مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: حقوق دریافتی ائمه جمعه در ماه بیشتر از 200 هزار تومان نیست.
کد خبر: ۴۶۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 26 July 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان بعدازظهر امروز در نشستی به مناسبت هفته بزرگداشت نمازجمعه با اشاره به زندگی زاهدانه ائمه جمعه اظهار داشت: ائمه جمعه نه اضافه‌کاری دارند نه حق مأموریت و سقف دریافتی ماهیانه آن‌ها از شورای سیاست‌گذاری ماهی 200 هزار تومان است.

این مقام مسؤول افزود: بیشتر ائمه جمعه یا صاحب‌قلم بوده یا تدریس می‌کنند و یا به منبر می‌روند و از این راه‌ها تأمین معاش می‌کنند و در کل زندگی زاهدانه‌ای داشته و زیاد به دنبال تشریفات و اشرافی‌گری نیستند.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اقامه نخستین نمازجمعه به امامت آیت‌الله طالقانی در 5 مردادماه 1358 و گرامیداشت این روز تصریح کرد: در هفته بزرگداشت نماز جمعه برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است.

ملک مکان افزود: استان فارس دارای 76 نهاد نماز جمعه است که از این نظر مقام دوم کشور را داراست که 57 امام‌جمعه بالای 40 سال و مابقی زیر 40 سال سن دارند و میانگین سنی ائمه جمعه فارس 49/5 سال است، ضمن اینکه جوان‌ترین امام‌جمعه مربوط به شهرستان پاسارگاد با 31 سال سن و مسن‌ترین امام‌جمعه نیز متعلق به آباده تشک با 85 سال سن است.

وی اضافه کرد: ائمه جمعه استان ازنظر علمی همگی سطح 3 حوزه معادل کارشناسی ارشد دانشگاه و بیش از نیمی از آنان نیز سطح 4 معادل مدرک دکترا را پشت سر گذاشته‌اند، ضمن اینکه در بین آنان سه مجتهد مسلم به نام‌های آیت‌الله ایمانی، بهشتی و فقیه به ترتیب ائمه جمعه شیراز، میان‌شهر و نی‌ریز وجود دارد که پنج امام‌جمعه نیز نزدیک به مقام اجتهاد می‌باشند.

این مقام مسؤول ادامه داد: 3 نفر از ائمه جمعه استان فارس عضو هیات علمی دانشگاه بوده، 2 نفر دبیر آموزش‌وپرورش، 32 نفر در حوزه و 18 نفر نیز در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند.

ملک مکان درباره برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای هفته نمازجمعه نیز اظهار داشت: همایش خانوادگی ائمه جمعه در سپیدان برگزار شد و پخش مستقیم نمازجمعه مرکز استان‌ها ازجمله شیراز از رسانه ملی در روز جمعه 6 مردادماه در دستور کار است.

سخنرانی پیش از خطبه‌ها، تجلیل از ائمه جمعه پیشکسوت، برپایی نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و... از دیگر برنامه‌های بزرگداشت هفته نماز جمعه در استان فارس است.

مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به پخش شایعه عدم استقبال از نمازجمعه از سوی برخی در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه نمازجمعه در بین مردم کم‌رنگ شده را قبول نداریم چراکه در ابتدای انقلاب تنها در 15 نقطه نمازجمعه برگزار می‌شد، اما اکنون در 76 نقطه استان برگزار می‌شود و همین مسئله موجب توزیع جمعیت خواهد شد.

ملک مکان کمبود امکانات حمل‌ونقل و نبود زیرساخت‌های لازم در مصلاها را در نیامدن مردم به نمازجمعه بی‌تأثیر ندانست و افزود: امروز بیشتر مصلاهای ما فاقد امکانات رفاهی بوده و حتی در بیشتر شهرستان‌ها از مسجد و حسینیه برای اقامه نمازجمعه استفاده می‌شود و همین عوامل در عدم استقبال مردم می‌تواند نقش داشته باشد.

وی عملکرد مسؤولان اجرایی را نیز در به وجود آمدن دید منفی نسبت به ائمه جمعه مؤثر دانست و توضیح داد: بیشتر مردم فکر می‌کنند که توزیع و تصویب اعتبارات در اختیار ائمه جمعه است، درحالی‌که این‌گونه نیست و متأسفانه عملکرد ضعیف مسؤولان اجرایی نیز اثر منفی خود را در نمازجمعه نشان می‌دهد و دود کم‌کاری مسؤولان در چشم ائمه جمعه می‌رود!

این مقام مسؤول با رد جناح‌بازی در تریبون نمازجمعه نیز گفت: تریبون نمازجمعه متعلق به مردم و نظام است، ضمن اینکه مسؤولان از تمام جناح‌ها در سخنرانی پیش از خطبه‌ها به ارائه نقطه نظرات خود می‌پردازند و حتی از تشکلات دانشجویی قانونی نیز دعوت کرده‌ایم که بیشتر بسیج دانشجویی از این شرایط استفاده می‌کند.

ملک مکان در ادامه با اشاره به عدم تخصیص اعتبار کافی برای تکمیل مصلاها نیز اظهار داشت: سال گذشته 25 میلیارد تومان اعتبار برای مصلاهای کل کشور اختصاص یافت که با توزیع این پول سهم هر استان به حدی نبود که بتوان کار شاخصی انجام داد که از دولت انتظار می‌رود همان‌طور که به اعتبار جاده‌ها و پروژه‌های عمرانی و ... نظر دارد، به این تکمیل مصلاهای نمازجمعه نیز توجه جدی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار