مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان چرداول پیش بینی می کنند در فصل برداشت محصول 2 هزار و 400 تن برنج عنبربو و شمشیری از سطح شالیزارهای این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.
کد خبر: ۴۸۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 20 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ برنج امروز به عنوان یکی از اصلی ترین قوت مردم در سفره های آنان بیشتر از سایر مواد غذایی دیگر خودنمایی می کند تا جاییکه مصرف این ماده غذایی حداقل در طول روز یکبار در وعده غذایی مردم ایران مشاهده می شود و کشور ما را در زمره یکی از پر مصرف کننده ترین کشورهای جهان در استفاده از برنج قرار داده است.
 
این محصول با رنج و و تلاش مستمر به دست می آید و نام بردن آن تداعی کننده رفتن در گل و لای و نشاء برنج در زیر آفتاب سوزان و نتیجه تلاش مردان و زنان شالیکاری است که نیمی از سال را با قامت خمیده در شالیزارها و زمین های کشاورزی مشغول به کار و تلاش و کوشش هستند تا با دسترنج خود چرخه اقتصاد کشور و خود را بچرخانند و محصولی را از خاک همین کشور با کیفیتی مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و از این محل نیز معاش خود را به شیرینی کارشان تامین نمایند.
 
با رشد و ظهور امکانات و تجهیزات مدرن استفاده از ابزار و آلات جدید باعث کاهش زحمات و کارهای دستی کشاورزان می شود و افزایش بهره وری و آسان شدن تولید برنج و سود اقتصادی مناسب تراز مزایای استفاده از روش مکانیزاسیون کشاورزی است که می تواند تحولی مهم در چرخه کاشت و تولید برنج در هر منطقه ای بوجود آورد.
 
شهرستان چرداول از دیرباز محل کاشت 2 نوع برنج عنبربو و شمشیری بوده و برنج محلی عنبربوی آن شهرتی کشوری دارد تا جاییکه کیفیت این محصول با برنج شمال کشور در رقابت است و مردم پایتخت و استان های همجوار از مصرف کنندگان عمده برنج عنبربو و شمشیری چرداول هستند.
 
از سالیان دور مردمان تلاشگر این شهرستان به روش سنتی و خزانه اقدام به نشاء، کاشت و برداشت محصول پر مصرف برنج کرده اند و در روزهای گرم سال مردان و زنان شالیکار با تحمل سختی ها و مشقت های کار به امید برداشت برنج محلی طلوع صبح را به افق غروب زیبا وصل می کنند و استشمام عطر دل انگیز برنج محلی را از شیرین ترین زمان های کار و تلاش می دانند.
 
مدیر جهاد کشاورزی چرداول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بیش از 900 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در سال زراعی به کاشت برنج عنبربو و شمشیری اختصاص یافته است و مناطق عمده تولید برنج در این شهرستان بخش شباب، زاگرس، مناطقی از هلیلان و بویژه شهر سرابله است.
 
اقبال گراوندی با ذکر این نکته که 20 هکتار از اراضی چرداول بصورت کشت مکانیزه صورت گرفته است، افزود: هم اکنون کاشت برنج 100 درصد بصورت نشا کاری انجام می گیرد و روش بذر باشی منسوخ و حذف شده است و در چهار سال گذشته بیش از هفت هزار و 812 تن برنج مرغوب عنبربو و شمشیری در این شهرستان برداشت شده و سالیانه 2 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در ایم زمینه مشغول بکار می شوند.
 
وی تاکید کرد: مدیریت آب در این حوزه یک وظیفه ای مهم است که اداره امور آب از فعالیت موتورهای فاقد مجوز ممانعت کرده و تلاش می کنیم با هماهنگی و همکاری تمام دستکاه های ذیصلاح و استفاده اصولی از آب و زمین ها زمینه استفاده غیرمجاز از آب را کاهش دهیم تا کشاورزان بتوانند در آرامش و بدون دغدغه به فعالیت های کشاورزی خود ادامه دهند.
 
مدیر جهاد کشاورزی چرداول تهیه نهاده ها از جمله کود شیمیایی، نظارت و بازدید در مرحله داشت جهت کنترل علف های هرز و بیماری ها، نظارت بر عملیات برداشت و تامین سوخت و کمباین را از اهم اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی چرداول برای شالیکاران برشمرد.
 
گراوندی ارزش اقتصادی تولید برنج سال گذشته در شهرستان چرداول را 240 میلیارد ریال دانست و پیش بینی کرد امسال بیش از 2 هزار و 400 تن برنج محلی از سطح زمین های کشت شده برداشت و روانه بازار مصرف شود.
 
شهرستان 59 هزار نفری چرداول به مرکزیت شهر سرابله در 35 کیلومتری ایلام قرار دارد و با داشتن 52 هزار هکتار زمین آبی و دیمی از قطب های تولید گندم، جو ،برنج و حبوبات در استان ایلام است./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار