طبق گفته کارشناسان و تولیدکنندگان عسل در استان ایلام، میانگین استاندارد رطوبت در عسل ۱۸ درصد است که اگر این میزان به کمتر از ۱۷ درصد برسد شفابخش شده و جزو نادرترین عسل‌های جهان می‌شود و خوشبختانه عسل بعضی از مناطق ایلام به رطوبت ۱۳ درصد هم رسیده است.
کد خبر: ۴۷۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 05 August 2017
دراستانی مثل ایلام که بیش از ۵۵۰ گونه گیاه شهدزا برای تولید عسل دارد، فرصت برای تحقق اقتصاد مقاومتی واشتغال مهیاست ولی تاکنون برای برند سازی این محصول ارزآور و اقتصادی اقدامی نشده است.
 
به گزارش تابناک ایلام ؛اقتصاد مقاومتی چیزی جز تکیه بر تولیدات بومی نیست، آن هم با شناسایی فرصت ها یا ظرفیت های موجود منطقه و فعال کردن این پتانسیل ها با راهکارهایی از جمله جذب سرمایه و سرمایه گذاربومی و غیربومی، پیگیری طرح ها و پروژه های ملی و دولتی نیمه کاره و به سرانجام رساندن آنها، جلوگیری از هدررفت سرمایه های مالی منطقه با بالابردن تولیدات بومی و هزاران استراتژی قابل اجرای دیگر به راحتی به دست می آید.
 
ایلام در غرب ایران به عنوان یک استان کوهستانی دارای ظرفیت های زیادی در بخش گل و گیاه است زیرا بیش از ۸۷ درصد از مساحت این استان را منابع طبیعی تشکیل داده است.
 
بیش از یک هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی بیش از ۵۵۰ نوع این گیاهان استان خاصیت شهدزایی دارند،  در گذشته بسیار دور عسل کوهی در استان ایلام به فور یافت می شد و از همین رو عسل به عنوان یکی از غذاهای محلی در بین مردم رواج داشت، عسل طبیعی کبیرکوه چه به صورت درختی و چه صخره ای بهترین نوع عسل طبیعی در غرب ایران و حتی در ایران است.
 
عسل ایلام جزو بهترین عسل های ایران
 
طبق گفته کارشناسان و تولیدکنندگان عسل در استان ایلام،  میانگین استاندارد رطوبت در عسل ۱۸ درصد است که اگر این میزان به کمتر از ۱۷ درصد برسد شفابخش شده و جزو نادرترین عسل‌های جهان می‌شود و خوشبختانه عسل بعضی از مناطق ایلام به رطوبت ۱۳ درصد هم رسیده است.
 
امروزه زنبورداری به عنوان یکی از شغل های درآمد زای مردم استان در روستاها است و عسل بسیار مرغوب تاکیلویی ۸۰ هزار تومان نیز عرضه می شود.
 
در شهرستان ملکشاهی ظرفیت های فراوانی برای مقاومتی کردن اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد، منطقه ملکشاهی یکی از بزرگترین استعدادهای استان ایلام برای تولید عسل و صنعت زنبورداری و صنایع جانبی آن از جمله گرده زنبور، ژله رویال ،موم ،ساخت کندوی چوبی و ... است.
 
عسل یکی از محصولات غذایی با ارزش است که علاوه بر مصرف غذایی کاربرد دارویی هم دارد و تقریبا در درمان اغلب بیماریها مفید است.
 
ملکشاهی از ظرفیت های مناسبی برای تولید عسل برخوردار است
 
علی کریمی کار آفرین اقتصاد مقاومتی که  با حمایت تسهیلاتی بسیج سازندگی اقدام به پرورش زنبور عسل کرده، ضمن اظهار رضایت از شغل خود به خبرنگار مهر گفت: در فصل سرما کندوهای زنبور عسل را به مناطق گرمسیر انتقال می دهد.
 
این فعال اقتصادی افزود: میزان برداشت عسل به پرباربودن سال از لحاظ بارش ، وجود گل و گیاه منطقه و رسیدگی بیشتر به کندوها بستگی دارد و منطقه ملکشاهی  به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم طبیعی چهارفصل و وجود کوهها ، مراتع و... برای زنبورداری مناسب است.
 
وی با بیان اینکه عسل تولیدی شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: از هر کندو به طور میانگین سه کیلو گرم عسل برداشت می شود.
 
وی کمبود دارو، گرانی شکر و نبود شکر یارانه ای را ازجمله مشکلات زنبورداری مطرح کرد و خواستار حمایت بیشتر از این بخش تولیدی شد.
 
 ۹ هزار کلونی عسل در ملکشاهی وجود دارد
 
مدیر جهاد کشاورزی ملکشاهی نیز گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۰ تن عسل به ارزش اقتصادی ۴۰ میلیارد ریال در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
 
شهرستان ملکشاهی با اقلیم چهار فصل و مناسب یکی از قطب های تولید عسل مرغوب در استان ایلام است که هر ساله به میزان برداشت و تولید عسل در این شهرستان افزوده می شود.

حیدر علی حسینی گفت: شهرستان ملکشاهی با اقلیم چهار فصل و مناسب یکی از قطب های تولید عسل مرغوب در استان ایلام است که هر ساله به میزان برداشت و تولید عسل در این شهرستان افزوده می شود.
 
وی اظهار کرد: بیش از ۹ هزار کلونی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد که در صورت شرایط جوی مناسب و بارندگی از این میزان می توان تا سقف ۹۰ تن نیز برداشت کرد.
 
علی حسینی افزود: با توجه به شرایط نه چندان مناسب بارندگی فصل بهار در این شهرستان امسال با ۴۰ درصد کاهش تولید روبرو خواهیم بود و پیش بینی می شود ۶۰ تن عسل برداشت و تولید شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی ملکشاهی گفت: بیش از ۲۰۰ نفر به طور مستقیم در این شهرستان به تولید عسل فعالیت دارند که با توجه به ظرفیت بالای سرمایه گذاری در این حوزه می تواند تا چند برابر این تعداد نیز زمینه کسب و کار مناسب داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: یکی از برنامه های آموزشی به زنبور داران در سال جاری تولید ژل رویال از عسل است که به لحاظ اقتصادی دارای بازدهی چند برابر خواهد بود.
 
مدیر جهاد کشاورزی ملکشاهی یکی از مشکلات تولید عسل در این شهرستان را نبود صنایع بسته بندی عنوان کرد و افزود: از سرمایه گذاری در این بخش با ارائه تسهیلات با بهره پایین حمایت می کنیم.
 
وی گفت: در سال گذشته نیز میزان برداشت عسل در ملکشاهی به لحاظ میزان کم بارندگی حدود ۵۰ تن بوده است.
 
چرداول و بدره از دیگر قطب های تولید عسل در ایلام
 
اقبال گراوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول نیز در این ارتباط گفت: حدود ۱۱۵ زنبورستان در شهرستان چرداول وجود دارد که سالانه بیش از ۷۰ تن عسل در این شهرستان برداشت می شود.
 
وی گفت: عسل تولیدی در شهرستان به دلیل وجود گل و گیاهان زیاد از کیفیت بالایی برخوردار است و به دیگر نقاط کشور ارسال می شود.
 
گراوند افزود: بیش از ۱۶۲ نفر در کار زنبورداری در شهرستان چرداول مشغول به فعالیت هستند.
 
اصغر باباخانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره نیز گفت: در این شهرستان بیش از دو هزار و ۵٠٠ کلنی زنبور عسل فعال وجود دارد.
 
وی بیان داشت: سالانه به طور میانگین ٣٠ تن عسل با کیفیت مرغوب تولید وروانه بازار ھای داخل استان وسایر استانها به خصوص تهران می شود.
 
باباخانی اضافه کرد: ارزش عسل تولید شده در شهرستان مبلغی بالغ بر ٩ میلیارد ریال برآورد می شود و تعداد ١٠٠ نفر بهره بردار به طورمستقیم ودر زمان برداشت ٣۵٠ نفر به صورت فصلی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
 
تولید سالانه ۶۰۰ تن عسل در استان ایلام
 
محمد تراب میری رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: هم اکنون برداشت عسل در نقاط مختلف استان ایلام آغاز شده و پیش بینی شده بیش از ۶۰۰ تن عسل در استان برداشت شود.
 
وی گفت: بیش از یک هزار نفر در بخش تولید عسل در استان ایلام مشغول فعالیت هستند.
 
وی تصریح کرد: تولید عسل در استان ایلام از کیفیت بالایی برخوردار است و علاوه بر تامین نیازهای استان به دیگر نقاط کشور نیز ارسال می شود.
 
وی افزود: البته تولید عسل در استان باعث اشتغالزایی خانوارهای زیادی نیز شده است.
 
میری با بیان اینکه در بخش معاونت تولیدات دامی نیز برنامه‌هایی با محوریت اقتصاد مقاومتی برای سال جاری منظور شده است، افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه توسعه پرورش زنبور عسل در روستا و مزارع استان اشاره کرد.
 
وی گفت: در سال  های گذشته بخش کشاورزی و به خصوص زنبورداری در اثر ورود گرد و غبار سالیان گذشته صدمات شایان توجهی را متحمل شده میزان تولید عسل در هر کندو پیش از این حدوده ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بود که ورود ریزگرد آن را به شدت کاهش داده و به دو کیلوگرم رسانده است.
 
عسل ایلام نیازمند برندسازی
 
عسل تولید شده در ایلام همچنان به صورت فله ای و در بسته بندی های غیر استاندارد به بازار عرضه می شود و همین عامل باعث می شود عده ای با سوء استفاده از این موضوع عسل غیر مرغوب را به خریداران عرضه کنند.
 
حشمت الله عسگری معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: راه اندازی خوشه عسل و همچنین برندسازی و بسته‌بندی می‌توان این محصول تولیدی را ساماندهی و از نظر تولید و ایجاد اشتغال مولد در استان با توجه به مطلوب بودن آب و هوای استان برای پرورش عسل در این زمینه وارد فعالیت جدی کرد.
 
وی خواستار تهیه طرح کاملی به منظور راه اندازی خوشه عسل با نام شهر عسل شد و گفت: کار مدیریتی دقیقی در این زمینه باید صورت گیرد و از توان و تجربیات افرادی که سال‌ها است در زمینه پرورش زنبور عسل در استان فعالیت دارند، استفاده شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: تولید عسل مرغوب از مزیت های استان بوده و یکی از سوغات برجسته ایلام به حساب می آید./م
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار