مدیرکل محترم منابع طبیعی استان ایلام بیان کرده اند که روزانه هفتاد اصله درخت بلوط در کبابی های مهدی آباد ایلام سوزانده میشود. رقمی بسیار بزرگ که در سال سطحی بالغ بر 250 هکتار جنگل بلوط را شامل می شود.
کد خبر: ۴۶۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵ 30 July 2017

تابناک ایلام ،دکتررحیم ملک نیا*؛مدیرکل محترم منابع طبیعی استان ایلام بیان کرده اند که روزانه هفتاد اصله درخت بلوط در کبابی های مهدی آباد ایلام سوزانده میشود. رقمی بسیار بزرگ که در سال سطحی بالغ بر 250 هکتار جنگل بلوط را شامل می شود.

بیان این مطلب از سوی ایشان، سوالاتی را به ذهن متبادر میکند. ایشان به نیکی میدانند که مدیریت و برنامه ریزی نیاز به داده ها و آمار دقیق دارد. حال، سوال اول این است که این عدد چگونه حاصل شده است؟ آیا حاصل اندازه گیری است یا برآورد شخصی ایشان است؟ آیا ایشان از میزان مصرف در سایر مناطق مشابه مهدی آباد در استان نیز اطلاع دارند؟ آیا داده ها و آماری از مصرف سوخت توسط روستاییان یا عشایر تهیه شده است؟ اداره تحت مدیریت ایشان به عنوان مسئول مدیریت منابع طبیعی استان از منشا تهیه این درختان مطلع است؟ اگر مطلع است چه اقدام پیشگیرانه برای آینده در دست اجرا دارند؟ اگر مطلع نیست، چگونه وظیفه حفظ و پاسداری از منابع طبیعی و جنگل ها را انجام میدهند؟

در کنار طرح این سوالات-که امید است ایشان پاسخ خود را منتشر نمایند- مطالب دیگری نیز دارای اهمیت است که در این مجال به اختصار به این موارد پرداخته می شود.

هر ساله حریق های متعدد در جنگل های استان رخ میدهد. در بسیاری از موارد اطفا این حریق ها تنها با رشادت مردم محلی و ابزار ابتدایی صورت میگرد که این امر میزان خسارت را تشدید مینماید.

شواهد میدانی نیز نشان میدهد که میزان گسترش آتش در بسیاری از موارد بیش از سطوح اعلام شده می باشد. تکرار این حریق ها در هر سال نیازمند برنامه ریزی مناسب است. انتظار می رود که اداره متبوع ایشان آمار مربوط به آتش سوزی ها را منتشر کرده تا زمینه برای تحقیق بخش پژوهش مهیا گردد.

در کنار این امر لازم است اقدامات انجام شده برای پیشگیری و مقابله نیز بیان شود. ارتباط آتش سوزی با مطلب بیان شده توسط ایشان در این است که آتش سوزی های عمدی میتواند با نیت استفاده از هیزم و چوب درختان سوخته شده باشد.

بنابراین توجه به این امر و بیان برنامه اداره کل امری ضروری است. جناب مدیر کل به نیکی میدانند که قطع و سوزاندن درختان در قانون جرم تلقی شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

این مجازات اگرچه در برابر ارزش اکولوژیک درختان گرانبهای بلوط ناچیز است اما میتواند به عنوان یک اهرم بازدارنده مورد استفاده قرار گیرد. حال سوال اساسی این است که اگر این امر جرم و خرید فروش آن قاچاق است، چه اقدام حفاظتی حقوقی برای برخورد با این امر صورت گرفته است؟ آیا برای معرفی قاچاقیان به مراجع قانونی تلاش شده است؟

آقای مدیر کل میدانند که جنگل های بلوط نه تنها متعلق به استان و کشور که متعلق به کل بشریت می باشند و ایشان در قبال تخریب آنها مسئولیت دارند. بیان امری که همگان از آن اطلاع دارند، ظهرگاه خورشید در آسمان نشانه کردن است. اما آنچه از آقای مدیر کل توقع میرود اقدام عملی برای حفظ بلوط است.

ایشان بیان کنند که در تصمیم گیر های کلان استان و در تعریف پروژه های توسعه از قبیل جاده و خطوط انتقال گاز و نیرو، چه میزان تلاش کرده اند که این موارد با حداقل تخریب در جنگل انجام گردد؟ انتظار میرفت که درکنار ارایه آمار قطع روزانه این گوهر گرانبها، به اقدامات انجام شده یا پیش بینی شده برای کاهش تخریب نیز اشاره میکردند.. با این حال امید است که ایشان فرصت را مغتنم و در اولین فرصت به سوالات دوستداران محیط زیست و جنگل پاسخ دهند.

*عضو هیات علمی دانشگاه

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
بنده از طرف مدیر کل از شما عذر خواهی میکنم،کبابی های مهدی آباد و شباب نه تنها هیزم رو نمیسوزونن بلکه سالانه صدها اصله درخت تولید میکنن،شما به بزرگی خودتون ببخشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار