معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: بیش از 90 درصد حجم آب سدهای سه گانه این استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و تنها هشت درصد از این حجم آب در بخش آشامیدنی و 2 درصد باقیمانده نیز به مصرف بخش صنعت می رسد.
کد خبر: ۴۷۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 09 August 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛احسان یارمحمدی اظهار کرد: شرایط اقلیمی و تابستان ایلام موجب شده است مصارف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی از حد متعارف عبور کرده و به دلیل تقاضای روز افزون در جهت مصرف بیش از حد، مشکلاتی در تامین آب ایجاد شود که این شرکت با اعمال مدیریت مصرف آب تاکنون توانسته است این مهم را تا 2 ماه مانده به آغاز بارش ها در فصل آبی جدید مدیریت کند.
 
یارمحمدی با اشاره به وضعیت آب ذخیره شده در پشت سدهای این استان، سهم بارندگی های سال گذشته در افزایش منابع آبی را مثبت دانست و یادآور شد: حجم کنونی آب سدهای استان بیش از 145 میلیون متر مکعب (سد ایلام 58.7 میلیون، کنگیر ایوان 15.75 میلیون و دویرج نیز 188 میلیون متر مکعب) است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.
 
وی از وضعیت مطلوب ذخایر آب سدهای سه گانه استان (چم گردلان، دویرج و کنگیر) خبر داد و گفت: مدیریت صحیح مصرف، بهبود روش های آبیاری و تغییر الگوی کشت از راهکارهای مهم برای عبور از بحران کم آبی است.
 
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: مطلوب بودن آب سدهای استان دلیلی بر افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و در بخش شرب نیست و برای عبور از بحران کم آبی باید مدیریت مصرف لحاظ شود چرا که در غیر این صورت بحران آب تشدید خواهد شد.
 
یارمحمدی از افت سطح منابع آب زیرزمینی در دشت های مهم استان خبر داد و یادآور شد: 19 دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت 2 دشت مهران و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
 
وی گفت: به سبب برداشت بی رویه از سفره های آب های زیر زمینی، سطح آب های زیر زمینی ایلام با افت مواجه شده که در این خصوص با توجه به جوابگو نبودن ذخیره آب های زیرزمینی دیگر دشت های استان هم ممکن است به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.
 
یارمحمدی نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکار برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب است.
 
وی تغذیه مصنوعی در پهنه دشت‌ها را راهکاری مناسب برای افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت: تا کنون با اجرای طرح تغذیه مصنوعی، شش میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت ممنوعه مهران تزریق شده است.

66درصد منابع آبی استان ایلام زیر زمینی و مابقی آب های سطحی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار