مسئولین و نمایندگان استان پیگیر باشند:
بدنبال قطعی یک ماهه‌ی خوراک پتروشیمی ایلام، با رایزنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار ایلام ، مقرر شد که درهر ساعت 15 تن خوراک' اتیلن ' در اختیار این شرکت قرار گیرد ،اما متاسفانه علیرغم توافق حاصل شده ،مطلع شدیم شیر فلکه‌ی خوراک این شرکت ،مجددا از فردا بسته خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹ 18 August 2017

وقتی در جایی یا مطلبی پای واژه "محرومیت " یا " توسعه نیافتگی " به میان می آید ،ضمیر ناخودآگاه انسان به منطقه ای دوردست در غرب کشور بنام " ایلام"روانه می شود ،استانی محروم که هنوز زخمهای بی مهری دوران ستم شاهی وجراحت ناشی از هشت سال دفاع یکجانبه در مقابل دشمن بعثی را بر پیکر خود دارد.

به گزارش تابناک ایلام ، در دوران پسا جنگ ،دولتهای مختلف اقدامات موثری را در زمینه کاهش فاصله توسعه ای بین این استان جنگ زده و دیگر استانهای جنگ ندیده در دستور کار خود قرار داده و صنایع مختلفی نظیر پتروشیمی ایلام و پالایشگاه گاز در استان ایلام راه اندازی نمودند . اما حقیقتا با وجود نشستن استان بر گسترده ترین سفره نفت وگاز کشور ،نه تنها تاکنون مردمان صبورش از نعتمهای توسعه یافتگی برخوردار نشده اند ،بلکه این روزها سنگ اندازی هایی هم در مسیر حرکت برخی صنایع آن مشاهده می شود.

بدون شک برخی صنایع فعال استان نظیر شرکت پتروشیمی ایلام این سالها توانسته است، از طریق ایجاد مشاغل مستقیم وپایین دستی و کاهش بیکاری و رونق اقتصادی استان ،امیدها را برای زدودن غبار محرومیت از چهره ایلام زنده نماید ،اما بروز برخی بی مهری ها و چوب لای چرخ توسعه استان قرار دادن ها ،شائبه تعمدی و تحمیلی بودن این محرومیت را در اذهان شکل داده است. انتظار می رود با ورود به موقع و کوتاه نمودن دست سنگ اندازان در مسیر توسعه استان، تاحدودی پاک شدن این شائبه مایوس کننده وافزایش سرعت حرکت به سمت توسعه یافتگی استان را شاهد باشیم.

بدنبال قطعی یک ماهه‌ی خوراک پتروشیمی ایلام، با رایزنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار ایلام ،این مشکل تاحدودی مرتفع شد وبراساس توافق صورت گرفته،مقرر شد که درهر ساعت 15 تن خوراک' اتیلن ' در اختیار این شرکت قرار گیرد ،اما متاسفانه علیرغم توافق حاصل شده ،مطلع شدیم شیر فلکه‌ی خوراک این شرکت ،مجددا از فردا بسته خواهد شد.
 
هر چند ظرفیت واحد HD پتروشیمی ایلام ۴۰ تن در ساعت ، هزار تن در روز و سالانه ۳۰۰ هزار تن می‌باشد ،ولی می توان گفت؛دراین برهه زمانی  که دو پروژه‌‌ی' الفین' و 'گوگرد زدایی(sru )' در مرحله تکمیل شدن قرار دارند،دریافت همین مقدار خوراک(۱۵تن در ساعت) نیز برای سرپا ماندن پتروشیمی ایلام کفایت خواهد کرد ،اما براساس اعلام مسئولین پتروشیمی ایلام ،متاسفانه  این مقدار توافق شده هم از فردا قطع می‌شود.
 
با وجود اینکه از همین خط انتقال اتیلن غرب ،شرکت‌های پتروشیمی "جم" و" آریاساسول" که ظاهرا  مسئولین آن از قدرت چانه‌ی پرسمبه‌تری برخوردارند،با ظرفیت 100درصدی وبدون محدودیت،از خوراک اتیلن استفاده می کنند ،حال مشخص نیست ،دلیل این بی‌مهری مسئولین مربوطه در حق پتروشیمی ایلام چیست ؟آیا با این تبعیض فاحش نمی توان گوشه ای از دوگانگی های روا داشته در حق مردم استان را مشاهده کرد؟
 
نکته‌ی مهم  قابل بیان این است که واحد الفین پتروشیمی ایلام از اواخر شهریور ،وارد مرحله‌ی پیش‌راه‌اندازی خواهد شد  و با اخذ خوراک از پالایشگاه گاز ایلام، تا پایان سال  رسما به بهره برداری می رسد . با راه اندای این واحد ،شرکت پتروشیمی ایلام به تامین خوراک ازطریق  خط لوله‌ی غرب بی نیاز خواهد شد .اما قطع خوراک این صنعت که به گفته‌ی استاندار ایلام  "چشم و چراغ صنعت استان ایلام است" جفا و ظلمی نابخشودنی در حق مردم و ۳ هزار کارگری است که در این شرکت مشغول کار هستند.

انتظار می رود، همان‌گونه که نمایندگان ایلام در مجلس و مسئولین استان ،بمنظور پیگیری اخذ سهمیه خوراک این شرکت ورود نموده وتاحدودی براین مشکل فایق آمدند ،با تداوم تلاشها ورایزنی با مسئولین مربوطه ،از قطع خوراک پتروشیمی و تعطیلی این صنعت پویای استان ممانعت به عمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار