بی مهری ها به شهرستان تازه تاسیس ملکشاهی علی رغم گذشت 9 سال همچنان ادامه داشت، چراغ صنعت در این شهرستان خاموش بوده و از عدم سرمایه گذاری رنج می برد.
کد خبر: ۴۷۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 12 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ بخش صنعت، معدن و تجارت با دارا بودن بيشترين سهم اقتصادي كشور، داراي تعامل گسترده ای با ساير بخش هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي کشور است و مي‌تواند يكي از موثر ترين پيشبران های اقتصادی كشور باشد.
 
ارتباط گسترده اين بخش با بخش هاي مختلف مانند حوزه پولي و بانكي، بورس، توليد، توزيع، اشتغال، واردات، صادرات، ارتباط بين مصرف كننده و توليد كننده و بسياري بخش هاي ديگر و ميزان اثر گذاري و اثر پذيري از اين بخش ها نشانگر اهميت بالاي شناخت صنعت، معدن و تجارت كشور است.
 
بخش صنعت محرك اصلي رشد، موفقيت و نوآوري كشورها محسوب مي‌شود. اين بخش علاوه بر ايجاد ارزش‌افزوده بيش از ساير بخش‌هاي اقتصاد منجر به ايجاد اشتغال خواهد شد.
 
ارزش‌افزوده، اشتغالزايی، تحريک نوآوری و پاسخگويي به نيازهاي مصرف‌كنندگان عوامل كليدي رشد اقتصادي بلندمدت و پايدار هستند. جريان قوي نوآوري در زمينه مواد اوليه، فناوري اطلاعات و فرآيندهاي توليد و ساخت، آفرينش فرصت‌هاي جديد براي طراحي و ساخت محصولات و خدمات جديد ازجمله مواردي است كه به واسطه بخش صنعت منجر به رشد اقتصادي كشور خواهد شد.
 
بسياري از مشاغل به طور مستقيم يا غيرمستقيم به صنعت وابسته هستند.
 
صنعت ملکشاهی با یک نفر اداره می شود
 
وجود اداره صنعت، معدن و تجارت در همه شهرستانها بویژه در استان توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته ایلام یک امر ضروری است.
 
شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام؛ اداره صنعت ، معدن وتجارت ندارد و فقط بصورت نمایندگی در این شهرستان اداره می شود.
 
این شهرستان که بیش از 9 سال از شهرستان شدن آن می گذرد، دارای 27 هزار نفر جمعیت بوده و دارای صنایعی چون کارخانه کابل سازی، مرغداری، دامداری، گاوداری، گیاهان دارویی و معادنی چون، بیتومین، زغال سنگ، سنگ نمک، سنگ گچ، معدن شن وماسه و.... می باشد.
 
در شهرستان ملکشاهی تابلوی شهرک صنعتی نصب شده و به قول مسئولین مربوطه زیرساخت های آن مهیا گردیده اما هیچگونه سرمایه گذاری و واحد صنعتی در آن ایجاد نگردیده است که با جذب سرمایه گذاران و احداث واحدهای صنعتی می توان به توسعه و رونق اقتصادی شهرستان ملکشاهی کمک های فراوانی کرد.
 
وجود صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ملکشاهی منافع وسیعی برای اجتماعات مطالعه را در بر داشته به طوری که سبب افزایش درآمد، ایجاد اشتغال و سرانه توزیع متعادل درآمد می گردد که بر این اساس باید اذغان داشت که امروزتنها نجات جوانان بیکار در شهرستان ملکشاهی صنعت است چون صنعت به عنوان اصلی ترین ابزار در توسعه وبخصوص توسعه عقب ماندگی ومهاجرت شهرستان نقش محوری را به خود اختصاص داده است.
 
مردم شهرستان ملکشاهی از مسئولین مربوطه انتظار دارند که برای تشکیل اداره صنعت، معدن و تجارت در این شهرستان و تکمیل چارت آن اقدام لازم بعمل آورند.
 
"یارالله نصیری" مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان ایلام در گفتگو با ملکشاهی خبر، گفت: علی رغم اینکه برای شهرستان ملکشاهی چارت مصوب نداریم، نماینده در این شهرستان مستقر کرده ایم و امورات صنعت، معدن وتجارت در شهرستان را انجام می دهد.
 
وی اظهار کرد: هفته ای یک روز بازرسین استان جهت پیگیری امورات در شهرستان حضور پیدا می کنند.
 
نصیری افزود: پیشنهاد تشکیل اداره و تکمیل چارت آن به وزارت خانه داده ایم و مکاتبات انجام گرفته، اما هنوز نتیجه از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نشده است.
 
مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان ایلام گفت: برای تشکیل اداره بایستی چارت سازمانی تعیین و استخدام ها برای آن اداره انجام شود.
 
وی تصریح کرد: صنعت، معدن و تجارت در سه شهرستان تازه تاسیس ملکشاهی، سیروان و بدره بصورت یک نفر نماینده اداره می شوند.
 
ماجرای غربت و تنهایی تابلو شهرک صنعتی ملکشاهی
 
شهرکهای صنعتی به دلیل نقش بسیار ارزنده و مهمی که در راستای ایجاد اشتغال، تعادل اقتصادی، استفاده از توانمندیها و پتانسیل‌های استانها و بهبود وضع صادرات در یک کشور دارند از اهمیت بسیاری برخوردارند.
 
واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی از حضور و فعالیت در آنها تأثیر پذیرفته و از ابعاد مختلفی می توان با بهره گیری از توانمندیهای موجود در شهرک های صنعتی برای بهبود واحدهای صنعتی تلاش کرد.
 
صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سر نوشت ساز برای توسعه اقتصادی شهرستان ملکشاهی ضرورتی است که هیچ کسی نمی تواند آن را انکار نماید.
 
امروزه واضح است که صنعتی شدن ملکشاهی به عنوان عاملی است که اثرات آن در همه بخش ها به ویژه در بخش اقتصادی در شهرستان احساس شده است  که بر این اساس که در طول چند سال از احداث یک تابلو به عنوان ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی می گذرد اما این موضوع باید مورد توجه برنامه ریزان ومسئولان زیرربط قرار گیرد که درصورت توجه به ناحیه صنعتی شهرستان ملکشاهی و راه اندازی این ناحیه الزاماً همراه با گسترش زیر ساختی مانند،راه های ارتباطی ،شبکه انتقال آب ،مخابرات، و موسسات خدماتی حمل نقل ومانند آن همراه است.
 
از فواید راه اندازی ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی ضمن ایجاد مهارت های جدید وایجاد هماهنگی موجب شکستن موانع سنتی رشد اقتصادی وهمچنین تنها راه حل مشکل فقر بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی جدید را می توان نام برد.
 
وجود صنعت در شهرستان ملکشاهی منافع وسیعی را برای اجتماعات مطالعه را در بر داشته به طوری که سبب افزایش یکپارچگی خانوارها، افزایش در آمد، سرانه توزیع متعادل درآمد می گردد که بر این اساس باید اذغان داشت که امروزتنها نجات جوانان بیکار در شهرستان ملکشاهی صنعت است چون صنعت به عنوان اصلی ترین ابزار در توسعه وبه خصوص توسعه عقب ماندگی ومهاجرت شهرستان نقش محوری را به خود اختصاص داده است.
 
از تمامی مسئولین کشوری،استانی ،نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین شهرستان ملکشاهی انتظار می رود راه اندازی این ناحیه صنعتی بعنوان مطالبه مردم ملکشاهی را پیگیری نمایند و این موانع را برطرف کنند. زیر ساخت های ناحیه صنعتی همچون زمین ،تاسیسات، آب، برق حصار کشی، همواره نمودن زمین و... را برطرف کنند تا سرمایه گذاران بومی وغیر بومی بتواند در این ناحیه سرمایه گذاری کنند.
 
"مرتضی دارایی" مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام در گفتگو با ملکشاهی خبر، گفت: حدود 92 درصد واحدهای صنعتی کشور، صنایع کوچک و متوسط هستند که نقش مهمی در صنعت کشور دارند و بیش از 45درصد سهم اشتغال بخش صنعت در این صنایع است.
 
وی اظهار کرد: از حدود 50 سال پیش محل استقرار صنایع کوچک در شهرکهای صنعتی بوده است.
 
دارایی افزود: استان ایلام دارای 13 شهرک صنعتی مصوب می باشد که 11 شهرک به بهره برداری رسیده است و دراین استان 550 واحد دارای پروانه بهره برداری موجود است که 45 درصد در نواحی صنعتی وجود دارد.
 
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام گفت: شهرک صنعتی شهرستان ملکشاهی در راستای توسعه این شهرستان مطالعه گردیده است.
 
وی تصریح کرد: وظیفه شرکت شهرکهای صنعتی، آماده سازی زیرساخت ها، عمران و آبادانی است.
 
دارایی اضافه کرد: کار جذب سرمایه گذار در این شهرک، تابعی از فضای کسب وکار کشور است، شرایط اقلیمی و جمعیتی استان از توابع دیگر سرمایه گذاری است.
 
وی با اشاره به مزایای فعالیت سرمایه گذاران در این شهرک گفت: شرکت شهرکهای صنعتی شرایطی چون معافیت مالیاتی و استثناء از قانون شهرداری را برای سرمایه گذاران در این شهرک فراهم نموده است.
 
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام اضافه کرد: در شهرک صنعتی ملکشاهی، زیرساخت های لازم انجام شده اما جذب سرمایه گذار براساس فضای کسب وکار است.
 
دارایی اذعان کرد: با سرمایه گذار بومی و غیربومی رایزنی انجام شده است و پیگیر جذب سرمایه گذار هستیم.
 
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام؛ راههای مواصلاتی نامناسب، معرفی نشدن ظرفیتهای شهرستان ونبود سرمایه گذاران قوی بومی را از مشکلات سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی عنوان کرد.
 
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شهرستان ملکشاهی کمتر توسعه یافته است، برای سرمایه گذاران در این شهرک، زمین با 60 درصد تخفیف و مابقی هزینه خرید زمین نیز بصورت قسطی بدون بهره بانکی واگذار می گردد، تسهیلات ایجاد صنایع درصورت داشتن طرح توجیه به صندوق توسعه ملی معرفی می گردد.
 
دارایی یادآور شد: سند ثبتی شهرک صنعتی ملکشاهی به مساحت 300 هزار مترمربع به نام شرکت شهرکهای صنعتی ثبت گردیده است.
 
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام  در پایان گفت: نیازمند اعتبارات عمرانی جهت تکمیل زیرساخت ها و آماده سازی بهتر برای جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی ملکشاهی هستیم.
 
ملکشاهی از عدم سرمایه گذاری رنج می برد
 
سرمایه گذاری و کارآفرینی کار بسیار دشواری است و طبق آمار و ارقام و تحقیقات دریافت شده بسیاری از افراد قادر به حصول موفقیت در این عرصه نمی باشند.
 
موفقیت در سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار اصولا به توانایی های فردی، سازمان دهی و بصیرت فرد بستگی دارد، اما بخشی از موفقیت نیز به سیاست و پشتوانه ی منطقه ای نیز بستگی دارد و گفتنی است سرمایه گذاری با پذیرش ریسک و مخاطرات شروع می شود.
 
لازمه ی موفقیت در کارآفرینی، داشتن برنامه ای درست و سنجیده است و باید گفت عوامل بسیاری در شکست یک سرمایه گذارموثر می باشد.
 
شهرستان ملکشاهی همچنان از محرومیت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی رنج می‌برد و گلایه‌های مردم منطقه ملاکی بر این امر است.
 
در شهرستان ملکشاهی، بیکاری و مهاجرت بزرگترین بحران پیش روی این شهرستان است که عامل عمده بالا رفتن اعتیاد، افسردگی، طلاق و…شده است و حل این معضل همت مسئولان و خود جوانان را می طلبد.
 
این شهرستان با توجه به داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود( در زمینه های کشاورزی،گردشگری و…)در حال حاضر با پدیده شوم مهاجرت که تأثیرات منفی در خصوص کسب اعتبارات لازم را دارد، مواجه است.
 
نبود شغل مناسب و امکانات رفاهی و تفریحی، نبود سرمایه گذار جهت ایجاد مراکز تولیدی و کارگاهی از مهم ترین معضلاتی است که ملکشاهی را تهدید می کند.
 
کم توجهی چند سال اخیر به بیکاری جوانان و نبود شرایط کاری مناسب برای آن ها به ویژه جوانان تحصیل کرده که توانایی ایجاد یک کسب و کار جدید از طریق سرمایه ی خود را ندارند، معضل مهاجرت و مشغول شدن به کارهای غیرمرتبط با تخصص جوانان ملکشاهی را به همراه داشته است.
 
مهاجرت جوانان تحصیل کرده ملکشاهی رشدی منفی برای شهرستان ایجاد کرده که برون رفت از این وضعیت نیاز به یافتن راه کارهای مناسب و تحقق وعده های مسئولین دارد.
 
متاسفانه هنوز زمینه و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری سرمایه داران در این شهرستان فراهم نشده و از طرفی در حال حاضر اقدامی برای آوردن سرمایه گذاران با برنامه ریزی های لازم انجام نشده است.
 
اصول و فنون مذاکره با سرمایه گذار بسیار حائز اهمیت است و باید دوره های آموزشی در این خصوص برگزار گردد و این سیستم دچار چالش های بزرگی شده نمی توان از این راه انتظار عملیاتی شدن سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار توسط خود جوانان شهرستان را داشت.
 
از دیگر مشکلات اساسی ملکشاهی نبود جاده‌های استاندارد است که باعث شده سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این شهرستان نداشته باشند.
 
به راستی که وجود یک جاده استاندارد مطالبه اصلی و به حق مردم منطقه بوده است و برای اینکه آمار گردشگران و از طرفی رغبت سرامایه گذاران در منطقه افزایش یابد مهمترین راهکار ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای است.
 
اگر نگاهی به پتانسیل های شهرستان ملکشاهی بیاندازیم متوجه می شویم که چقدر می توان در این شهرستان ایجاد اشتغال نمود،که بدلیل ناتوانی در سرمایه گذاری و همچنین جذب سرمایه گذار از این حیث عقب ماندیم.
 
برخی راهکارهای برون رفت از مشکلات سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان ملکشاهی:
 
1- حذف بروکراسی های اداری و حذف برخی اقدامات در ادارات و همچنین ارتباط ادارات شهرستان با سایر جاها، ازعوامل جذب سرمایه گذار است.
 
2- فراهم سازی زیرساخت ها اولیه سرمایه گذاری و احداث جاده های استاندارد در شهرستان
 
3- با برنامه ریزی مدون جهت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار و تهیه گزارشی ازظرفیت ها و فرصت های شغلی می توان از این وضعیت بیرون آمد.
 
4- در اختیار گذاشتن زمین هایی از جمله شهرک صنعتی می تواند نقش بسزایی در جذب سرمایه گذار در شهرستان ملکشاهی را ایفا کند.
 
5- تقویت نیروی کار ماهر و تکنولوژی، تقویت افراد در حوزه های مدیریت
 
6- ایجاد اتاق فکر با حضور افرادی با ایده های جدید
 
7- حوزه کشاورزی شهرستان را با رویکرد صنایع تبدیلی احصا کنیم.
 
امیدواریم مسئولان امر با ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی دغدغه و نگرانی مردم منطقه را برطرف سازند چرا که ارائه خدمات رفاهی، تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی مطالبه به حق مردم منطقه بوده که نیاز است مسئولان کمر به همت بسته و اقدامات عملی برای توسعه منطقه انجام دهند./م
ملکشاهی خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار