کد خبر: ۴۷۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 12 August 2017
کمبود و نبود مایه حیات و آب شرب بهداشتی در چوار مشکلی اساسی است که بیش از پیش بر عطش منطقه افزوده و بیشتر روستاهای این بخش را خالی از سکنه ساخته است.

به گزارش تابناک ایلام ؛ مهم ترین مشکلی که این منطقه مستعد و پرظرفیت را آزار می دهد و به دغدغه اصلی اهالی منطقه بویژه مناطق روستایی تبدیل شده است، کمبود و نبود مایه حیات   «آب شرب سالم و بهداشتی» است و همین مسئله مهم، بیش از پیش بر عطش منطقه افزوده و بیشتر روستاهای این بخش را خالی از سکنه ساخته است.

خالی شدن روستاها؛ زمینه ساز چالش امنیتی!

یکی از اهالی روستای طاقطاوی با بیان اینکه به علت کاهش شدید بارندگی در سال های اخیر بیشتر چشمه ها، رودخانه ها و منابع آبی این روستا اعم از شور و شیرین، خشکیده اند، می گوید: هم اکنون آب این روستا به صورت هفته ای یک سرویس و از طریق تانکر صورت می گیرد که به هیچ وجه نیاز مردم را مرتفع نمی کند.

غفور یارمحمدی با اشاره به اینکه آب این تانکرها از لحاظ بهداشتی چندان مورد تأیید نیست و قطعاً سلامتی مردم را به مخاطره می اندازد، اظهار می دارد: در این روستا بیش از ۹۰ ساختمان جدید ساخته شده و بیشتر اهالی، زندگی در روستا را بر زندگی پردردسر شهری ترجیح می دهند اما به دلیل بحران آب، برخی از مردم مجبور شده اند که روستا را ترک کرده و به شهر پناه ببرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۰ روستای این بخش از کمبود و نبود آب به شدت رنج می برند و آبرسانی سیاری که به صورت ناکافی، نامنظم، غیربهداشتی و با هزاران منت و خواهش صورت می گیرد، نمی تواند عطش و نیاز مردم روستا را کاهش و پاسخ دهد، می افزاید: برای حل این بحران که قطعاً در آینده، روستاها را خالی از سکنه و استان و کشور را با چالش شدید امنیتی مواجه خواهد کرد، باید به صورت اصولی و اساسی چاره اندیشی شود.

غفور یارمحمدی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب سالم و مکفی برای روستائیان و عشایر، باید جزء اولویت های اصلی دولتمردان و متولیان امر قرار گیرد، بیان می دارد: بدون شک اگر آب شرب سالم و بهداشتی در روستاها به وفور ساری و جاری شود، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها آغاز خواهد شد و کار، تلاش و فعالیت روستائیان نیز رونق خواهد گرفت.

اینترنت جای آب را نمی گیرد!

دهیار روستای آبزا نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در این روستا بیش از ۷۰ خانوار سکونت دارند و از کمبود آب شرب دائمی و کافی به شدت رنج می برند، می گوید: بیش از ۱۰ سال است که آب شرب این روستا که نزدیک مرکز بخش (شهر چوار) است، از طریق تانکر تأمین می شود.

ناهید یوسفی نژاد با اشاره به اینکه روستائیان و عشایر، مرزداران واقعی، کم توقع و حافظان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و با کمترین امکانات، بیشترین خدمات ارائه می کنند، اظهار می دارد: روزانه چهار تانکر آب در مخزن این روستا تخلیه می شود اما متأسفانه به دلیل حجم جمعیت، نیاز آبی مردم روستا برآورده نمی شود و گلایه ها و نارضایتی ها همچنان باقی است.

 وی با بیان اینکه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این روستا حضور یافته و اینترنت پرسرعت روستایی را افتتاح کرده است، می افزاید: تأمین مایه حیات (آب) مقدم بر اینترنت است و امیدواریم که روزی برسد که با حضور مسئولان ارشد و وزیر نیرو، مجتمع بزرگ آب رسانی به روستاهای بخش چوار افتتاح شده و بحران شدید آب در این منطقه پایان پذیرد.

دهیار روستای آبزا با اشاره به اینکه رفع بحران آب در بخش چوار به روحیه ای جهادی و تلاشی مضاعف نیاز دارد، بیان می دارد: اگر در این باره چاره اندیشی نشود، چه بسا که در چند سال آینده، جز چند بنای بدون سکنه، از روستاهای منطقه اثری باقی نخواهد ماند.

ناهید یوسفی نژاد با بیان اینکه مسئولان مربوطه می توانند با پیگیری های مداوم و رایزنی های مستمر، این چالش رنج آور بحران آب را به درستی مدیریت کنند، یادآور می شود: در اطراف و اکناف این بخش که از عطش می سوزد و در تشنگی دست و پا می زند، منابع آبی زیادی وجود دارد و می توان با ایجاد یک مجتمع عظیم، تمام بخش چوار و روستاهای تابعه را مشروب ساخت.

وی با بیان اینکه آبی که از طریق تانکر به مخزن این روستا منتقل می شود،  همیشه کلرزنی و مورد ارزیابی بهداشتی قرار می گیرد، تصریح می کند: تا کنون هیچ گونه مشکل بهداشتی در این خصوص گزارش نشده است.

رفع  مشکل آب روستاهای چوار در دستور کار!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی  استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای روستائیان، جزء رسالت و اولویت اصلی خادمان ملت در این شرکت است، می گوید: هم اکنون به ۱۴ روستای این بخش آب رسانی به صورت سیار در حال انجام است.

نورالله تیموری با اشاره به اینکه روستاهای بخش چوار به شدت با کمبود منابع آبی مواجه هستند، اظهار می دارد: راهکارها و برنامه های خوبی برای تأمین آب شرب روستاهای بخش چوار به صورت دائم، تدوین شده است و امیدواریم که با تلاش و رایزنی مسئولان و با همکاری و همراهی مردم؛ آب مورد نیاز این روستاها به طور کامل تأمین شود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که از هر طریق ممکن، مشکل آب شرب روستاهای بخش چوار را برای همیشه مرتفع کنیم، می افزاید: برای رفع این معضل، منابع آبی مناسبی در سطح استان مدنظر قرار گرفته است و تلاش خواهد شد تا با ایجاد یک مجتمع بزرگ، روستاهای بخش چوار را از بحران آب خارج کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام با بیان اینکه هم اکنون عملیات آب رسانی سیار تحت نظارت کارشناسان بهداشت و درمان صورت می گیرد و تاکنون هیچگونه مورد غیر بهداشتی رؤیت و گزارش نشده است، خاطرنشان می سازد: در حال حاضر و به صورت ماهیانه ۲۰ میلیون ریال برای امر آب رسانی به روستاهای بخش چوار، هزینه می شود.

بزرگترین چالش فراروی بخش چوار؛ کمبود منابع آبی!

بخشدار چوار نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بزرگترین چالش فراروی بخش چوار و روستاهای تابعه، کمبود منابع آبی است، می گوید: در این خصوص تاکنون پی گیری ها، رایزنی ها و مکاتبات فراوانی صورت گرفته اما چاره ساز نبوده است.

ایوب چراغی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ روستای این بخش دارای سکنه ثابت هستند، اظهار می دارد: به دلیل کاهش شدید نزولات آسمانی و علی رغم کمبود امکانات و محدودیت های مالی، عملیات آب رسانی به برخی روستاهای این بخش همچنان به صورت سیار ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای حل این نارسایی عظیم و رفع این مشکل تأثیرگذار بر منطقه، تأمین آب شرب سالم از دیگر منابع آبی استان و ساخت یک مجتمع بزرگ و متمرکز است، می افزاید: مسئولان با جدیت در تلاش هستند تا به صورت ریشه ای و اساسی برای حل این معضل، چاره اندیشی کنند.

بخشدار چوار با اشاره به اینکه افزایش تعداد تانکرها و آب رسانی مناسب و به اندازه نیاز، از تقاضاهای مؤکد و مکرر روستاهای این بخش است، یادآور می شود: روستاها زمینه ساز توسعه و امنیت پایدار هستند و نیاز است که به طور جدی مورد توجه قرار گیرند و از بهترین امکانات برخوردار باشند.

ایوب چراغی با اشاره به اینکه کمبود و نبود آب در برخی از روستاهای این بخش، موجب مهاجرت اجباری مردم به شهرها و حاشیه شهرها شده است، تصریح می کند: اگر این معضل کم آبی در این منطقه حل و فصل شود، قطعاً توسعه و احیاء روستاها بیش از پیش مشهود خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از شهرنشینان رغبت و علاقه دارند که به روستا برگردند و زندگی عادی و ساده روستایی خود را از نو دنبال کنند، تأکید می کند: امیدواریم که با اندیشه و اراده والای مسئولان و با همدلی و همزبانی مردم؛ شاهد ساخت یک مجتمع عظیم آب رسانی و تأمین آب شرب اهالی روستاهای این منطقه باشیم./م

قدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار