مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۵ مرداد؛
روزنامه‌های امروز، نخستین روز از جلسات رأی اعتماد کابینه دوازدهم و مذاکرات مطرح در آن را به شکل پررنگی در صفحات نخست خود منعکس کردند. گزیده هایی از سخنان رئیس جمهور در دفاع از برنامه کابینه دوازدهم و وزرای آن در بیشتر روزنامه‌ها تیتر اول شده است. اظهارات قاضی مقیسه در آخرین جلسه از دادگاه همدستان بابک زنجانی در پرونده نفتی نیز مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. سفر سرلشکر باقری به ترکیه و تنش بین کره شمالی و آمریکا، از دیگر موضوعاتی است که در شماره امروز روزنامه‌ها محل بحث و گزارش شده است.
کد خبر: ۴۷۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 16 August 2017
روزنامه‌های امروز، نخستین روز از جلسات رأی اعتماد کابینه دوازدهم و مذاکرات مطرح در آن را به شکل پررنگی در صفحات نخست خود منعکس کردند. گزیده هایی از سخنان رئیس جمهور در دفاع از برنامه کابینه دوازدهم و وزرای آن در بیشتر روزنامه‌ها تیتر اول شده است. اظهارات قاضی مقیسه در آخرین جلسه از دادگاه همدستان بابک زنجانی در پرونده نفتی نیز مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. سفر سرلشکر باقری به ترکیه و تنش بین کره شمالی و آمریکا، از دیگر موضوعاتی است که در شماره امروز روزنامه‌ها محل بحث و گزارش شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز ۲۵ مردادماه در حالی منتشر شد که بیشتر تحت تأثیر جلسه روز گذشته رأی اعتماد مجلس به وزرا و بررسی برنامه‌های آن‌ها، رنگ و بوی بهارستانی گرفته است. صفحه نخست بیشتر روزنامه‌ها به تصویر حسن روحانی در مجلس در کنار تیترهایی انتخاب شده از سخنان روز گذشته او اختصاص پیدا کرده است. یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور روز گذشته به آن اشاره کرد، خواسته و سعی او برای به کار گرفتن سه وزیر زن در کابینه بود که آرمان و چند روزنامه اصلاح طلب آن را در صفحه نخست خود برجسته کردند. آرمان برای این بخش از سخنان روحانی، تیتر «دلم می‌خواست نشد» را انتخاب کرد. 
روزنامه شهروند تعبیر دفاع جانانه را برای دفاع روحانی از کابینه پیشنهادی اش به کار برد و شرق به جلسه روز گذشته مجلس، عنوان «آزمون جلب اعتماد» داد. اعتماد سعی کرد با انتخاب تیتر کنایه ها، مطالبه‌ها و وعده‌ها، حال و هوای مذاکرات روز گذشته مجلس را در سه کلمه جای دهد.

اما روزنامه‌های منتقد دولت، رویکرد متفاوت‌تری در پوشش اولین روز از جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم داشتند. بیشتر این روزنامه‌ها در صفحات نخست خود ترجیح دادند، رویکرد انتقادی خود نسبت به روحانی و دولت او را از میان سخنان خود او در روز گذشته انتخاب کنند و سیاست روز در کنار تصویر روحانی نوشت: سخن از زبان ما می‌گویی، اما چرا راهکار نمی‌دهی؟

افکار نیز با انتخاب عبارت رشد سحرآمیز برجام منتقد سخنان روحانی درباره برجام شد. رسالت و چند روزنامه دیگر هم بخشی از سخنان روحانی را برجسته کردند که در آن از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا صحبت شده بود.
سخنان آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات بیشتر از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و اطلاعات در گزارش‌ها و اخبار امروز روزنامه‌ها بازتاب داشته است.

هرچند مهمترین بخش مطالب و گزارش‌های روزنامه‌های امروز مربوط به حضور وزرای پیشنهادی در مجلس است، سوژه‌ها و محورهای دیگری نیز در شماره امروز روزنامه‌ها، موضوع بحث و بررسی قرار گرفته که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم؛
 
دفاع از وزرا با شوخی و کنایه
 
روزنامه خراسان در گزارشی از اولین روز جلسه رأی اعتماد این جلسه حاشیه نگاری نیز کرده است. خراسان در این گزارش نوشت: دفاع روز گذشته روحانی از وزیران پیشنهادی اش در برخی موارد با گلایه هایی از عملکرد وزیران در دولت یازدهم یا کنایه‌ها و طعنه هایی درباره شرایط موجود و حتی نمایندگان همراه بود یا دست کم توقعاتی از دولت دوازدهم را مطرح می‌کرد. این موارد را به همراه برخی حاشیه‌های دیگر سخنرانی روحانی در بهارستان از نظر می‌گذرانید.
 
* روحانی در بخشی از سخنان خود در جلسه رای اعتماد به وزیران دولت در مجلس، در دفاع ازوزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وقتی که آقای طیب نیا را انتخاب کردیم گفتیم به طیب نیا خبر دهید، گفتند در راه اصفهان است و ما گفتیم برگردد؛ وقتی هم خواستیم این وزیر (کرباسیان) را انتخاب کنیم گفتند او هم در راه اصفهان است و گفتیم برگردد.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :
* روحانی پس از دفاع از علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: این وزارتخانه در دستگیری مجرمان اخلاق را رعایت کرده، اما هنوز درباره رفتار ماموران در زمینه دستگیری رضایت کامل نداریم. وی افزود: چرا با یک احتمال باید برویم و کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم که تقصیری نداشته است؟ این برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی خوب نیست. ما در این زمینه مشکلاتی هم داریم. وزیر اطلاعات به عنوان رئیس شورای هماهنگی اطلاعات این وظیفه را محکم در دست بگیرد و با تمام قدرت در پشت فرمان شورای هماهنگی بیاید.
 
* رئیس دولت دوازدهم، نعمت زاده وزیر صنعت دولت یازدهم را شیخ‌الوزرای دولت یازدهم توصیف کرد. 
 
* رئیس جمهور وقتی به دفاع از وزیر ارتباطات رسید گفت: بعضی‌ها نظرشان این است اگر در یک اتوبان تصادف شد و شخصی زیر ماشین رفت و فوت شد خانواده او می‌توانند با شکایت اتوبان را ببندند. ما می‌توانیم اتوبان را ببندیم و تصادف نشود، اما مردم از کوره‌راه‌ها سر در می‌آورند.
 
* روحانی در دفاع از وزیر امور خارجه به منتقدان کنایه‌ای زد و گفت: نمی‌دانم چرا عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند. بحث آمریکا، ترامپ، سنا یا کنگره نیست، آن‌ها کار غلطی انجام دادند که باید در مقابلشان بایستیم، اما بعضی مشکل شان نه ترامپ است، نه سناست و نه کنگره، اصلاً نمی‌دانم چرا از این نوجوان برجام خوششان نمی‌آید؟ نمی‌دانم چه مشکلی با این نوجوان دارند؟
 
* رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: قاضی زاده هاشمی گاهی اوقات‌شان از خزانه و بودجه تلخ می‌شد، اما بسیار صبر و تحمل کرد.
 
* رئیس جمهور در دفاع از گزینه وزارت ارشاد گفت: نباید بگذاریم سلیقه در کشور ما حاکم شود. ممکن است یک آقایی سلیقه‌ای داشته باشد که برای خودشان محترم است، اما اگر وظیفه برعهده ماست ما باید انجام دهیم و اگرنه مجلس باید این وظیفه را از ما بگیرد. روحانی تاکید کرد: وقتی وظیفه‌ای برعهده وزارت ارشاد و دولت است دستگاه دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد و اگر حق با مداخله‌گر است مجلس این وظایف را به مداخله‌گران واگذار کند.
 
* زمانی که نوبت به دفاع از وزیر کار و رفاه اجتماعی رسید، لاریجانی با اشاره به حضورنیافتن ربیعی در مجلس گفت: «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس حضور ندارند.» روحانی در پاسخ به لاریجانی گفت: «از این به بعد هر وزیری که نبود بگویید برنامه‌هایش را نخوانیم.» بعدا البته مشخص شد که خودروی وزیر کار در مسیر مجلس تصادف کرده بود و وی با تاخیر به بهارستان رسید.
 
* رفت‌وآمد میان صندلی‌ها و رایزنی از سوی نمایندگان مجلس با یکدیگر درباره گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور موجب شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به وکلای ملت تذکر دهد. در ادامه و پس از دقایقی، وقتی رئیس مجلس به روحانی یادآوری کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دو و نیم ساعت برای معرفی وزیران پیشنهادی و دفاع از آنان فرصت دارد و می‌تواند در دو بخش از این فرصت استفاده کند، رئیس‌جمهور با مکثی توأم با نگاه طنزآلود به نمایندگان که رایزنی‌ها و رفت‌وآمدهایشان ادامه داشت، گفت: من دوست دارم از همه فرصت خود استفاده کنم، اما «مستمع، صاحب سخن را بر سر کار آورد.» رئیس دولت دوازدهم با مطایبه و لبخند خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد خود ۲۰ سال بر صندلی نمایندگی و در جای امروز آنان نشسته است که موجبات خنده حاضران در جلسه علنی را فراهم آورد.

«شهید» پرچم ملت است نه تابلوی یک جناح!
 
ولی‌الله شجاع‌پوریان، مدیرمسئول روزنامه همدلی در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: شهادت محسن حججی در سوریه، موجی از انزجارعمومی و اعلام همدردی، همدلی و پیام‌های تسلیت را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. مردم ایران با درک اقدام ایثارگرانه این شهید، فارغ از هر دسته‌بندی سیاسی و اعتقادی به بزرگداشت این شهید پرداختند، از هنرمندان تا شخصیت‌های دانشگاهی، علمی، سیاسی و... همدردی خود را با خانواده این شهید ابراز کردند، در این میان، اما برخی اظهارنظر‌ها از سوی عده‌ای فرصت‌طلب نشان می‌دهد که گویا وحدت و انسجام داخلی مردم را برنتافتند و با دوقطبی‌سازی و شبیه‌سازی‌های تاریخی به زعم خود، از این اتفاق ملی مصادره به مطلوب کردند. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :
مردم ایران در سال‌های اخیر به فرصت‌طلبانی که همه خطا‌ها و اشتباهات خود را پشت عظمت و بزرگی شهیدانی، چون حججی مخفی می‌کنند، عادت کرده‌اند! افرادی که به جای پاسخگویی به عملکرد و مسئولیت‌پذیری‌شان، هرگاه با نقد و نظری روبه‌رو می‌شوند از شهدا مایه می‌گذارند و در یک استراتژی نخ‌نما و پوسیده هرگونه پرسش را به پای ضدیت با شهدا و نظام تعبیر می‌کنند. بزرگی اقدام شهید حججی بر کسی پوشیده نیست و این موضوع با واکاوی واکنش‌های مردمی به راحتی آشکار و مبرهن است، اما اینکه بلافاصله بعد از ایجاد وحدت و اجماع بر سر یک موضوع واحد و مشخص، عده‌ای با فضاسازی برای جناح خود مصادره به مطلوب می‌کنند، نگاهی ابزاری و فرصت‌طلبانه به شهدای عزیز است که به همه ملت ایران تعلق دارند؛ نه گروه یا جریانی خاص. البته قربانیان این استراتژی سودجویان، فقط شهدا نیستند، بلکه هنرمندان و ورزشکاران و دیگرسرمایه‌های اجتماعی جامعه نیز از این استفاده ابزاری در امان نیستند.
 
این نقد کلان بر برخی از فعالان سیاسی و جناحی وارد است که چرا در مواقعی که جامعه به سمت اجماع و همدلی پیش می‌رود تا دوقطبی‌ها و تنفر‌ها کمتر و هویت ملی پررنگ‌تر شود، عده‌ای خواسته یا ناخواسته مانع این مهم می‌شوند و اصرار بر دوگانگی، تنازع و تفرقه دارند؟! باید بپذیریم بسیاری از مفاهیم برای مردم سرمایه‌هایی ارزشمند هستند، شهادت، ایثار، جهاد، جانباز، رزمنده و... در ادبیات سیاسی طیف‌های مختلف و حتی سکولار‌ها و لائیک‌های مخالف نظام، قابل احترام و درخور تحسین هستند، اما اگر این مفاهیم به ابزاری برای موازنه قدرت در سیاست داخلی و سرکوب و طیفی خاص تبدیل شود، بی‌تردید به مرور زمان ارزش و جایگاه آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گیرودار منازعات سیاسی دو دهه اخیر بسیاری از فضیلت‌ها مانند اخلاق، انسانیت، گذشت، صداقت، انصاف و... دستخوش تغییر و انحراف شده اند،‌ای کاش این مفاهیم مقدس ابزاری برای سیاست‌ورزی قرار نگیرد، تا شهید و شهادت متعلق به همه مردم ایران باشد. هویت ملی ایرانیان به اندازه کافی در سالیان گذشته در معرض تخریب و عواقب و آسیب‌های اجتماعی و سیاسی آن دامن‌گیر جامعه بوده‌است، چه نیکوست با احترام به چنین شخصیت‌های شایسته و الگویی از این فرصت برای تقویت همدلی و بهبود هویت ملی و اسلامی استفاده کنیم و با موضع‌گیری‌های سخیف و بازکردن زخم‌های گذشته، بیش از این در پراکندن بذر تنفر و دوگانگی کوشا نباشیم که اگر چنین باشد، پشیمانی در زمان درو اجتناب‌ناپذیر است. ضمن این که کاهش ظرفیت و شان شهید به عنوان یک پرچم که ملت در سایه آن ایستاده است، به یک تابلوی جناحی، ظلمی فاحش وآشکار به فرزندان مظلوم این دیار است، که هم باید شمشیرآجین خشم کور تروریست‌های تکفیری باشند و هم خنجر خورده سیاست‌بازان به‌ظاهر دوست وطنی.

انگشت «کیم» روی ماشه شلیک به «گوام»
 
روزنامه جوان در گزارشی از تنش به وجود آمده از روابط کره شمالی و آمریکا نوشت: پس از هشدارهای پیونگ‌یانگ برای حمله اتمی به جزیره امریکایی گوام، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گزارش کامل ارتش درباره طرح پرتاب موشک‌هایی به نزدیک گوام در اقیانوس آرام را دریافت کرد و به ارتش دستور داد برای هرگونه حمله موشکی احتمالی آماده باشد. همزمان ماهواره‌های امریکایی تحرکات جدید موشکی از سوی کره‌شمالی را ثبت کردند. شاخ و شانه کشیدن‌های رهبر کره‌شمالی برای حمله اتمی به جزیره گوام بیشتر شده و حالا او از آماده‌باش ارتش برای این کار خبر می‌دهد. 
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :
هرچند مقامات امریکایی و شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور نسبت به هر گونه ماجراجویی کره‌شمالی در گوام هشدار داده­‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از این است که پیونگ‌یانگ در حال بررسی حمله احتمالی به گوام است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی سه‌شنبه اعلام کرد، ارتش این کشور طرح شلیک موشک به سمت گوام را با کیم جونگ اون در میان گذاشته است.
 
بر اساس این گزارش، کیم جونگ اون پس از آن برای مدتی طولانی آن را بررسی و درباره این طرح با فرماندهان نظامی گفت‌وگو کرده است. این طرح در جریان دیدار رهبر کره‌شمالی با فرماندهان نیروهای راهبردی این کشور که مسئولیت واحدهای موشکی پیونگ‌یانگ را بر عهده دارند، ارائه شده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرده است رهبر این کشور پیش از تصمیم‌گیری درباره پرتاب موشک به سوی گوام، برای مدتی اقدامات امریکا را زیر نظر خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، این طرح‌ها از سوی رهبر کره‌شمالی بررسی شده، اما فعلاً اقدامی در قبال آن انجام نمی‌شود. کیم جونگ اون گفته است، امریکا برای جلوگیری از درگیری با کره‌شمالی باید گزینه درست را انتخاب کند.
 
رهبر کره‌شمالی پس از تحویل طرح حمله موشکی به منطقه‌ای در نزدیکی گوام به ژنرال‌های ارتش دستور داد که برای جنگ در هر زمان که تصمیم آن اتخاذ شود، همیشه آماده باشند. هفته گذشته کره‌شمالی اعلام کرد تا اواسط ماه میلادی جاری طرح شلیک چهار موشک میانبرد به سمت قلمرو امریکا در گوام را تکمیل و برای تصمیم‌گیری در خصوص اجرای این طرح به کیم جونگ اون ارائه خواهد کرد. در هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن تشدید شده است و هر دو طرف یکدیگر را به حمله اتمی تهدید کرده‌­اند. هفته گذشته و زمانی که دو بمب‌افکن امریکایی بر فراز مرزهای کره‌شمالی پرواز کردند، تنش‌ها به شدت افزایش یافت و با ادعای نصب کلاهک هسته‌­ای روی موشک‌های کره‌شمالی، دونالد ترامپ تهدید کرد خشم و آتش را به این کشور می‌کشاند. پیونگ‌یانگ می‌­گوید برای جلوگیری از تغییر رژیم این کشور توسط امریکا، نیازمند بمب هسته‌ای است. این در حالی است که این اقدام کره‌شمالی از سوی امریکا به منظر یک تهدید امنیتی در سطح جهان محسوب می‌­شود. همزمان با آمادگی ارتش کره‌شمالی، امریکایی‌­‌ها اعلام کردند پیونگ‌یانگ موشک­‌های جدیدی را به سمت مراکز نظامی جنگی به حرکت درآورده است.

تغییر رویکرد تلویزیون در پوشش مذاکرات مجلس 
 
آفتاب یزد در گزارشی مدعی تغییر رویکرد تلویزیون در پوشش مذاکرات مجلس شد و در مطلبی با تیتر «وقتی دوربین محافظه کار می‌شود» نوشت: تجربه پخش زنده جلسه بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم، برای ملت ایران حکم هویدا شدن سر درون مجلس را داشت و برای بسیاری از نمایندگان مجلس نهمی‌شرمساری و تلخ کامی‌به ارمغان آورد. چرا که در آن زمان دوربین رسانه ملی علاوه بر نمایش جایگاه هیئت رئیسه و نشان دادن نمای باز و بسته صحن مجلس، هر از چندگاه به سمت محل استقرار نمایندگان حرکت می‌کرد و تصاویری را در معرض دید همگان می‌گذاشت که بیش از آنکه نمایی از برگزاری یک نشست رسمی‌در پارلمان کشور ایران باشد، تصویری از یک دورهمی‌صمیمانه و خودمانی بود. 
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :
در آن زمان ابتدا صندلی‌های سبزرنگ خالی بهارستانی‌ها در چشمان مخاطب رسانه ملی جلوه می‌کرد و مردم نیز همراه با دوربین، در جستجوی نمایندگانشان بودند که به ناگاه آن‌ها را به صورت کلونی‌های چند نفره در گوشه و کنار صحن می‌یافتند. برخی هم صندلی نماینده‌ای را چنان احاطه کرده بودند که تنها بخشی از قسمت فوقانی سر فرد مذکور پیدا بود! البته آنهایی هم که در صندلی خود نشسته بودند یا به حل جدول می‌پرداختند و یا با تلفن‌های همراه خود بازی می‌کردند! در هر صورت هیچ کس به سخنان فردی که در قامت مخالف یا موافق پشت تریبون قرار گرفته بود و فریاد می‌زد یا وزیر احتمالی که برای دفاع از خود در حال ایراد نطق بود، توجهی نداشت.
 
این وقایع در زمان انتشار سر و صدای زیادی را به راه انداخت و انتقادات مردم و کنشگران سیاسی را به همراه داشت. حال پس از گذشت چهار سال از آن زمان، دوباره دوربین شبکه خبر در صحن علنی بهارستان مستقر شده است. تصاویر به دست آمده از جلسه روز گذشته مجلس حاکی از آن است که این بار تصویربردار رسانه ملی به موجب پیشگیری از نمایش صحنه‌های قریب الوقوع و اعجاب آور نمایندگان، دوربین خود را در یک مکانی نصب کرده و خود نیز در گوشه‌ای به تماشای جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداخته است چراکه تصویر به نمایش درآمده در تلویزیون تنها جایگاه هیئت رئیسه و محل استقرار ناطقین را به صورت نماهای باز و بسته نشان می‌داد و تصویری از صندلی‌های نمایندگان مردم منتشر نمی‌ساخت. گویی صلاح نمایندگان را ارجح بر افشای حقیقت می‌دانست.

 اهداف سفر مهم سرلشکر باقری به ترکیه
 
وطن امروز نوشت: سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیروز به دعوت رسمی ژنرال «حلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای خود در صدر یک هیات بلندپایه نظامی وارد آنکارا شد. سرلشکر باقری در فرودگاه اسن بوغای آنکارا از سوی مقامات عالیرتبه نظامی این کشور مورد استقبال قرار گرفت.
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :  رفاقتی! ؛ بانک‌های دولتی هم نرخ سود مصوب را دور می‌زنند ؛ پاسخ به ادعای آمریکایی‌ها درباره گشت‌های پهپادی ؛ تخلف در معرفی کابینه ـ 2 ؛ سفر مهم سرلشکر باقری به ترکیه ؛ دستگرمی قرمزها برای آسیا ؛ سالی 30 میلیون تماس با 110 ؛ استقبال از «سلام بر ابراهیم» ؛
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح دیروز پس از ورود به آنکارا با بیان اینکه ترکیه به عنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران از جایگاه با اهمیتی در منطقه و سطح دنیای اسلام برخوردار است، گفت: ما دارای روابط دوستانه چندصد ساله با کشور ترکیه هستیم و مرزهای امن و آرامی داریم، اما برای تبادل نظر و همکاری بیشتر درباره موضوعات نظامی و مسائل مختلف منطقه‌ای، لازم بود این رفت و آمد انجام شود. وی افزود: مدت‌های زیادی بود چنین رفت و آمدهایی میان ۲ کشور صورت نگرفته بود، اما با توجه به تحولات منطقه و مسائل مربوط به امنیت ۲ کشور، امنیت مرز‌ها و مقابله با تروریسم لازم بود این سفر انجام شود که در این مقطع این اتفاق افتاد. پس از این اظهارات، مراسم استقبال رسمی از سرلشکر محمد باقری از سوی ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستادکل ارتش ترکیه در مقر ستادکل ارتش این کشور برگزار شد. سرلشکر باقری در سفر ۳ روزه خود به ترکیه علاوه بر دیدار با همتایش، با عالی‌ترین مقامات سیاسی و نظامی این کشور از جمله رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و همچنین وزیر دفاع این کشور دیدار خواهد داشت.
 
مبارزه با تروریسم، تحولات منطقه، روابط دوجانبه دفاعی و همکاری‌های مرزی از محورهای دیدار سرلشکر باقری با مقامات ترکیه عنوان شده است. سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و برخی دیگر از فرماندهان نظامی نیز رئیس ستادکل نیروهای مسلح را در این سفر ۳ روزه، همراهی می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، حضور سردار پاکپور به همراه سرلشکر باقری از آن جهت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که نیروی زمینی سپاه مسؤولیت تامین امنیت مرزهای شمال غرب ایران را بر عهده دارد. علاوه بر این، موضوع توافقات اخیر اجلاس آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه، مساله آتش‌بس در سوریه و حضور نیروهای نظامی از ۳ کشور در برخی مناطق آتش‌بس نیز یکی از محورهای محتمل در مذاکرات هیات نظامی ایران با مقامات نظامی و عالیرتبه ترکیه است. سفر سرلشکر باقری به ترکیه یک روز پس از آن صورت گرفت که حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ایران و روسیه درباره موضوع سوریه با یکدیگر تلفنی صحبت کردند. ایران، روسیه و ترکیه اردیبهشت‌ماه امسال برای ایجاد آتش‌بس فراگیر در سوریه به توافق رسیدند. با این حال، اما برخی اختلافات فنی باعث شده هنوز این آتش‌بس محقق نشود.
 
اقدامات مشکوک ترکیه برای تجهیز و سازماندهی گسترده تروریست‌ها در استان ادلب از طریق پوشش آتش‌بس، با اعتراض ایران مواجه شده است. این اقدام دولت اردوغان یعنی سوءاستفاده از فرصت آتش‌بس برای تجهیز تروریست‌ها و بلافاصله تحریک آنان به عملیات علیه نیروهای مقاومت، طی چند سال اخیر بار‌ها در جریان تحولات سوریه اتفاق افتاده است. این‌بار، اما موقعیت تروریست‌ها در ادلب بویژه وضعیت آن‌ها پس از فرار از حلب، باعث شده دولت ترکیه به دنبال اعمال یک سازماندهی فراگیر و انسجام بخشیدن به وضعیت تروریست‌ها در ادلب باشد. از همین رو ایران تلاش می‌کند درباره وضعیت استقرار نیرو‌ها در وضعیت آتش‌بس، امکان این سوءاستفاده و شیطنت ترکیه را کاهش دهد. از سوی دیگر امنیت مرزهای مشترک ایران و ترکیه و اقدام اخیر ترکیه برای کشیدن دیوار در این مرز‌ها نیز یکی از مسائلی است که در این سفر درباره آن مذاکره خواهد شد. اگرچه وزارت امور خارجه ایران در مقابل این اقدام ترکیه منفعلانه عمل کرده است، اما دیوارکشی در مرز ایران جدای از تبعات دیپلماتیک و سیاسی، می‌تواند موجی از ناامنی را برای ساکنان مناطق مرزی ایجاد کند. اما موضوع مهم دیگر که به نظر می‌رسد از ارکان مذاکرات سرلشکر باقری با مقامات ترکیه است، موضوع فتنه‌انگیزی اخیر مسعود بارزانی در اقلیم کردستان عراق و مسأله همه‌پرسی برای استقلال است. موضوعی که به نظر می‌رسد به یک تصمیم واحد علیه این اقدام بحران‌زا خواهد انجامید.

چراغ سبز زنگنه به نیروهای مسلح
 
شرق در گزارشی نوشت: وزیر نفت دیروز از حضور نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی در صنعت پتروشیمی استقبال کرد، اما درعین‌حال برای آن‌ها شرط‌وشروط گذاشت. شرط، روشن است. قرار نیست حضورشان از وزن مشخصی بیشتر باشد. بیژن زنگنه این را البته به واسطه حضور پررنگ این دو بخش در صنعت پتروشیمی گفته است. به گواه آمار، اکنون بزرگ‌ترین سهام‌داران در عرصه صنعت پتروشیمی، صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح، بازنشستگی کشوری، صنعت نفت و در عین حال تاپیکو به نمایندگی از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی هستند. 
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد :
این بزرگان بازار پتروشیمی باید بر اساس قانون تنها ٤٠ درصد از سهم بازار را در دست داشته باشند؛ سهمی که البته بر اساس قانون اولیه ٢٠ درصد بود و با رایزنی‌ها تا ٤٠ درصد پذیرفته شد. با این حال این سهم اکنون بین ٦٠ تا ٧٠ درصد است که انحصار در بازار را هشدار می‌دهد. انحصاری که تأیید می‌کند این بخش عمومی، قدرت بالایی دارد و حرف دولت را هم نمی‌خواند. در عین حال، سهم دولت از صنعت پتروشیمی نباید بیش از ٢٠ درصد باشد که همین میزان در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس تجمیع شده.
 
با این وصف سهم بخش خصوصی که بنا بر قانون باید تا ٤٠ درصد باشد، به حدود ٢٠ درصد می‌رسد. بیژن نامدارزنگنه که حالا به محک مجلس گذاشته شده تا رأی اعتماد آن‌ها را به دست آورد، با حضور در کمیسیون صنایع و معادن گفته: «از ورود نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی به صنعت پتروشیمی استقبال می‌کنم، اما باید این حضور وزن مشخصی داشته باشد». این استقبال از ورود این دو بخش به‌عنوان بزرگان صنعت پتروشیمی، خوان ٥٥ میلیارددلاری را برای آن‌ها نوید می‌دهد، چراکه به گفته مرضیه شاهدائی، معاون وزیر نفت، این صنعت تا ١٠ سال آینده نیازمند ٥٥ میلیارد دلار سرمایه است و تا پنج سال آینده برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره باید ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. چندی‌پیش با حضور توتال در ایران و لیدری کنسرسیوم طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، سخنانی از سوی مدیرعامل این شرکت مبنی بر حضور در صنعت پتروشیمی به میان آمده بود. بعد‌ها شاهدائی خبر آورد که مذاکرات با شرکت توتال فرانسه برای ساخت سه مجتمع پتروشیمی صورت گرفته و در صورت توافق نهایی، توتال ١، ٥ تا دو میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش مهر، بیژن نامدارزنگنه، وزیر پیشنهادی نفت، در نشست با کمیسیون صنایع و معادن با تأکید بر اینکه زمان زیادی را برای پتروشیمی صرف کرده‌ایم و آینده بسیار روشنی را برای آن پیش‌بینی می‌کنیم، گفت: باید به بخش خصوصی اجازه دهیم به صنعت پتروشیمی وارد شود و مجلس نیز در این راستا ما را همراهی کند. وزیر پیشنهادی وزارت نفت همچنین در این نشست درخصوص برنامه‌های خود گفته: آمریکایی‌ها به دنبال خباثت هستند و ما باید با همدلی و هماهنگی مشکلات را از میان برداریم.
 
 وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه در دنیا برای توزیع سوخت برند‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: برای این کار پول جدیدی داده می‌شود و از پول بخش‌هایی که در حال فعالیت هستند، کاسته نمی‌شود. در آینده باید به این سمت حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه مشکل خصوصی‌سازی برای ما هم مشکل ایجاد کرده است، گفت: جایگاه توزیع سوخت واگذار می‌شود، اما افراد و کارکنان شاغل در آن روی دست ما باقی می‌مانند، در این زمینه، چون اموال جابه‌جا می‌شوند، پرسنل باقی می‌مانند و در قرارداد‌ها نیز سطح پرنسل مطرح شده است نه افراد. زنگنه با تأکید بر اینکه درحال‌حاضر شرایط استخدام تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آن‌ها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم.
 
او گفته راه‌حل مشکل نیروی انسانی ایجاد اشتغال است. او به بحرانی‌بودن وضعیت نیروی انسانی در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: اوضاع نیروی انسانی در وزارت نفت بسیار بحرانی است و حقوق این افراد باید تعیین شود. وزیر پیشنهادی وزارت نفت با بیان اینکه ما راضی هستیم دانشگاه نفت به وزارت علوم واگذار شود و این کار به نفع دانشگاه و دانشجوست، تصریح کرد: با کارمند دولت نمی‌توان خلاقیت ایجاد کرد؛ فردی که خلاقیت ایجاد می‌کند، دانشجو است، از پژوهشگاه‌های دولتی خروجی دریافت نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه با تمام اختلاف‌نظرهایی که با آقای احمدی‌نژاد داشتم و دارم، سه نفر از معاونان و نزدیک‌ترین فرد به آقای میرکاظمی را در وزارت نفت به کار گرفتم، افزود: اگر یک نفر من را قبول داشت و با سیاست‌های دولت هم‌فکر بود، می‌تواند در وزارت نفت کار کند. زنگنه با تأکید بر اینکه وزرا نمایندگان مجلس در وزارتخانه‌ها هستند و برای اشتغال و چرخش زندگی جوانان فعالیت می‌کنند، از شورای رقابت گله کرد و گفت: شورای رقابت مسئولیت‌ها را به وزارتخانه‌ها می‌دهد، اما اختیارات را به خودش می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار