فضای سبز شامل گستره ای از عرصه های طبیعی و غیر طبیعی همچون درختان، گل ها، چمن ها و گیاهانی است که شرایط را برای بهبود زندگی زیست محیطی و رفاه شهروندان فراهم می کنند.
کد خبر: ۴۷۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 15 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ تصور شهر بدون پارک و فضای سبز در عصر کنونی غیر ممکن است و شهر به عنوان محلی برای فعالیت های روزمره زندگی و پایداری خود ملزم به تاثیرگذاری از سیستم های طبیعی است و فضای سبز یکی از ضروریات و لوازم لاینفک شهر محسوب می شود و نبود آن باعث ایجاد اختلال در حیات شهری خواهد شد.
 
فضای سبز و پارک ها باعث شادابی و مطلوبیت چهره شهر شده و توسعه و توجه جدی به این موضوع باعث کاهش آثار آلودگی هوا و صدا و همچنین فراهم کردن بستری مناسب جهت فعالیت های روزمره و به تبع آن رفاه حال شهروندان می شود و افزایش رطوبت، تعدیل دما، تلطیف هوا، سرگرمی کودکان و خانواده ها و پر کردن اوقات فراغت از اثرات بارز و روشن فضای سبز و پارک است.
 
بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول از مناطق گرمسیری استان ایلام است که در نقطه تلاقی سه استان ایلام - کرمانشاه و لرستان و در واقع در میانه این استان های غربی کشور قرار گرفته و عبور رودخانه سیمره از وسط این بخش زیبایی خاصی به آن داده است.
 
شهر توحید مرکز این بخش پرجمعیت محل تبادلات تجاری، اداری، فرهنگی و داد و ستدهای اقتصادی و اجتماعی در حد وسط روستاهای بخش هلیلان قرار دارد و بیش از 30 سال است در حوزه تقسیمات کشوری به عنوان مرکز این بخش شناخته شده است.
 
توحید سال 1384 به عنوان شهر شناخته و شهرداری در آن تاسیس شدکه بخاطر موقعیت جغرافیایی و داشتن زمین های هموار و استقرار ادارات و نهادهای دولتی و عمومی از رشد و توسعه خوبی برخوردار گردید و روستاهای پرجمعیت کهره و کزآباد بدلیل نزدیکی به این شهر الحاق شدند و هم اکنون مشتمل بر سه ناحیه کهره، کزآباد و توحید و جمعیتی بیش از 10 هزار نفر با سه هزار خانوار است.
 
علیرغم گذشت 12 سال از تاسیس و فعالیت شهرداری، این شهر فاقد یک پارک و حتی یک متر فضای سبز است و طی این مدت شهرداران و شوراهای ادوار گذشته و فعلی هیچ برنامه ای برای رفع این مشکل و ایجاد یک پارک زیبا با وسایل سرگرمی و تفریحی نداشته اند که باعث دلخوری و اعتراض مردم شده است.
 
با توجه به اینکه توحید مرکز ثقل و اجرای برنامه های متنوع مردم است، روزانه بجز جمعیت شهری پذیرای بیش از پنج هزار نفر مهمان از روستاهای تابعه می شود که مردم از نبود فضای سبز و محلی برای استراحت رنج می برند و حتی از وجود سرویس های بهداشتی نیز محروم است.
 
شهر توحید علیرغم شکل زیبای شهری و شهرسازی از داشتن پارک و وسایل شهر بازی بی نصیب است تا خانواده ها بتوانند همراه با فرزندانشان در ایام تعطیل و اوقات فراغت از آن بهره مند شوند تا جاییکه کودکان و نوجوانان از کوچه ها و خیابان های اصلی شهر برای بازی استفاده می کنند که خود خطرات بسیاری در پی داشته و باعث دلهره و اضطراب در بین خانواده شده است.
 
شهردار توحید در خصوص گفت: وسعت شهر توحید به 180 هکتار افزایش یافته ولی شهرداران و کارگزاران شهرداری و شورای اسلامی ادوار گذشته هیچگونه تملک زمینی برای ایجاد پارک و فضای شهر در نظر نگرفته اند و در این زمینه کوتاهی شده است.
 
یوسف صیدمرادی تاکید کرد: شورای دوره چهارم و شهرداری توحید رفع این مشکل را در اولویت کار خود قرار داده است و به دنبال تملک زمینی مناسب جهت فضای سبز و پارک است و در این خصوص با مالکان متعددی برای رفع این مشکل رایزنی صورت گرفته و امیدواریم در اولین فرصت آماده سازی و خرید زمین برای ایجاد پارک انجام پذیرد.
 
البته شهردار توحید نگفت چرا در چهار سال مدیریت خود بر این مرکز اقدامی در این خصوص انجام نشده است؟
 
مدیرکل امور شهری و شهرداری های استانداری ایلام نیز می گوید: هرگونه خدمات و یا ایجاد مبلمان شهری در هر شهری با مصوبه شورای شهر صورت می گیرد و باید از سال های گذشته شهرداران و شوراهای اسلامی وقت و فعلی در این خصوص چاره اندیشی می کردند.
 
عباداله باقری خاطر نشان شد: امسال آسفالت معابر در اولویت مصوبات شورای شهر توحید قرار گرفته که از محل اعتبارات وزارت کشور یک میلیارد و 800 میلیون ریال به این شهرداری توحید اختصاص یافته است که بنا به ضروریت موضوع و نیاز شهر به پارک و فضای سبز امکان جابجایی و تغییر اولویت شورای شهر وجود دارد و می توانند این اعتبار را برای پارک و فضای سبز شهر هزینه کنند.
 
امیدواریم با توجه به پیان عمر شورای فعلی و آغاز بکار اعضای جدید مجموعه شهرداری و شورای شهر این بخش با جدیت بیشتری در این موضوع ورود کرده و با این خواسته مردم که همواره انرا از مسئولان درخواست می کنند، جامه عمل بپوشانند چراکه وجود مراکز رفاهی و تفریحی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و تحرک و پویایی عموم مردم بسیار حائز اهمیت است./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار