کمتر از سه ماه دیگر به اربعین حسینی باقی مانده است، مرز مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور برای تردد زائران حسینی آمده می شود، مسئولان در بخش های مختلف در حال توسعه زیرساخت های استان برای حل مشکلات سال های گذشته هستند.
کد خبر: ۴۷۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 12 August 2017
پروژه های مهم و تاثیرگذاری که در حوزه راهسازی استان ایلام در دست اجرا است قطعا بخشی از مشکلات ترافیکی را طی ایام اربعین در جاده های منتهی به مرز مهران رفع خواهد کرد.
 
به گزارش تابناک ایلام ؛  کمتر از سه ماه دیگر به اربعین حسینی باقی مانده است، مرز مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور برای تردد زائران حسینی آمده می شود، مسئولان در بخش های مختلف در حال توسعه زیرساخت های استان برای حل مشکلات سال های گذشته هستند.
 
دو میلیون و ۲۳۰ هزار نفر پارسال در ایام اربعین از مرز مهران تردد کردند که امسال پبش بینی می شود ۴۰ درصد زائران از این مرز عبور کنند، همین مسئله توسعه زیرساخت های مرز مهران را دوچندان کرده است.
 
چند پروژه مهم و تاثیر گذار در حوزه راهسازی در استان ایلام برای کاهش بار ترافیکی طی ایام اربعین در استان در حال اجراست و قطعا بخشی از مشکلات سال گذشته را حل خواهد کرد.
 
چهار بانده شدن جاده ایلام-مهران به نیمه رسید
 
جاده ایلام-مهران به عنوان مهمترین مسیر ارتباطی زائران اربعین نیازمند توجه است، این مسیر ارتباطی یکی از مهتمرین محورهایی است که هر سال زائران اربعین از طریق آن به کربلای معلی مشرف می شوند.
 
طبق اعلام سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام، از مسیر ۱۱۰ کیلومتری ایلام-مهران بیش از ۵۰ کیلومتر چهار بانده شده است.
 
وی افزود: مابقی مسیر توسط شش پیمانکار در حال چهار بانده شدن است، البته مشکلات اعتباری باعث شده بهره برداری کامل از پروژه به اربعین امسال نرسد.
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید برای پروژه بسته شده که اگر به پروژه تزریق شود قطعا در اربعین سال ۹۷ شاهد بهره برداری کامل از پروژه خواهیم بود.
 
شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز  اظهار داشت: تا اربعین امسال بیش از ۷۵ درصد مسیر ایلام-مهران چهار بانده می شود و کل پروژه تا سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.
 
وی گفت: از نظر مالی و اعتباری مشکلاتی هست ولی سعی شده از راه های مختلف به پروژه اعتبار تزریق شود.
 
وی افزود: قطعا با تزریق اعتبارات مالی به پروژه تعطیل و متوقف نمی شود.
 
ترشابه با ۶۰ درصد پیشرفت
 
«ترشابه» می تواند مهمترین جایگزین مسیر ایلام-مهران در ایام اربعین به شمار رود؛ البته این مسیر هم اکنون نواقص زیادی دارد که مسئولان به فکر بهسازی آن افتاده اند تا از آن نیز استفاده شود.
 
جاده ملکشاهی – مهران به مسافت  ۷۰کیلومتر است که مسافت ۲۷ کیلومتر تا روستای گنبد در محدوده استحفاظی شهرستان ملکشاهی است و مسیر گنبدپیرمحمد به مهران محدوده استحفاظی شهرستان مهران است که هم اکنون در دست بهسازی و تعریض است.
 
رحمت سجادی رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی گفت: پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه سال گذشته آغاز و تا پایان سال جاری اتمام و به بهره برداری می رسد .

رحمت سجادی رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی گفت: پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه سال گذشته آغاز و تا پایان سال جاری اتمام و به بهره برداری می رسد.
 
وی اظهار کرد: این طرح به طول چهار ونیم کیلومتر احداث می شود و عرض جاده به ۱۱ متر افزایش پیدا خواهد کرد.
 
سجادی افزود: کلیه پیچ های خطرناک و حادثه ساز حذف می شوند و شیب مسیر که قبلا ۲۵ درصد بوده کاهش پیدا خواهد کرد و شیب جاده در مسیر جدید، حداکثر ۱۱ درصد خواهد بود.
 
رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی گفت: ۹ دهنه پل در این پروژه احداث می شود که بین ۱۱ تا ۷۰ متر عرض پل های احداثی خواهد بود.
 
وی با اشاره به میزان اعتبار و پیشرفت پروژه گفت: اعتبار اولیه پروژه حدود ۷۰ میلیارد ریال بوده پروژه تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
به گفته سجادی تاکنون ۶۰ درصد از عملیات خاکی، شش دهنه پل و دو ونیم کیلومتر از مسیر تسطیح و ریگلاژ شده است.
 
رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی ادامه داد: این پروژه شامل ۷۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری، زیر سازی و رو سازی است.
 
وی هدف از اجرای این طرح را کوتاه کردن طول مسیر، اصلاح شیب جاده، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، بالابردن سطح ایمنی، تسهیل در تردد زائرین حسینی به عنوان مسیر دوم تردد زائرین اربعین عنوان کرد.
 
تونل قلاجه به اربعین امسال می رسد
 
تونل قلاجه بین استان های ایلام و کرمانشاه قرار گرفته و دو هزار و ۵۰۰ متر طول دارد که با راه های طرفین طول این تونل سه هزار و ۷۵۰ متر می رسد.
 
شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در نشست ستاد اربعین استان اظهار داشت: کار لاینینگ این تونل پایان پذیرفته و هم اکنون آماده آسفالت و روسازی است و تا اربعین پایان می پذیرد.
 
وی افزود: این پروژه از ۱۳۸۹ آغاز شده و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد.
 
ولادی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهمترین پروژه های راهسازی استان است، گفت: بهره برداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثه خیز از گردنه قلاجه را حذف و کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استان های ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جاده ای در استان ایجاد خواهد کرد.
 
آخرین وضعیت زیرساخت ارتباطی در مرز مهران
 
وی با اشاره چهار خطه کردن محور ایلام-مهران، اظهار داشت: پیمانکار در محدوده روستای مهدی آباد تا سه راهی ماربره  مشغول فعالیت است ولی به دلیل وجود ترانشه و کوه های مسیر و وجود تونل به اربعین امسال نخواهد رسید، همچنین از ماربره تا جندالله روسازی به اربعین نمی رسد ولی کار ابنیه و عملیات خاکی به اتمام رسیده است.
 
معاون استاندار ایلام اضافه کرد: برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان احتمالی سه پد بالگرد در فواصل ۲۵ کیلومتری در مسیر ایلام به مهران و یک پد نیز در مسیر ملکشاهی به مهران در محدوده امامزاده پیرمحمد (ع) ایجاد می شود.
 
پولادی تاکید کرد: محدوده میدان ارغوان یکی از نقاطی بود که سال گذشته گره ترافیکی ایجاد کرد که هم اکنون احداث تقاطع غیر همسطح در این منطقه در حال پیگیری است که پیش از اربعین ۹۶ بهره برداری می شود.
 
وی ایجاد ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در پارکینگ اربعین و  آسفالت معابر اصلی این منطقه و ایجاد ۵۰ سرویس بهداشتی و ۵۰ دوش حمام در ترمینال برکت را از برنامه های حوزه زیرساختی استان در بحث اربعین عنوان کرد.
 
توسعه راه های اولویت اول استان برای اربعین
 
محمدرضا مرورید  استاندار ایلام نیز اظهار داشت: دو مسئله مهم حوزه راه سازی و آبرسانی به عنوان اولویت های توسعه زیرساخت های مرز مهران برای اربعین ۹۶ به شمار می روند.
 
وی افزود: در بحث راهسازی خوشبختانه اقدامات خوبی در حال انجام است و علاوه بر چهار خطه کردن بخش مهمی از مسیر ایلام-مهران، تونل قلاجه و بهسازی مسیر ملکشاهی-مهران نیز در حال انجام است.
 
لزوم راه اندازی راه آهن برای توسعه زیرساخت های مرز مهران
 
حجت الاسلام محمد نقی لطفی امام جمعه ایلام  روز گذشته در بازدید زیرساخت های شهرستان مهران اظهار داشت: شهرستان مهران یکی از مهمترین کانون های تردد زوار اربعین با توجه به مرز بین المللی مهران است.
 
وی گفت: توسعه زیرساخت های مهران به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین بسیاری ضروری است و مسئولان کشوری و استانی به زیرساخت های ارتباطی استان توجه ویژه داشته باشند.
 
لطفی افزود: یکی از خواسته های مردم استان ایلام موضوع اتصال استان یه خطوط راه آهن  است که قرارگاه خاتم الانبیا باید نسبت به این مهم نگاه ویژه ای داشته باشد.
 
وی گفت: با تسهیلات و اقداماتی که قرارگاه خاتم الانبیاء انجام داده امسال بهتر از سالهای گذشته از زائران ابا عبدالله الحسین (ع) استقبال و پذیرایی می شود./م
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار