مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: ایجاد مرکز درمان ناباروری در بیمارستان طالقانی شهر ایلام در دست اقدام است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.
کد خبر: ۴۸۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 22 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ پوراندخت عبداللهی پور روز  اظهار کرد: زوج های نابارور کم درآمد به بنیاد برکت معرفی شده و برای درمان به مرکز درمان ناباروری استان کرمانشاه معرفی می شوند.


وی تاکید کرد: تمامی هزینه های درمان و انجام آی وی اف (لقاح مصنوعی) این زوج ها تا رسیدن به نتیجه توسط بنیاد برکت تامین می شود، ضمن اینکه در اجرای طرح تحول سلامت هم اکنون 85 درصد هزینه لقاح مصنوعی توسط دولت پرداخت می شود.


مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: این استان مرکز درمان ناباروری ندارد و زوج های نابارور برای درمان و انجام لقاح مصنوعی به استان های کرمانشاه، تهران و یزد مراجعه می کنند.


عبداللهی پور افزود: ایجاد مرکز درمان ناباروری در بیمارستان طالقانی شهر ایلام در دست اقدام است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.


وی با بیان اینکه ازدواج دیرهنگام و یا تاخیر در بارداری به مدت طولانی زمینه ناباروری را ایجاد می کند، یادآور شد: میزان ناباروری در کشور و در استان 20.2 درصد است در حالیکه میانگین این شاخص در سطح جهانی بین 12 تا 15 درصد است.


وی تاکید کرد: ناباروری بدلیل جسمی یا عوامل محیطی ایجاد می شود و اگر بدرستی مدیریت نشود، احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و نارضایتی از زندگی زناشویی را در زوجین افزایش می دهد.


مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: چاقی، کم تحرکی، فشارهای روانی و استرس از عوامل مستعد کننده ناباروری زنان، زایمان زودرس، سقط جنین و عملکرد نامناسب هورمون های محرک تولید اسپرم مردان است.


عبداللهی پور اضافه کرد: لاغری نیز یکی از عوامل مستعد کننده ناباروری است و زنان با اختلال های غذایی مانند بی اشتهایی عصبی و رژیم های غذایی با کالری پایین نیز بدلیل کمبود مواد غذایی مهمی چون ویتامین ب12، روی، آهین و اسید فولیک، ناباروری را تجربه می کنند.


وی یادآور شد: استعمال دخانیات قدرت باروری را در زنان و مردان کاهش می دهد علاوه بر این بیماری های مزمن چون دیابت، بیماری های تیروئید، ایدز، کم خونی، حملات قلبی، اختلالات کبد و کلیه، سرطان ها و روش های درمان آن شامل رادیوتراپی(درمان با اشعه) و شیمی درمانی با ناباروری مرتبط هستند.


وی اظهار کرد: مواد آرایشی، آلاینده های هوا (سرب)، حشره کش ها و آفت کش ها، کار با گازهای بیهوشی و امواج الکترومغناطیس نیز بر کاهش قدرت باروری زنان و مردان تاثیر می گذارد.


مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: علل ناباروری در 40 درصد موارد مربوط به عوامل زنانه، 40 درصد عوامل مردانه و 20 درصد نیز مربوط به عوامل مشترک است.


عبداللهی پور اظهار کرد: نازایی در زنان مربوط به اختلال در کار یک یا چند عضو شامل تخمدان ها، لوله های رحم، جسم رحم و دهانه رحم است و پیر شدن تخمدان ها، اندرومتریوز و تخمدان پلی کیستیک از مهم ترین علل ناباروری زنان هستند.


وی یادآور شد: اختلال در ساخت، تولید و انتقال اسپرم بدلیل عوامل جسمی، فیزیکی و شیمیایی نیز از عوامل ناباروری در مردان است.


وی تاکید کرد: بهترین سن بارداری بین 20 تا 35 سالگی است و قدرت باروری با افزایش سن کاهش می یابد ضمن اینکه بالا بودن سن مادر و نازایی طولانی مدت احتمال درمان موفقیت آمیز را کاهش می دهد.


وی افزود: تمامی زنان بین 35 تا 39 سال پس از شش ماه عدم بارداری و زنان بالای 40 سال بلافاصله پس از ازدواج باید برای بررسی توان بارداری خود به پزشک مراجعه کنند./م

ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار