استاندار ایلام گفت: سال 81 بند انحرافی برای آبرسانی به این اراضی احداث شد ولی به علت توپوگرافی منطقه، اراضی را تحت پوشش قرار نداد بنابراین برای آبی کردن اراضی منطقه، اجرای سیستم های نوین آبیاری در این اراضی در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 25 July 2017
عملیات اجرایی طرح آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی پهله و پرچینه از توابع بخش زرین آباد شهرستان دهلران عصر دوشنبه با حضور استاندار ایلام، نماینده مردم حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی آغاز شد.

 
به گزارش تابناک ایلام ؛ استاندار ایلام در این آیین گفت: سال 81 بند انحرافی برای آبرسانی به این اراضی احداث شد ولی به علت توپوگرافی منطقه، اراضی را تحت پوشش قرار نداد بنابراین برای آبی کردن اراضی منطقه، اجرای سیستم های نوین آبیاری در این اراضی در دستور کار قرار گرفت.
 
محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ها 800 هکتار اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری نوین قرار می گیرد، اظهار کرد: با رایزنی ها با وزارت جهاد کشاورزی، 190 میلیارد ریال برای این طرح هزینه می شود.
 
استاندار ایلام افزود: این طرح تا 120 هکتار دیگر نیز قابل افزایش است که با بهره برداری از طرح های نوین آبیاری تحت فشار و تبدیل اراضی دیم به آبی برای 400 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
 
مروارید از تلاش ها برای بهره برداری از این طرح تا پایان سال جاری خبر داد و یادآور شد: با بهره برداری از این طرح شاهد تحول در حوزه کشاورزی و اقتصاد منطقه خواهیم بود.
 
فرماندار دهلران نیز در این آیین با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در تبدیل اراضی منطقه به آبی و اشتغال و تولید گفت: برای این طرح تاکنون 120 میلیارد ریال هزینه شده و 31 کیلومتر کانال آبرسانی نیز احداث شده است.
 
سید حسنعلی موسوی تاکید کرد: این طرح نقش بسزایی در اقتصاد و بهبود معیشت مردم و رونق کشاورزی و تولید منطقه زرین آباد دارد و از همه مهمتر در جلوگیری از مهاجرت روستاییان نیز موثر است.
 
نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: این طرح از مطالبات مردم منطقه است که با رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی و مساعدت این وزارتخانه و تلاش مسئولان استان ایلام در دستور کار قرار گرفت و اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شد.
 
شادمهر کاظم زاده از دستور وزیر کشاورزی برای اجرای چندین طرح دیگر در حوزه کشاورزی جنوب استان ایلام از جمله شهرک ولی عصر و آبیاری تحت فشار اراضی دشت خالصه نیز خبر داد و افزود: امیدواریم با توجه به اینکه کشاورزی یکی از مزیت های حوزه جنوب استان است و با توجه به تاکیدات وزیر، این طرح ها بزودی اجرایی شوند.
 
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها بخشی از مطالبات مردم در حوزه اشتغال مرتفع می شود و رونق تولید را در بخش کشاورزی ایجاد کرده و افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را در منطقه شاهد خواهیم بود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در سخنان کوتاهی گفت: طرح های بزرگی در حوزه کشاورزی شهرستان دهلران با توجه به ظرفیت های این بخش اجرا و یا در دست اجرا قرار دارد.
 
سید محمد تراب میری با اشاره به طرح آبیاری تحت فشار در اراضی پهله و پرچینه یادآور شد: از 190 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح، 110 میلیارد ریال برای شبکه های فرعی و 80 میلیارد ریال برای احداث ایستگاه پمپاژ فرعی و استخرها هزینه می شود.
 
وی از واگذاری این طرح به چهار پیمانکار به صورت همزان خبر داد و افزود: در اجرای این طرح، 15 ایستگاه پمپاژ فرعی و 15 ایستگاه ذخیره آب نیز ایجاد می شود.
 
شهرستان دهلران در 220 کیلومتری جنوب ایلام با در اختیار داشتن 100 هزار هکتار زمین کشاورزی نیمی از محصولات کشاورزی این استان را در سال تولید می کند، با بهره برداری از سامانه گرمسیری و همچنین انتقال آب از سد کرخه و آبی شدن بخش مهمی از اراضی کشاورزی این شهرستان، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت./م
 
کانال تلگرامی تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار