تازه در نیمه راه، با وجود تحمیل شدن سخت ترین شرایط بر وضعیت آبهای روان وزیر زمینی استان ،با وجود اینکه به سان روشنی روز ، راههای غیراصولی بهره برداری از منابع آب توسط کشاورزان و بهره برداران بر همگان نمایان است ،عزیزان به فکر حفاظت از منابع آب افتاده و با کشاندن آن به جلسات شورای تامین برخی شهرستانها ،باز هم راه را اشتباه می روند!
کد خبر: ۴۶۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 24 July 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ؛وقتی پای بی آبی به میان کشیده می شود ،کابوسی دردناک سراسر وجود ادمی را فرامی گیرد ،کابوسی که این سالها رفته رفته رنگ واقعیت به خود گرفته و می رود بخش اعظمی از جمعیت انسانها وسایر جانداران را در میان بی تدبیری ،بی برنامگی و نامرادیهای این سالهای ما با این نعمت بدون جایگزین الهی در کام خود فرو ببرد.

شاید اگر تا یک دهه گذشته جملاتی نظیر "اتمام منابع آب " یا " جنگ آینده بر سر آب است " به گوشمان می خورد ،هزگز این جملات برای ما قابل هضم نبود و هیچ گوشی هم بدهکار این جملات کوتاه اما دهشتناک در آینده بشریت نمی شد ،اما این روزها بسیاری فهمیده اند که واقعا بدهکار نبودن گوش ما ایرانیها، چه بلایی بر سر منابع زیرزمینی وروزمینی آورده است!

سالهاست کارشناسان حوزه منابع آبهای زیرزمینی موضوع کمبود آب وقرار گرفتن کشور در کمربند خشک وکم باران ونهایتا کاهش چشمگیر منابع زیر زمینی را در نشستها،گرهمایی ها وبرنامه های رسانه ای متعدد بعنوان یک چالش جدی وامنیتی در آینده کشور مطرخ می کنند .مردم ما خودشان هم در یکی دو سال اخیر به پیشباز این چالش مهم رفته ودر بسیاری از مناطق به عینه آن را لمس نموده اند.

این روزها در گوشه وکنار این کشور نیمه خشک ،جرقه های جنگ بر سرآب زده شده وزنگ خطر برای آغاز سختیها به صدا در آمده است، با این وجود بازهم هستند افرادی که بی توجه به این وضعیت رغت بار حاکم بر کشور ، در پس توی وجود خود، برنامه ها وطرحهای کشنده ای برای آینده کشور می ریزند وبی خیال آینده درراستای اتلاف این سرمایه ارزشمند وحیاتی، طرحهای بی مطالعه می ریزند و اجرای می کنند.

این درحالیست بخش اعظمی از دلایل کاهش منابع آب وبی توجهی به این مقوله حیات آفرین متوجه افراد ومدیرانی است که خود را حافظ منابع آب می دانند واز قضا نان خانواده ایشان نیز از این راه یعنی مدیریت آب تامین می شود.صدور مجوز پروانه های بهره برداری از منابع روزمینی ،سوء مدیریت وبی برنامگی و صدور مجوزهای فله ای بهره بردای از منابع زیر زمینی ،عدم نظارت بر بهره برداری ها و مهمتراز همه چشم بستن واغماض نسبت به برداشتهای غیراصولی و فاقد مجوز از هردو منابع ،تنها بخشی از دلایل کاهش منابع آب کشور است که به طور اخص متوجه دستگاههای متولی امر آب است.

بدون نگاه سیاسی می خواهم عرض کنم ، درهمین استان خودمان ملاحظه بفرمایید در طول حکمرانی  دولت های قبل ،فقط در راستای تحقق شعارهای بدون برنامه وپوپولیستی چندین هزار پروانه بهره برداری از منابع زیر زمینی صادر شد ؟ درمناطق مختلف استان مجوز چندین  فقره چاه عمیق صادر شد ؟ آیا با این حجم بی برنامگی و برخورد قهری با منابع حیات بخش آب های زیرزمینی بازهم مجالی برای مباحثه بر سر صیانت از منابع آب باقی مانده است ؟

تازه در نیمه راه، با وجود تحمیل شدن سخت ترین شرایط بر وضعیت آبهای روان وزیر زمینی استان ،با وجود اینکه به سان روشنی روز ، راههای غیراصولی بهره برداری از منابع آب توسط کشاورزان و بهره برداران بر همگان نمایان است ،عزیزان به فکر حفاظت از منابع آب افتاده و با کشاندن آن به جلسات شورای تامین برخی شهرستانها ،باز هم راه را اشتباه می روند!

در حالیکه همه می دانند هر کیلو هندوانه باعث اتلاف وهدررفت بیش از 250تا300لیتر آب می شود ،چرا مسئولین ومتولیان امر از کشت چنین ارقام آب بری جلوگیری نمی کنند ؟ چراقبل از اینکه بهره برداران روستایی ،نزاعهای ناشی از بی آبی را آغاز نکرده اند وکار به شورای تامین نکشانیده شده ،به فکر چاره ای اصولی نیافتاده وبازهم به جای پرداختن به کنه مساله ،صورت مساله را پاک می کنند؟

همین یک هفته اخیر بود که جمعی از کشاورزان روستاهای بخش زاگرس در اعتراض به خشک شدن منابع آب کشاورزی آنها در مقابل استانداری ایلام تجمع کرده وخواستار چاره اندیشی مسئولین دراینخصوص شدند ،جالب این جاست پس از آنکه موضوع در شورای تامین وشورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرداول مطرح شد ،نظر قهری اعمالی، بر قطع نمودن برق چاهها و پمپ های نصب شده در مسیر آبهای روان متمر کز واجرایی شد.

این درحالیست که درراستای اجرایی شدن مصوبات شورای حفاظت از منابع آب و شورای تامین ، موضوع قطع برق بهره برداران به اداره برق شهرستان محول شده است ،دستگاهی که اتفاقا در وقوع این مساله کوچکترین تقصیری متوجه آن نیست ،زیرا براساس قانون وتفاهمنامه های منعقده و مصوبات دولتهای قبل ،اداره برق موظف است درراستای برقی نمودن چاهها و پمپاژها اقدام نماید .

حال اینکه چرا با وجود اینکه دستگاه متولی ،بدون برنامه ،مجوز بهره برداری را قبلا صادر نموده و اداره برق هم براساس قانون چاهها را برقی نموده است، درحال حاضر هزینه اجتماعی وامنیتی ناشی از قطع برق متوجه اداره ای بشود،سوالی است که باید دستگاههای تصمیم گیرنده به آن پاسخ دهند.

به هرحال همانطور که روشن است ،نحوه تصمیم گیری ها واقدامات این روزهای اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستانها در تنظیم وضعیت بهره برداری وحفاظت از منابع آب های زیرزمینی و رو زمینی دقیقا به همان موضوع "پاک کردن صورت مساله" شبیه است ،درحالیکه براساس قانون مدیریت منابع آب مجوزهای فله ای بهره برداری از منابع آب را صادر نموده ،قطع نمودن برق این بهره برداران که از مسیر قانونی برق دار شده اند چه توجیهی می تواند داشته باشد؟دستگاه متولی منابع آب به طور روشن به این سوال پاسخ دهند که با وجود هشدارها و اطلاعات از وضعیت منابع آب ،چرا این همه پروانه بهره برداری صادر و چاه عمیق حفر شده است؟


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار