد زده وتحول وتوسعه استان را در گروه چرخش قدرت و استفاده از ظرفیت نخبگان استانی وحتی فراستانی می دانند ،اما ازنگاه منتقدین به آنان وحامیان استاندار فعلی ، در پشت پرده های اهداف این گروه ،رگه هایی از سهم خواهی وجمع آوری غنایم مشهود است . گردانندگان محور اول معتقدند که این جریان با پیگیری واصرار بر تغییر تیم مدیریت فعلی استان ،با نیم نگاهی به منفعت طلبی شخصی وگروهی ،به نوعی سهم خواهی های مدیریتی را دنبال می کنند.

اما در این بین محورسومی نیز با محوریت برخی از نمایندگان استان و چهره های کهنه کار سیاسی دراستان شکل گرفته که سعی دارند دراین بلبشو وفضای ملتهب سیاسی ،با تکیه بر تلفیقی از نگاه قومی وقبیله ای و سیاسی ،برخی از نزدیکان خود را به هیات دولت قالب نمایند .این محور عمدتا بصورت چراغ خاموش حرکت کرده وتاکنون سعی داشته اند ،رضایت محورهای اول ودوم را نیز بصورت توامان با خود به همراه داشته باشند.

اما باوجود شکل گیری قطب بندی ها ومحورهای حرکت در راستای ایجاد تغییرات مدیریتی دراستان ،باید چند نکته مهم را نیز مدنظر قرار داده وبا گذر از برخی تعصبات و مطالبات ،بصورت واقع بینانه و منطقی با بسیاری از واقعیات سیاسی کشور روبرو شد،نخبگان استان باید از منظرواقعیات حاکم بر فضای سیاسی ومدیریتی کشور ، مسایل استان را رصد ،تحلیل وتفسیر نموده ومطالبات خود را در این چارچوب حقیقی پیگیری نمایند.

اول اینکه باید پذیرفت که با وجود حمایت تمام قد اصلاح طلبان از دولت دوازدهم وعلیرغم شعارهای اصلاح طلبانه وپر طمطراق حسن روحانی در طول ایام تبلیغات انتخابات، خصوصا در جریان مناظرات وسخنرانی های انتخاباتی وسپس درحین تشکیل کابینه وپس از آن ، زاویه وی با این جیان سیاسی کاملا نمایان شد واین طیف نتوانست یک اصلاح طلب واقعی را در درون کابینه جایی دهند .

حتی بروز برخی اتفاقات در جریان رای اعتماد نمایندگان به کابینه منجر به حذف تنها وزیر اصلاح طلب پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس شد.بنابراین با وجود این حقیقت، شاید سهم خواهی اصلاح طلبانه از دولت برای تعیین استاندار اصلاح طلب ،ابقای استاندار فعلی یا نصب استاندار بومی آن هم با وجود سیاستهای عمدتا اصولی وزیر کشور وعزم فعلی وی برای تغییر استانداران ، قدری غیر قابل دستیابی به نظر برسد.

دوم اینکه تحلیل وتفسیر ها از اولین موج از تغییر وتعیین استانداران هفت استان کشور بیانگر این است که سیاستهای کلان دولت وهمچنین سیاستهای حاکم بر وزارت کشور، حول محور تغییر جدی در استانداران شکل گرفته است .تعیین هفت استاندار و عدم ابقای آنها در استانهای محل ماموریت قبلی آنان، بخوبی نشانه های عزم وزارت کشور ودولت بر ایجاد تغییر وعدم ابقا استانداران و مهمتراز همه عدم توجه به بومی گزینی را نمایش می دهد.

سوم اینکه بررسی رفتارهای برخی مدیران ارشد حاضر در بدنه دولت دوازدهم از وجود برخی رقابتهای پنهان برای سهیم شدن در قدرت ومهره چینی در بین ارکان قدرت پرده برداشته است . افراد قدرتمندی نظیر واعظی ،نوبخت وجهانگیری در بدنه دولت از یک سو و رحمانی فضلی و عقبه پشت سر وی وهمچنین قدرت نوظهوری بنام عادل آذر و درز برخی کشمکش های بین این افراد در راستای تعیین استانداران و تشدید رقابت درراستای تعیین نزدیکان خود در راس استانها ،تا حدودی می تواند بر تعیین استاندار ایلام وتحقق یا عدم تحقق خواسته نخبگان وسیاسیون استان سایه افکند.

واما یک حقیقت که کمتر مورد توجه قرار گرفته است

همانطور که درنکته دوم نیز به صورت صریح به آن پرداخته شده ،براساس گفته های یک منبع مطلع وموثق از وزرات کشور که بصورت مستقیم درجریان تغییرات استانداران قرار دارد ؛ عزم دولت در ایجاد تغییرات صد درصدی در تمامی استانداریها جدی است . سیاستهای وزیر کشور ودرراس آن دولت برآن شکل گرفته که تمامی استانداران کشور تغییر یابند . همانطور که درتغییرات ایجاد شده در هفت استانداری ،اثری از استاندار بومی مشاهده نشد،بنای وزارت کشور دراین دوره ،عدم استفاده از استاندار بومی است.

اگرچه تاکنون مباحثی در خصوص استانداری ایلام در فضای مجازی و رسانه ای مطرح شده وتلاشهایی نیز در راستای طرح برخی گرینه های بومی به عمل آمده است . اما حقیقت این است که بسیاری از مسایل وموضوعات مطرح شده ، جز شانتاژ خبری و جریان سازی به نفع یا به زیان برخی گزینه ها، واقعیت دیگری در پشت آنها قرار نداشته است .

علیرغم حمایت نخبگان ،نمایندگان مجلس ،خصوصا نماینده اصلاح طلب استان از مهندس مروارید استاندار محبوب ودوست داشتنی ایلام ،ظرفیتها و موفقیتهای این چهره اصیل بومی در مسند استانداری ونقش غیر قابل انکار وی در تحرک وپویایی استان ایلام ،اما همه باید این حقیقت را بپذیرند که تغییرات در هر سازمان اداری آن هم درراستای سیاستهای کلان کشور، امری بدیهی ،منطقی و پذیرفته شده است .بنابراین با وجود شواهد وقراین موجود،لاجرم باید همگی به این تغییرات تن داده واز فضا سازی وجریان سازی های نادرست وایجاد انشقاق ودودستگی دربین سیاسیون ونخبگان استان که دستاوردی جز خسران وزیان به منافع استان درپی ندارد، پرهیز نمود.

نهایتا اینکه رفتن مروارید از استان ایلام به معنای نفی توانمندی ها،قدرت و نجابت ایشان نیست .شواهد وقرائن نشان می دهد، رفتن مروارید از ایلام هرگز به معنای منفک شدن ایشان از بدنه دولت نیست ،زیرا بااجرایی شدن این تغییر ،می توان از ظرفیت مروارید ایلام در کسوت معاون یکی از وزارتخانه های راه وشهرسازی یا جهاد کشاورزی در راستای پیشبرد منافع استان بهره مند شد.بنابراین لازم است هم موافقین وهم منتقدین مروارید ،جزبه توسعه وتحول همه جانبه استان واحقاق حقوق مسلم مردم استان ایلام ،به موضوع دیگری نیاندیشند ،خواه این تحول توسط مروارید انجام  پذیرد خواهد توسط فردی غیراز او.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار