مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام با اشاره به اینکه هیچ میدان مین مربوط به دوران جنگ تحمیلی در این استان باقی نمانده است، گفت: هم اکنون 9 گروه وظیفه پاکسازی اراضی آلوده به مین را در این استان بر عهده دارند.
کد خبر: ۴۶۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 25 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ ناصر خوش خبر  اظهار کرد: یک میلیون و 700 هزار هکتار از زمین های این استان در شهرستان های مهران و دهلران که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بودند، به انواع مین ها، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده آلوده شده بود که 900 هزار هکتار از این سطح در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
 
وی افزود: عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ در اراضی مرزی این استان آغاز شد و تاکنون این مناطق پاکسازی شده اند و می توان گفت هیچ میدان مینی در این استان پاکسازی نشده، وجود ندارد.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان مرکزی مین زدایی کشور باید پاکسازی برخی مناطق همچون بستر رودخانه های فصلی و دائمی، زمین های آبرفتی و کانال های زمان جنگ مورد بازنگری قرار گیرد چرا که در اثر گذشت زمان و بارندگی ها ممکن است برخی از مین ها که در عمق بیشتری قرار داشته اند از خاک بیرون آمده و خطراتی را متوجه مردم این مناطق کنند.
 
خوش خبر تاکید کرد: عملیات پاکسازی سطحی بطور معمول تا عمق 30 تا 50 سانتیمتری سطح زمین صورت می گیرد، ولی در مکان هایی که قرار است طرح های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاکسازی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به 80 سانتیمتر برسد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 6 نفر در اثر برخورد با مین های باقی مانده از دوران جنگ در استان ایلام مجروح شدند و از امسال نیز یک نفر دچار جراحت سطحی در اثر برخورد با مین شده است، ادامه داد: از ابتدای فرآیند پاکسازی مناطق آلوده به مین استان ایلام تاکنون 31 نفر از اعضای گروه های پاکسازی به شهادت رسیده و 295 نفر نیز مجروح شده اند.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام به برنامه های سال جاری پاکسازی اراضی مرزی اشاره کرد و گفت: تیم های مختلف مین زدایی هم اکنون در مناطق هلاله شمالی، میمک، منطقه ویژه اقتصادی مهران و اراضی تعاونی مربوط به ایثارگران در شهرستان دهلران مشغول بازنگری هستند که احتمال داده می شود بقایای انواع مین ها در این اراضی وجود داشته باشد.
 
خوش خبر افزود: رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله با ایران اسلامی به صورت منظم اقدام به کاشت مین نکرده بود و طرح و نقشه خاصی نیز برای پاکسازی مناطق آلوده در اختیار کشور ما قرار نداده که همین موضوع باعث شد در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین ها از بستر رودخانه ها و زمین های آبرفتی جابجا شده و خطراتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کنند.
 
وی اضافه کرد: تا زمانی که میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله های عمل نکرده در زمین های استان به صفر نرسد، پاکسازی اراضی پایان نخواهد یافت./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار