این رویکرد ظلمی در حق افراد متعهد و تشکیلاتی و آسیب جدی برای مردم‌سالاری دینی است که در جریان انتخابات در ستاد‌ها فعالیت می‌کنند اما پس از پیروزی نادیده گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۴۷۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶ 11 August 2017
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ماههاست به پایان رسیده و حسن روحانی علیرغم هجمه های بسیار بالایی که بر علیه او شد توانست با شعار تداوم تدبیر وعقلانیت وتاکید بر تامین مطالبات مردم وخاصه با تکیه بر حمایت مجدانه جریان اصلاحات ولیدرهای آن برای بار دوم سکاندار ریاست جمهوری کشور شود.
 
به گزارش تابناک ایلام ،با فروکش کردن احساسات و بگو ومگوهای دوران پر مشاجره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و انجام مراسم تنفیذ وتحلیف حکم حسن روحانی که البته صرفنظر ازبرخی حواشی تاسف بار ،عدم نام بردن از برخی چهره های سیاسی کمک کننده به حسن روحانی ویا عدم دعوت از آنان برای حضور در مراسم تنفیذ وتحلیف که به نوعی قدر نشناسی ایشان وچشم بستن بر حمایتهای آنان تعبیر شده است گمانه زنی ها از تعدیل برخی مواضع رییس جمهور را پررنگ کرده است.
 
این درحالیست با معرفی کابینه جدید و مشخص شدن ترکیب اعضای دولت دوازدهم ، واکنش ها به برخی از اعضای کابینه تشدید یافته و به تعبیری باید گفت داد بسیاری از هواداران  وفعالان سیاسی جریان اصلاحات وحامیان حسن روحانی وبرخی از اعضای ستادهای انتخاباتی وی در استانها را در آورده است.
 
بسیاری از رسانه های همراه ،فعالان سیاسی جریان حامی دولت ، ترکیب کابینه دولت جدید را مایوس کننده تلقی کرده وبراین باورند که رییس جمهور پیام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را نشنیده و احیانا به خواسته ها ومطالبات 24میلیون ایرانی پشت پا زده اند.این جریان منتقد عمدتا دلسوز دولت معتقدند که این کابینه یارای محقق نمودن شعارهای رییس جمهور و مطالبات انتخاب کنندگان وی را نداشته وسرنوشت اصلاحات را در  انتخابات 1400 به محاق خواهد برد .
 
نماینده اصلاح طلب استان ایلام و رییس ستاد انتخابات حسن روحانی در استان ایلام نیز معتقد است معرفی اعضای کابینه جدید قدری با خواسته های حزبی جریان اصلاحات در تضاد است و این موضوع ریشه در عدم تثبیت واثرگذاری تحزب در سپهر سیاسی کشور دارد
 
جلال میرزایی ، با اشاره به احتمال معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه روز سه‌شنبه، در واکنش به برخی انتقاد‌ها از سوی اعضای فراکسیون امید و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت به‌دلیل عدم تناسب میان وزرای معرفی شده و مطالبات جامعه مدنی گفت: رییس‌جمهوری اختیاراتی دارد که بر اساس آن می‌تواند کابینه را بنابه صلاحدید خود انتخاب کند اما متاسفانه حزبی‌نبودن روسای جمهوری که تاکنون در کشور ما به روی کار آمده‌اند، باعث شده نسبت به احزاب احساس استقلال کنند.

کاندیداها با وعده‌های موردنظر مردم رای می‌آورند و بعد از پیروزی به‌سراغ دوستان‌شان می‌روند

او با اشاره به ضعف تحزب و عدم تعهد حزبی روسای جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، یادآور شد: از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد کم و بیش شاهد این ضعف بودیم و در دوره یازدهم و احتمالاً دوره دوازدهم نیز شاهد این وضعیت خواهیم بود. بجز دوران هشت‌ساله اصلاحات و ریاست‌جمهوری خاتمی که تا حدودی کمتر شاهد این رویکرد غیرحزبی بودیم، در باقی موارد با این احساس استقلال نسبی از احزاب و تشکل‌های حامی، به سمت کسانی می‌روند که صرفاً با آن‌ها سابقه دوستی دارند که این مسئله هم به فعالیت حزبی، مشارکت سیاسی و اعتماد مردم و هم به فعالیت‌های دولت آسیب جدی وارد می‌کند. چرا که کاندیدای ریاست‌جمهوری در جریان انتخابات هرچه می‌خواهد وعده‌های موردنظر مردم را مطرح می‌کند اما بعد از پیروزی به سراغ دوستانش می‌رود.

انتخاب افراد خنثی که مواضع شفافی ندارند، ظلم به چهره‌های متعهد است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در پاسخ به پرسشی درخصوص عدم تطابق گزینه‌های وزارت کشور، آموزش و پرورش، علوم و همچنین ارتباطات با مطالبات ۲۴ میلیون رای گفتمانی روحانی اعلام کرد: این مشکل نیز تا حدودی ناشی از همین وضعیت سیاسی در کشور است. ما فردی که مواضع مشخص و شفاف‌ دارد را‌‌ رها کرده و به سراغ افراد خنثی می‌رویم که نگاه و رویکرد سیاسیشان مشخص نیست. این رویکرد ظلمی در حق افراد متعهد و تشکیلاتی و آسیب جدی برای مردم‌سالاری دینی است که در جریان انتخابات در ستاد‌ها فعالیت می‌کنند اما پس از پیروزی نادیده گرفته می‌شوند.

او گفت: با این حال نباید فراموش کنیم که اکثر گزینه‌های مطرح شده در میان مواردی که اشاره شد، گزینه‌های جدید هستند و لازم است ابتدا کارنامه و سوابقشان را بررسی کنیم.

در رای‌اعتمادها گزینه‌های محافظه‌کاری که اهل تغییر نیستند را نمی‌پذیریم

میرزایی با بیان این‌که باید بیشتر به سمت نظارت برویم، اعلام کرد: طبیعتاً رایزنی خواهیم کرد که گزینه‌های بهتری معرفی شوند که متاسفانه درصورت عدم توفیق، کمی سرخورده می‌شویم اما باید توجه داشته باشیم که در هر حال اهرم نظارت در اختیار ما قرار دارد و فارغ از آن، در رای‌اعتماد‌ها نیز نقش‌آفرینی خواهیم کرد و اگر بررسی کنیم، می‌توانیم وزرای پیشنهادی که ضعیف‌تر هستند، اهل تغییر و تحول نبوده و با رویکرد محافظه‌کارانه به‌دنبال حفظ وضع موجود هستند و نیز کسانی که نگاهی عمیقی ندارند را نپذیرفته و به آن‌ها رای‌اعتماد نخواهیم داد.

او در واکنش به انتقاد برخی ناظران مبنی بر تقلیل‌گرایی در مطالبات جریان اصلاحات و این‌که بزرگان این جریان تا ۱۰ روز پیش خواستار معرفی کابینه اصلاح‌طلب بوده، اکنون به رویکرد اصلاح‌طلبانه رضایت داده و احتمالاً در جریان رای‌اعتماد نیز صرفاً سعی می‌کنند با گزینه‌های افراطی و تندرو مخالفت کنند، گفت: کسانی که این انتقاد را مطرح می‌کنند، مناسبات سیاسی کشور را در نظر نمی‌گیرند. این درحالی است که حتی در نظام‌های سیاسی غربی نیز باوجود این‌که انتخابات حزبی است، فرد منتخب با مطالبات تمامی جامعه روبرو می‌شود و ناچار به انعطاف و انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های فراوان پیش‌رو است و نمی‌توان انتظار داشت بتوانیم همه را راضی کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با تاکید بر این‌که این فراکسیون به‌نیابت از شورایعالی سیاست‌گذاری و سایر اصلاح‌طلبان با رویکرد کار‌شناسی عملکرد وزرای دولت قبل را بررسی کرده است، گفت:چانه‌زنی و گفت‌وگوهای خوبی که انجام شد و دیدارهایی نیز با رییس‌جمهوری انجام شد، آقای عارف حداقل دو دیدار مهم با روحانی برگزار کرد و همچنین شورایعالی سیاست‌گذاری نیز با رییس‌جمهوری دیدار کرد. مجموعه این اقدامات برای آن بود که حداقلی از انتظارات و مطالبات اصلاح‌طلبان تامین شود و روحانی نیز باید در قبال این خواسته‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

رای‌اعتماد ابزار اصلاح‌طلبان برای تغییر کابینه

او تاکید کرد: با این حساب اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید کار خود را انجام داده و واقعیت این است که به‌جز مذاکره و رای‌اعتماد ابزار دیگری در اختیار نداریم و تنها می‌توانیم مواضعمان را به مردم اطلاع دهیم. رییس‌جمهوری نیز که دغدغه تغییر و تحقق خواست مردم را دارد و به‌عنوان کسی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته و ۲۴ میلیون رای گفتمانی اصلاحات را به‌عنوان پشتوانه خود در اختیار دارد، در چینش کابینه خود اختیاراتی دارد و به نظر می‌رسد هنوز بهترین راه مذاکره باشد اما بعد از آن‌که ترکیب کابینه قطعی شد، باید به‌سراغ بررسی صلاحیت افراد رفته و سوابق گذشته آن‌ها و ارتباط این سوابق با حوزه کاری که برایشان تعریف شده را بررسی کنیم و نسبت به چگونگی رای‌اعتماد به آن‌ها تصمیم بگیریم.

درخواست بازنگری در برخی وزرای پیشنهادی از سوی روحانی

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز امکان تغییر در ترکیب کابینه وجود دارد، گفت: امیدواریم که رییس‌جمهوری با درنظر گرفتن مجموع بازخورد‌ها درباره آن‌چه تاکنون به‌عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شده، در برخی بخش‌ها بازنگری کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: ایراد اساسی به این برمی‌گردد که رییس‌جمهوری حزبی نگاه نکرده و حزبی فکر نمی‌کند. اطرافیان روحانی نیز آن‌چنان حزبی فکر نمی‌کنند و بیشتر محفلی تصمیم می‌گیرند که البته این مسئله مربوط به امروز نیست و در گذشته نیز شاهد این وضعیت بوده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار