رییس خانه مطبوعات استان ایلام در گفتگوی اختصاصی با تابناک ایلام:
رییس خانه مطبوعات استان ایلام گفت : لازم است که ازهمین تریبون به کسانی که نگاه معیشتی و اقتصادی به رسانه دارند اعلام کنیم که رسانه جایی برای کسب درآمد و معیشت نیست .دوستانی که آمده اند و کار کرده اند به عینه دیده اند که اگر به این موضوع نگاه مالی وکسب منافع اقتصادی داشته باشند چیزی عایدشان نمی شود.
کد خبر: ۴۷۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ 08 August 2017
این روزها فضای مجازی ،رسانه ای وحقیقی کشور واستانمان قدری متفاوت شده است ،همه جا مملو از پیام های شادباش و تبریک شده  و جملگی در تکاپو برای گردهم آیی بمنظور تکریم از جایگاه کسانی شده است که از خود مایه می گذراند تا مردمان سرزمینشان در تاریکی بی خبری باقی نمانند.
 
بله، این روزها در تقویم ملی ما ، بنام کسانی ثبت وضبط شده است که مصداق " ن والقلم ومایسطرونند" قداست خود را از این ایه گرفته ونجابت وشجاعت و شهامتشان را مدیون قلم رسای خویشند ، خبرنگاران خط مقدم مبارزه با جهل و آینه تمام نمای تنویر افکار عمومی اند ،خبرنگاران زبان رسا وفریاد در حلقوم مانده توده هایی هستند که صدایشان به جایی نمی رسد.
 
17مرداد سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به روزی خاص برای تجلیل از جهادگران عرصه اطلاع رسانی تبدیل شده است .برهمین اساس و بمناسبت این روز ،سایت تحلیلی خبری تابناک ایلام در گفتگویی اختصاصی با رییس خانه مطبوعات استان ،مسایل ،چالشها وچالشهای رسانه های استان و فعالان عرصه اطلاع رسانی استان را به بحث گذاشت.
 
"عبدالحمید کرمی" رییس خانه مطبوعات استان واز پیش کسوتان عرصه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام با تبریک روز خبرنگار به فعالان رسانه ای وخبرنگاران استان ،باتشریح برنامه های خانه مطبوعات در راستای ارتقاء سطح آگاهی خبرنگاران وحرفه ای سازی آنان اظهار کرد: خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل رسمی و تشکلی صنفی رسانه ها به نمایندگی از رسانه ها و مطبوعات استانها در تمام کشور فعالیت می کنند.
 
وی با توجه به مشکلات موجود بر سرراه رسانه های استان گفت : همه ما به خوبی می دانیم بسیاری از رسانه های استان از نظر مالی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند وخانه مطبوعات هم براساس اساسنامه تنظیم شده در وضعیتی نیست که بتوانددر رفع  مشکلات مالی رسان های استان نقشی را عهده دار شود .
 
وی ادامه داد : با این حال وبا وجود محدودیت هایی که داریم ،تمام تلاش خانه مطبوعات در پنجم و همچنین در دوره فعلی ،رفع مشکلات اصحاب رسانه استان بوده واین موضوع بعنوان دغدغه ای مهم در دستور کار اعضای خانه مطبوعات قرار داشته وخواهد داشت.
 
عبدالحمید کرمی افزود: در دوره گذشته یکی از کارهایی که بسیار مورد توجه و اقبال قرار گرفت ،اجرای آموزش های تخصصی ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بود ،همه تلاش ما در خانه مطبوعات به افزایش سطح کیفی وحرفه ای سازی خبرنگاران از طریق اجرای آموزشهای حرفه ای خبرنگاری متمرکز شده است.
 
رییس خانه مطبوعات استان تصریح کرد : خوشبختانه به نسبت جمعیت، استان ایلام از حیث کمی وتعداد خبرنگار ،از وضعیت مطلوبی برخوردار است ، اما در عین حال کمی و کاستی هایی نیز وجود دارد که دراین راستا می توان پایین بودن سطح کیفی خبرنویسی ووجود خبرنگاران غیر حرفه ای را نام برد .لذا ایجاب می کند ،خانه مطبوعات در این دوره تمام تلاش خود را حول محور آموزش خبرنگاران برنامه ریزی نماید  .می توان گفت آموزش محوری یک از اساسی ترین برنامه هایی است که در هر دو دوره فعالیت خانه مطبوعات استان  مد نظر بوده وخواهد بود.
 

این فعال رسانه ای در خصوص وضعیت رسانه های استان خاطرنشان کرد: وضعیت رسانه های استان ایلام بکر بوده ولی ما در زمینه آموزش ها، روزنامه نگاری و خبرنگاری به ندرت کسی را پیدا می کنیم که آموزش دیده و دانش آموخته این زمینه باشد. از چند سال گذشته به همت رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان رشته های خبرنگاری در دوره های تحصلی این دانشگاه گنجانده شد ،ولی باز هم کمبود در این زمینه ها احساس می شود.

کرمی یاد آور شد : هفته، هفته بسیار خوب و مبارکی است و در عین حال آنچه ما در خانه مطبوعات بدنبال تحقق آن بودیم رفع مشکلات اقتصادی ومالی خبرنگاران بود ،ولی کار خاصی از نظر تامین منابع مالی و اقتصادی محقق نشد ، فقط آنچه توان داشتیم این بود که در  مناسبت های خاص نظیر روز خبرنگار تمام تلاشمان را ممتمرکز کنیم تا دوستان رسانه ای را در روز خبرنگار گرد هم آوریم تا باایجاد یک زمینه همدلی و تعاملی بین بچه های رسانه ای زمینه تقویت شان وجایگاه آنان را فراهم آوریم.

وی درخصوص انتخابات اخیر و آغاز دور جدید فعالیت خانه مطبوعات استان گفت : براساس اساسنامه خانه مطبوعات ،در سال جاری نیز انتخابات خانه مطبوعات استان همزمان با سراسر کشور وبرای اولین بار بصورت الکترونیکی برگزار شد .خوشبختانه استان ایلام از حیث میزان مشارکت اصحاب رسانه در این انتخابات، توانست در بین استانهای کشور رتبه دوم را کسب نماید . این میزان مشارکت و استقبال بی نظیر خبرنگاران ،افتخاری برای رسانه ی استان ایلام محسوب می شود .دراین انتخابات  7نفر از خبرنگاران وفعالان رسانه ای بعنوان عضو اصلی و چند نفر بعنوان عضو علی البدل و 2 نفرهم  به عنوان بازرس خانه مطبوعات انتخاب شدند. اعضای جدید تلاش می کنند تا رسانه ها و خبر نگاران استان به آن جایگاهی  که در شأنشان است دست یابند.

رییس خانه مطبوعات استان در خصوص چالشهای پیش روی رسانه های استان بیان داشت : یکی از مهمترین فاکتورها برای قوام وپایداری یک نشریه تامین منابع مالی است . درحال حاضر عدم تامین منابع مالی برای مدیریت نشریات بعنوان مهمترین چالش موجود  برسرراه فعالیت رسانه های استان مطرح است . هرچند بخش دولتی علاقمند کمک به رسانه هاست، اما رسانه های ما تمایلی برای وابستگی مالی وسیاسی به دستگاههای دولتی نداشته وانتظار افکار عمومی هم اسقلال  مالی و خود اتکایی رسانه ها ومطبوعات برای بیان آزاد  دغدغه ها و انتقاد از عملکرد دستگاههای دولتی وپرهیز از مداحی برای آنان  است.
 

وی ادامه داد : یکی دیگر از چالش های جدی در حوزه رسانه های استان ،تعداد زیاد نشریات و رسانه ها باتوجه به نیاز واقعی استان است .به این معنا که در حال حاضر از لحاظ کمیت فوق العاده ایم ولی از لحاظ کیفیت با مشکل مواجهه هستیم. البته دراین میان همکارانی وجود دارند که سالهای سال کارکرده و درخشیده اند. خبرنگاران استان در طول سالیان اخیر توانسته اند در بیشتر جشنواره ها در حوزه های مختلف مقامهایی را کسب نمایند که این موضوع سند افتخاری برای رسانه های استان محسوب می شود. ولی در عین حال با آن نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

کرمی در تشریح برنامه های خانه مطبوعات در زمینه کیفی سازی رسانه های استان گفت: یکی از وظایف خانه مطبوعات ایجاد فرصتها برای آموزش اعضای آن است . مقوله آموزش خبرنگاران بعنوان راهبردی ترین برنامه خانه مطبوعات در طول سالهای اخیر مطرح بوده وکیفی سازی محتوای رسانه های استان بعنوان یک اصل مهم ،همواره در دستور کار قرار داشته است .اجرای دوره های تخصصی اموزش خبرنگاران در سطوح مختلف بخشی از این راهبردهاست.

رییس خانه مطبوعات تاکید کرد : لازم است که ازهمین  تریبون به کسانی که نگاه معیشتی و اقتصادی به رسانه دارند اعلام کنیم که  رسانه جایی برای کسب درآمد و معیشت نیست .دوستانی که آمده اند و کار کرده اند به عینه دیده اند که اگر به این موضوع نگاه مالی وکسب منافع اقتصادی داشته باشند چیزی عایدشان نمی شود. عرصه رسانه عرصه عشق و ایثار و فداکاری است که در قالب همه کس نمیگنجد .اگر به چالش های رسانه ای توجه داشته باشیم ،باید ظرفیت و زمینه رابرای فعالیت کسانی که رسالت اصلیشان ؛صداقت ،نجابت و  امانت داری و سایر ویژگی های مورد نیاز یک خبرنگار و روزنامه نگار است فراهم کنیم ،کسانیکه فکری غیر ازاین داشته باشند جایشان اینجا نیست.

ادامه دارد....

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار